Σελίδες

Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2020

Γονιός. Τι σημαίνει «καλός γονιός» ;


«Γονιός είναι ένα επάγγελμα με αμοιβή τα φιλάκια, τις μύξες, τα δάκρυα και τις αγκαλιές. Είναι ένας ρόλος που πρέπει να διατηρηθεί όλη τη ζωή. Οι γονείς πρέπει να κατέχουν πάμπολλες γνώσεις για να αντεπεξέλθουν, όπως ιατρικές, εκπαιδευτικές, μηχανικές και ραπτικές, να έχουν απίστευτα πολλές αρμοδιότητες, όπως διευθυντικές, οργανωτικές, αστυνομικές και άλλες».
Τι είναι γονιός;
Γονιός είναι η διαδικασία της παροχής, προώθησης και υποστήριξης της φυσικής, συναισθηματικής, κοινωνικής και νοητικής ανάπτυξης ενός παιδιού από τη βρεφική ηλικία μέχρι την ενήλικη ζωή. Η λέξη Γονιός αναφέρεται στο «ανάγιωμα» ενός παιδιού και λιγότερο στη βιολογική σχέση. Στον «ανθρώπινο κόσμο» το ρόλο του γονιού έχουν τις περισσότερες φορές οι βιολογικοί γονείς, παρόλο που η κοινωνία ως δομή/σύστημα διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη διαδικασία αυτή. Σε κάποιες περιπτώσεις παιδιών το ρόλο αυτό αναλαμβάνουν θετοί γονείς, ανάδοχες οικογένειες ή ιδρύματα. Οι στόχοι του γονεϊκού ρόλου είναι συχνά συζητήσιμοι. Συνήθως οι γονείς καλύπτουν τις φυσικές και τις συναισθηματικές ανάγκες των παιδιών, προστατεύουν και παρέχουν τα εργαλεία και τις ηθικές αρχές σε αυτά μέχρι να ενηλικιωθούν. Στο ζωικό βασίλειο η διαδικασία αυτή είναι πιο μικρής διάρκειας και λιγότερο πολύπλοκη.
Πότε είναι ένα άτομο έτοιμο να γίνει γονιός;
H προετοιμασία για ανάληψη γονικού ρόλου από τους νέους είναι μια διαδικασία η οποία πρέπει να ξεκινήσει από την παιδική ηλικία και είναι στενά συνδεδεμένη με την εκπαίδευση και πρόληψη στα θέματα ψυχοκοινωνικής υγείας. Για να είναι έτοιμοι οι νέοι να αναλάβουν καθήκοντα γονιών θα πρέπει να αναπτύξουν μια ώριμη και ολοκληρωμένη προσωπικότητα, έτσι ώστε να μπορούν να έχουν υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις, να είναι σε θέση να εργάζονται και να είναι ανεξάρτητοι. Μόνο τότε βρίσκονται στη συναισθηματική και πρακτική θέση να γίνουν γονείς.
Μια ώριμη, υγιής προσωπικότητα είναι η βασική προϋπόθεση της συναισθηματικής ετοιμότητας και σταθερότητας ενός ατόμου για την ανάληψη γονεϊκού ρόλου, που είναι η προϋπόθεση για να είναι κάποιος «καλός γονιός».
Ποιοι παράγοντες καθορίζουν τον «καλό γονιό»;
Βασικοί παράγοντες οι οποίοι συμβάλουν, επηρεάζουν και είναι καθοριστικοί στη δημιουργία μια υγιούς προσωπικότητας είναι η οικογένεια, οι κοινωνικοί θεσμοί, το σχολείο και βιολογικοί παράγοντες.
Πώς συμβάλει η οικογένεια;
Ο βασικός ρόλος της οικογένειας είναι να καλύψει βασικές ανάγκες των παιδιών, η πλήρωση των οποίων πρέπει να ξεκινήσει στα πρώτα χρόνια ζωής και είναι τεράστιας σημασίας για την κατοπινή εξέλιξή τους. Αυτές οι ανάγκες πρέπει να συνεχίσουν να παρέχονται από την οικογένεια μέσα στην οποία το παιδί μεγαλώνει μέχρι την ενηλικίωσή του. H παροχή αγάπης και ασφάλειας, η ανάγκη για εμπειρίες, επιτυχία και αναγνώριση, είναι μόνο κάποιες από τις βασικές ανάγκες που καλείται ένας γονιός να καλύψει.
Τι μπορεί να συμβεί αν ο γονιός δεν είναι σε θέση να καλύψει τις ανάγκες του παιδιού; Αν για παράδειγμα ένα βρέφος, στην ηλικία μεταξύ 0-19 μηνών όπου εγκαθίσταται η πρώιμη μορφή ταυτότητας μέσα από τη φροντίδα της μητέρας προς το βρέφος και την κάλυψη των αναγκών, μείνει ικανοποιημένο, (για τροφή, αγάπη) τότε αναπτύσσεται ένας ασφαλής δεσμός και μπαίνουν οι βάσεις για την ανάπτυξη εμπιστοσύνης και αισιοδοξίας. Όταν σε αντίθεση υπάρχουν ελλείμματα στη μητρική φροντίδα, τότε αναπτύσσονται αισθήματα δυσπιστίας και απαισιοδοξίας απέναντι στη ζωή. Ένα παράδειγμα μη επαρκούς εγκατάστασης εμπιστοσύνης, είναι η δυσκολία του παιδιού καθώς μεγαλώνει να αναπτύσσει συνεργασίες και φιλική στάση προς το περιβάλλον, όπως και η τάση να απογοητεύεται εύκολα και να εγκαταλείπει την προσπάθεια.
