Σελίδες

Τετάρτη 5 Σεπτεμβρίου 2018

Είναι σωστό να βλέπουν τα παιδιά τους γονείς τους γυμνούς;

Είναι σωστό να βλέπουν τα παιδιά τους γονείς τους γυμνούς;



  Το αν είναι σωστό να βλέπουν τα παιδιά τους γονείς γυμνούς είναι ένα ερώτημα το οποίο διχάζει. Σίγουρα μέχρι κάποια ηλικία είναι απόλυτα φυσιολογικό και δεν θα έπρεπε να το αποφεύγουμε. Η ηλικία αυτή σύμφωνα με τους παιδοψυχολόγους ορίζεται στα 3 έτη. Μέχρι τότε, το να αλλάζει ρούχα ο γονιός μπροστά στο παιδί ή να κάνουν μπάνιο μαζί δεν είναι μεμπτή συμπεριφορά. Αντιθέτως είναι μια συμπεριφορά, η οποία ενισχύει την εξοικείωση με το σώμα τους και δένει το παιδί με το γονιό. Βοηθά το παιδί να αγαπά και να  αποδέχεται  το σώμα του.Από την ηλικία, όμως, των 3 ετών ενισχύεται η περιέργεια στα παιδιά.

  Η θέα του γυμνού σώματος αποτελεί γι’ αυτά πεδίο εξερεύνησης. Αυτό μπορεί να το θέσει σε καταστάσεις που δεν μπορεί να διαχειριστεί. Υπάρχει πιθανότητα στη θέα του γυμνού σώματος του γονέα ίδιου φύλου, να αισθανθεί μειονεκτικά για το δικό του σώμα ή να του δημιουργήσει αίσθημα ανταγωνισμού. Μπορεί επίσης, εάν δεν είναι προετοιμασμένο από πριν και δει ξαφνικά τους γονείς γυμνούς (σε περίπτωση που δεν τους είχε ξαναδεί) να του δημιουργηθούν αισθήματα ενοχής. Και στη μετέπειτα ζωή του να είναι ιδιαίτερα σεμνότυφο. Τέλος , στην περίπτωση που το παιδί δεν γνωρίζει ότι υπάρχει όριο στη γύμνια,  ελλοχεύει ο κίνδυνος να πέσει θύμα κάποιου επιτήδειου με κακές προθέσεις.

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;

  Θα πρέπει να θέσουν όρια μέσα στην οικογένεια και να εισάγουν στο παιδί την έννοια της ιδιωτικότητας.  Όλα τα  μέλη της οικογένειας ανεξαιρέτως, εάν συνήθιζαν μέχρι πρότινος να αλλάζουν μπροστά στο παιδί ή να κάνουν μπάνιο παρέα θα πρέπει να  σταματήσουν.  Εξηγούμε στο παιδί ότι το σώμα του, του ανήκει και ότι δεν μπορεί πλέον να το εκθέτει σε οποιονδήποτε και οπουδήποτε. Με αυτό τον τρόπο μαθαίνει να είναι κύριος του εαυτού του, θέτει τα όριά του και ορίζει την ιδιωτικότητας του.
  Επιπλέον, επειδή όπως προείπαμε παραπάνω, από τα 3 έτη και μετά ενισχύεται η περιέργεια των παιδιών λύνουμε κάθε απορία που έχουν συζητώντας μαζί τους. Με αυτό τον τρόπο δημιουργούμε σχέση εμπιστοσύνης με το παιδί. Έτσι, δεν θα ψάχνει σε άλλες πηγές πληροφόρησης (διαδίκτυο, περιοδικά) απαντήσεις στις απορίες του πχ για το πως είναι το γυμνό σώμα ή για το πως γεννιούνται τα παιδιά (κυρίως για μεγαλύτερης ηλικίας παιδιά). Αυτό με τη σειρά του, κάνει το παιδί να έχει αυτοπεποίθηση.

Συμπερασματικά, το να βλέπουν τα παιδιά γυμνούς τους γονείς δεν είναι κακό έως και την ηλικία των 3 ετών. Από εκεί κι έπειτα, όμως, το αποφεύγουμε. Από την ηλικία των 3 ετών αρχίζει η οριοθέτηση και η ιδιωτικοποίηση.

