Σελίδες

Πέμπτη 21 Μαρτίου 2019

Γιατί πρέπει να καλλιεργήσουμε στα παιδιά την έννοια της ενσυναίσθησης;


Η ενσυναίσθηση αποτελεί την ικανότητα τα παιδιά αλλά και οι ενήλικες να αντιλαμβάνονται και να κατανοούν τα συναισθήματα και τη συμπεριφορά των άλλων.
Αποτελεί μια βιωματική διαδικασία, στην οποία το παιδί πρέπει να μάθει να αναγνωρίζει τα δικά του συναισθήματα ώστε να μπορέσει να αναγνωρίσει με αυτόν τον τρόπο και των άλλων. Τα παιδιά έτσι μαθαίνουν να διαχειρίζονται τη συμπεριφορά τους, μαθαίνουν στρατηγικές και να διατηρούν την αυτοεκτίμησή τους.


Η ενσυναίσθηση μπορεί να καλλιεργηθεί με την βοήθεια του εκπαιδευτικού και του γονιού με τους εξής τρόπους:
·        Να μιλήσουν για τα συναισθήματα τους
·         Να διδάξουν την ενσυναίσθηση
·         Να παίξουν παιχνίδια ρόλων
·         Να παρατηρήσουν τη συμπεριφορά των άλλων
·         Να μάθουν τους βασικούς κανόνες ευγένειας
·         Να τους ζητήσουν να σκεφτούν τους άλλους
·         Να δώσουν στο παιδί μια συγκεκριμένη δουλειά
·        Να αναρωτηθεί το παιδί πώς θα ένιωθαν οι άλλοι όταν βρεθούν σε μια δυσάρεστη κατάσταση

Η ενσυναίσθηση βοηθά την ψυχική υγεία των μικρών μας φίλων, την ισορροπία των συναισθημάτων του, την κατανόηση και την αναγνώριση τους και την συμπαράσταση στους φίλους τους. Μεγαλώνοντας παιδιά με ενσυναίσθηση μεγαλώνουμε και ενήλικες με ενσυναίσθηση…. και πιστέψτε με είναι σπουδαίο κατόρθωμα…



Ίαν:ένα συγκλονιστικό βίντεο που διδάσκει στα παιδιά την ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ


Καλαματιανού Αμαλία, εκπαιδευτικός


Βιβλιογραφία
VanClayM.,(2017) The caring child: How to teach empathy (age 5)
Youtube
Πρότυπα Κέντρα Λογοθεραπείας- Ενσυναίσθηση

Δευτέρα 18 Μαρτίου 2019

10 λόγοι για να αγαπήσουμε μικροί και μεγάλοι τα Αρχαία Ελληνικά


“Δεν μου αρέσουν τα αρχαία μαμά” , “Δεν χρησιμεύουν σε τίποτα βρε μπαμπά”, “Είναι δύσκολα..δεν τα καταλαβαίνω”, “Αφού δεν θα τα γράψουμε στις τελικές εξετάσεις, γιατί να διαβάσω;” Άπειρα αναπάντητα ερωτήματα γεμάτα άρνηση και απόρριψη, τα οποία καλούνται οι γονείς -από την Α' Γυμνασίου και έπειτα- να απαντήσουν. Έτσι, αναπόφευκτα καταλήγουν και οι ίδιοι στην ματαίωση και δικαιολογούν ή αποδέχονται την άρνηση των μικρών μας φίλων. Παρακάτω θα βρείτε 10 λόγους – επιχειρήματα για να δουν τα παιδιά -και γιατί όχι και εσείς οι ίδιοι- με διαφορετική ματιά αυτό το μοναδικό αλλά τόσο αδικημένο μάθημα!

1.Οι λέξεις που χρησιμοποιούμε έχουν την ρίζα τους στην αρχαία ελληνική γλώσσα. Άρα, η γλώσσα αυτή ζει παντού και κρύβεται στην καθημερινότητά μας,

2.Aκόμα και μέσα στα ονόματα των φίλων και των γνωστών μας, του Ιάσονα, της Αθηνάς, της Άρτεμης, της Κλειούς κρύβεται η Αρχαία Ελληνική μυθολογία!

3.Τα δυσνόητα κείμενα που μελετάνε τα παιδιά είναι έργα σπουδαίων ιστορικών, φιλοσόφων, πολιτικών, κορυφαίων στρατηγών και μέσα από αυτά τους γνωρίζουμε.

4.Όλα αυτά τα γλωσσικά στολίδια είναι το μάθημά μας για τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, τις τέχνες, την Ιστορία του τόπου μας αλλά και για τις σπουδαίες φιλοσοφικές αρετές.

5.Πληροφορούμαστε τα μακραίωνα ήθη και έθιμα. Για παράδειγμα, γνωρίζατε ότι οι Απόκριες έχουν τις ρίζες τους στις πομπές των πιστών του Θεού Διονύσου; Στις γιορτές αυτές οι άνθρωποι μεταμφιέζονταν, έβγαιναν στους δρόμους, χόρευαν και έπιναν κρασί σε ξέφρενους ρυθμούς!!

6.Ξέρετε πως το ρήμα “είμαι” -στα αρχαία “εστί”- υπάρχει και στις άλλες Ευρωπαϊκές γλώσσες; Αυτό όπως και όλοι οι επιστημονικοί όροι και πολλές δικές μας λέξεις έχουν δανειστεί απλόχερα σε πολλές άλλες γλώσσες και αποτέλεσαν την βάση τους, όπως στα Αγγλικά, τα Ιταλικά, τα Γερμανικά και τα Γαλλικά!!

7.Οι τόνοι και τα πνεύματα δεν είναι απλά ακατανόητα σημάδια πάνω στο χαρτί. Όσο και αν φαίνεται απίθανο, η Αρχαία Ελληνική γλώσσα είχε μελωδική προφορά..τραγουδιόταν!!Αυτό χάθηκε τον 2ο αι. π.Χ, αλλά ευτυχώς οι μελετητές μας έσωσαν το αλφάβητο και τοποθέτησαν τα σύμβολα αυτά για να μπορούμε να προφέρουμε κάπως τις λέξεις!!

8.Η μελέτη , η κατανόηση και η σύνταξη ενός κειμένου καλλιεργούν την κριτική μας σκέψη και παράλληλα οξύνουν το μυαλό μας σε ίδιο βαθμό με την επίλυση μιας μαθηματικής άσκησης!!

9. Πολλά από τα αρχαία ελληνικά κείμενα έχουν παιδαγωγικό χαρακτήρα. Διαβάζοντάς τα λαμβάνουμε πολλά ηθικά διδάγματα και καλλιεργούμε το ήθος μας αποκτώντας πρότυπα!!

10. Στόχος του μαθήματος είναι η εξερεύνηση των λέξεων  σε ένα ταξίδι μέσα στον χρόνο. Ας καλέσουμε τα παιδιά μας να γίνουν εξερευνητές και να δουν τον φιλόλογό τους ως συνοδοιπόρο τους σε αυτό το μαγικό ταξίδι!!


                                                                                                                 Επιμέλεια:
  Γιαννιώτη Χριστίνα
Φιλόλογος
Follow & Like: Teacher's Blog