Αν τα επόμενα χρόνια ενός παιδιού, τότε που ο γονιός καλείται να ενθαρρύνει την αυτονομία και να θέσει όρια στη συμπεριφορά, αποτύχει, τότε το παιδί θα χρειάζεται συνεχή υποστήριξη για να τα καταφέρει ή θα παρουσιάζει υπέρμετρα αντιδραστική συμπεριφορά και θα αδυνατεί να κάνει επιλογές για βασικά του προσωπικά θέματα χωρίς καθοδήγηση από άλλους.
Στην περίοδο της εφηβείας οι γονείς θα πρέπει να λειτουργήσουν υποστηρικτικά και να θέσουν τα κατάλληλα όρια και κανόνες χωρίς να «αντεπιτίθενται» ή να «καταρρέουν», λόγω των εντάσεων που δημιουργούνται. Αν δεν μπορέσουν να καλύψουν την ανάγκη αυτή, τότε μεγαλώνοντας οι έφηβοι θα έχουν δυσκολία να χειριστούν απογοήτευση και αποτυχία.
Ποιος είναι ο ρόλος της κοινωνίας και της παιδείας;
Η κοινωνία στην οποία αναπτύσσεται ένα παιδί με τις αξίες και νόρμες της, επηρεάζει τη διαμόρφωση της προσωπικότητας και συμβάλει στο πώς θα αντιληφθούν οι νέοι το γονεϊκό ρόλο. Οι εξελίξεις και μεταβολές της κοινωνίας δημιουργούν συχνά σύγχυση και δυσκολία στον καθορισμό του γονεϊκού ρόλου.
Δίπλα στην οικογένεια και την κοινωνία, σημαντικός και καθοριστικός παράγοντας στη διαμόρφωση της γονεϊκής ετοιμότητας είναι και η παιδεία. Το σχολείο θα πρέπει να αντιμετωπίσει τα παιδιά ως ολότητα και να λειτουργήσει ως χώρος παροχής κατάλληλης πληροφόρησης των παιδιών στα θέματα της ευρύτερης ψυχοσυναισθηματικής αγωγής
Η ανάπτυξη ενός παιδιού δεν εξαρτάται μόνο από την οικογένεια, την κοινωνία και την εκπαίδευση αλλά και από βιολογικούς και ενδοψυχικούς παράγοντες (αυτό το οποίο ονομάζουμε γενετικό υπόβαθρο), οι οποίοι είναι σημαντικοί στην εξέλιξη της προσωπικότητας των ανθρώπων.
Οι νέοι προτού αποφασίσουν να γίνουν γονείς πρέπει να αξιολογήσουν την ετοιμότητά τους, γιατί με τον ερχομό ενός παιδιού θα εισέλθουν σε μια νέα, διαφορετική φάση ζωής καθώς και τη σχέση τους.
Μπορούμε άραγε να κατονομάσουμε τα στοιχεία μιας υγιούς προσωπικότητας, τα χαρακτηριστικά δηλαδή, τα οποία καθορίζουν τον «καλό γονιό»;
Πολλοί επιστήμονες έχουν ασχοληθεί και έχουν προσφέρει θεωρίες για το τι είναι υγιής προσωπικότητα. Ένας καλός ορισμός είναι αυτός του Jourard, ο οποίος λέει: «Υγιής προσωπικότητα υπάρχει όταν τα άτομα έχουν καταφέρει να ικανοποιήσουν τις ανάγκες τους έτσι ώστε η προσωπικότητά τους και η συμπεριφορά τους να μην τους είναι πια εμπόδιο. Μπορούν να αποδεκτούν σε μεγάλο βαθμό τον εαυτό τους και μπορούν να διοχετεύσουν την ενέργεια και τις σκέψεις τους σε σημαντικά και κύρια ενδιαφέροντα και προβλήματα, πέραν από αυτά τα οποία έχουν να κάνουν με τη δική τους ασφάλεια, ή και αποδοχή». 
Ας απαριθμήσουμε λοιπόν κάποια χαρακτηριστικά τα οποία πρέπει να έχει ένα άτομο ώστε να είναι «καλός γονιός»:
- Να είναι λειτουργικά αυτόνομος
- Να μπορεί να δει πέραν του εαυτού του
- Να έχει μια ρεαλιστική αντίληψη του εαυτού του και αυτογνωσία
- Να έχει κατακτήσει συναισθηματικό έλεγχο
- Να διέπεται από ηθικές αρχές
 Ο Royers λέει ότι η προϋπόθεση για τη δημιουργία μιας υγιούς προσωπικότητας είναι η χωρίς όρους θετική αναγνώριση ενός παιδιού, δηλαδή όταν ο «γονιός» δίνει αγάπη και αναγνώριση, ανεξάρτητα από τη συμπεριφορά του παιδιού.
Είμαι καλός γονιός; Ναι αν
1. Ακούς και προσπαθείς να καταλάβεις τι λέει το παιδί σου.
2. Προσπαθείς να δίνεις τον καλύτερο εαυτό σου, έστω κι αν κάποτε κάνεις λάθη.
3. Δε φοβάσαι να βάλεις όρια και όπως σ’ αρέσουν οι αγκαλιές και τα φιλιά του παιδιού σου, αντέχεις το θυμό και τα δάκρυα του.
4. Του επιτρέπεις να αναπτύξει τις ικανότητές του και τα ταλέντα του, αυτά που εκείνος έχει, όχι αυτά που εσύ επιθυμείς ή ονειρεύεσαι.
5. Είσαι πάντα διαθέσιμος και δείχνεις έμπρακτα ότι το παιδί σου είναι σημαντικό για σένα.
6. Εκτιμάς αυτά που κάνει, λέει και αισθάνεται.
7. Δείχνεις τρυφερότητα και αγάπη.

