Σελίδες

Σάββατο 28 Απριλίου 2018

Χαρισματικά παιδιά και εκπαίδευση

Χαρισματικά παιδιά και εκπαίδευση


   Είναι πολλές οι φορές σίγουρα που έχετε ακούσει ως γονείς αλλά και ως εκπαιδευτικοί τον όρο "χαρισματικά παιδιά" , τι σημαίνει όμως αυτό; Πως μπορούμε να καταλάβουμε αν ένα παιδί είναι όντως χαρισματικό ; Οι ορισμοί που έχουν προκύψει από έρευνες ως προς το θέμα είναι αρκετές. Αυτό συμβαίνει γιατί τα "χαρισματικά παιδιά " δεν συνιστούν μία ομοιογενή ομάδα, παρά αποτελούν ένα σύνολο ανθρώπων που μοιράζονται, σ’ έναν βαθμό, κάποια κοινά χαρακτηριστικά. Η ειδοποιός διαφορά που έχουν, από την πλειοψηφία των παιδιών στην ηλικία τους, είναι οι ασύγχρονες γνωστικές και συναισθηματικές τους ανάγκες. 
  Ο λόγος που γίνεται αναφορά σε αυτή την ομάδα παιδιών είναι διότι χρίζουν ιδιαίτερης εκπαιδευτικής μεταχείρισης. Όπως για παράδειγμα δημιουργούνται ειδικά διαμορφωμένα προγράμματα εκπαίδευσης για τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες π.χ διάσπαση ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας , έτσι και αυτοί οι μαθητές έχουν τις δικές τους ιδιαιτερότητες.
  Η αναγνώριση των "χαρισματικών παιδιών" δεν είναι απλή και μονοσήμαντη γιατί η έννοια της χαρισματικότητας είναι πολυπαραγοντική και οι εκφάνσεις της ποικίλουν.Τα παιδιά αυτά έχουν υψηλή αντιληπτική ικανότητα, δυνατότητα για υπερυψηλές επιδόσεις σε μία πληθώρα αντικειμένων, εσωτερικό σημείο προσδιορισμού και ισχυρά κίνητρα. 
  Ως επί το πλείστον, παρουσιάζουν συναισθηματική σταθερότητα και ηγετικά χαρακτηριστικά. Βιώνουν σε μεγάλο βαθμό αποξένωση και το αίσθημα ότι ο περίγυρος τους αδυνατεί να τα κατανοήσει, λόγω της απόκλισης τους από τον μέσο όρο, ενώ βρίσκονται διαρκώς στην προσπάθεια να ισορροπήσουν τις εξεζητημένες ανησυχίες τους με τις κοινές συναισθηματικές τους ανάγκες. 
  Ενδείξεις για τον προσδιορισμό αυτών των παιδιών θα μπορούσαν να αποτελούν: η περιέργεια να επεξεργαστούν τον περίγυρο τους, το ανεπτυγμένο λεξιλόγιο, το υψηλό αίσθημα δικαίου, η ευαισθησία στις έννοιες του καλού και του κακού, η ωριμότητα και το χιούμορ, οι ηγετικές τάσεις,η μεγάλη αντιληπτική ικανότητα. Φυσικά, δεν είναι απαραίτητο ένα παιδί να έχει το σύνολο των παραπάνω χαρακτηριστικών για να είναι χαρισματικό...
  Έν κατακλείδι ,αρκετοί χαρισματικοί μαθητές εξαιτίας της μη σωστής προσέγγισής τους από τους εκπαιδευτικούς και το σχολείο μπορεί να αποκτήσουν αρνητική στάση απέναντι τους ή μπορεί να υιοθετήσουν αρνητικές συμπεριφορές όπως: υπεροψία, μη ένταξη στις ομάδες των συνομηλίκων τους, υποεπίδοση, υπερκινητικότητα, διάσπαση προσοχής. 
  Το σχολείο οφείλει να σταθεί δίπλα και σε αυτούς τους μαθητές και η διαφοροποιημένη διδασκαλία αποτελεί το σημαντικότερο βήμα στην προώθηση τους για ενασχόληση με τα ενδιαφέροντά τους, στην κοινωνικοσυναισθηματική τους ανάπτυξη, αλλά και στην αξιοποίηση των ικανοτήτων τους. 


Επιμέλεια : Λάλου Σπυριδούλα Μαρία

Δικτυογραφία:
www.charismatheia.edu.gr
https://braining.gr/blog