Σύνταξη: Λίτσα Μπράχου
Επιμέλεια: Γιάννης Παπαδόπουλος
Follow & Like: Nancy’s Blog


Δευτέρα 3 Σεπτεμβρίου 2018

Συμβουλές προς τους εκπαιδευτικούς: Συμβόλαιο τάξης


Συμβουλές προς τους εκπαιδευτικούς:
Συμβόλαιο τάξης


  Οι περισσότεροι συνειδητοποιημένοι εκπαιδευτικοί, ξεκινώντας την καινούρια χρονιά, νιώθουν άγχος για το τι θα αντιμετωπίσουν.  Νέος σχολικός χώρος, νέο εκπαιδευτικό προσωπικό, νέες σχολικές τάξεις, νέοι μαθητές. Με αυτό το άρθρο απευθύνομαι σε όλους τους εκπαιδευτικούς, ιδιαίτερα τους νέους (αφού τους αφουγκράζομαι καλύτερα) για να μοιραστώ μαζί τους μια «εκπαιδευτική ιδέα» που έμαθα και εγώ στο Πανεπιστήμιο.
    Εδώ και κάποια χρόνια έχει εφαρμοστεί στις σχολικές τάξεις, το «σχολικό συμβόλαιο» όπου μαθητές και εκπαιδευτικοί αποφασίζουν τους όρους του και το υπογράφουν. Αυτό θα έχει ισχύει μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς. Σαφώς υπάρχουν και συνέπειες από την μη τήρηση του. 

 Η διαμόρφωση του «συμβολαίου»

  Στις πρώτες ώρες γνωριμίας και αφού ο εκπαιδευτικός έχει συζητήσει με τους μαθητές τα ενδιαφέροντα τους, τα αγαπημένα τους μαθήματα, τις προσδοκίες για την νέα χρονιάς, τι περιμένουν να μάθουν στην καινούρια τάξη, εμπλέκει τους μαθητές στη διαδικασία δημιουργίας των κανόνων της τάξης.
Βήμα 1ο
Ο εκπαιδευτικός θέτει ερωτήσεις στους μαθητές της τάξης:
Πώς θέλετε να σας φέρομαι;
Πώς θέλετε να σας συμπεριφέρονται οι συμμαθητές σας
Βήμα 2ο
Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες, πάντα με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού, και συζητούν τους όρους του «συμβολαίου». Κάθε ομάδα προτείνει το δικό της.
Βήμα 3ο
Κάθε ομάδα επιλέγει έναν εκπρόσωπο που θα παρουσιάσει τους όρους του «συμβολαίου». Πραγματοποιείται συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων.
Βήμα 4ο
Ο εκπαιδευτικός παραθέτει τις δικές του απόψεις και τυπώνει τους κανόνες.
Βήμα 5ο
Όλοι οι συμμετέχοντες «σφραγίζουν» το «συμβόλαιο» με την υπογραφή τους και υπόσχονται να το τηρούν.
  Πολλοί εκπαιδευτικοί που έχουν χρησιμοποιήσει αυτή τη δραστηριότητα για χρόνια, δηλώνουν ότι έχουν ελάχιστα προβλήματα πειθαρχίας στις τάξεις τους ( Kagan 1992).

Πιθανοί κανόνες εκπαιδευτικού «συμβολαίου»

Λέω πάντα την γνώμη μου, όταν έρθει η σειρά μου. Αν θέλω να πάρω ξανά τον λόγο, αφού ολοκληρώσουν όλοι οι συμμαθητές μου σηκώνω το χέρι μου. Τον λόγο θα μου τον δώσει ο εκπαιδευτικός.

Σέβομαι τις απόψεις τον συμμαθητών μου και δεν τις κατακρίνω.

Φροντίζω όσο μπορώ την τάξη μου.

Δεν πετάω σκουπίδια κάτω.

Δεν σηκώνομαι όρθιος την ώρα του μαθήματος. Ότι χρειάζομαι το ζητάω ευγενικά αφού πρώτα σηκώσω το χέρι μου.


   Σαφώς οι κανόνες διαμορφώνονται με βάση τις ανάγκες τις τάξεις αλλά και του εκπαιδευτικού. Το εκπαιδευτικό «συμβόλαιο» είναι ένα εργαλείο που ο κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να το χρησιμοποιήσει διαφορετικά. Το σημαντικό είναι ότι είναι βοηθητικό αρκετά και οφείλει να τηρείται και από τις δυο πλευρές(εκπαιδευτικός- μαθητές) για να μην υπάρχει σύγχυση και αναστάτωση. 









Επιμέλεια: Λάλου Σπυριδούλα Μαρία
Εκπαιδευτικός

Πηγές:
Καράκιζα Τ., Κολοκοτρώνης Δ., Θεοφανέλλης Τ., «Εκπαιδευτικό συμβόλαιο: προώθηση της συμμετοχής των μαθητών στη διαμόρφωση και εφαρμογή των κανόνων της σχολικής τάξης.»

Kagan, D. M. (1992). Implications of research on teacher belief, Educational Psychologist, 1992 (27), (65-90)