Επιμέλεια: Ιουλιέτα Λαούρη, Παιδοψυχίατρος
Αρχική δημοσίευση: Paidiatros
Αναδημοσίευση: Nancy's Blog
Follow & Like: Teacher's Blog




Τετάρτη 19 Φεβρουαρίου 2020

Το Pilates και τα οφέλη του για τα παιδιά


   Όλοι γνωρίζουμε πως η γυμναστική βοηθάει μικρούς και μεγάλους σε νου και σώμα. Μέσα από την γυμναστική νιώθουμε ευεξία, χαλάρωση, υγεία, αυτοπεποίθηση, κοινωνικοποιούμαστε και ούτω καθεξής.
   Στο συγκεκριμένο άρθρο, θα μιλήσουμε για ένα συγκεκριμένο είδος γυμναστικής που έχει κάνει την εμφάνιση του πιο έντονα τα τελευταία χρόνια. Η γυμναστική αυτή ονομάζεται Pilates. Ξεκίνησε από τον Τζόζεφ Πιλάτες όπου όντας ένα φιλάσθενο παιδί και έπειτα ενήλικας προσπαθούσε μέσα από την γυμναστική να κρατάει υγιή το σώμα του. Προσπάθησε και διέδωσε το είδος αυτό γυμναστικής και σε άλλους.
   Η συγκεκριμένη μέθοδος γυμναστικής εστιάζει την προσοχή στην υποστήριξη της σπονδυλικής στήλης, ενισχύει τον κορμό και τους κοιλιακούς μυς. Τα οφέλη του Pilates για τα παιδιά έχουν ως εξής:
1.      Ευθυγράμμιση της σπονδυλικής στήλης και των άκρων.
2.      Προώθηση της συγκέντρωσης και του ελέγχου (μυαλό και σώμα).
3.      Έλεγχος των μυών.
4.      Έλεγχος της αναπνοής.
5.      Μείωση του στρες ή της υπερκινητικότητάς του παιδιού.
6.      Συμβάλλει στην προώθηση της ισορροπίας.
7.      Τονώνει το σώμα και διορθώνει την κακή στάση.
8.      Βελτιώνει την αυτοπεποίθηση όπως και κάθε είδος γυμναστικής.
   Διαπιστώνουμε λοιπόν, πως το Pilatesαπό την αρχή της δημιουργίας του, μέχρι και σήμερα βοηθά μικρούς και μεγάλους. Αν ψάχνετε ένα είδος γυμναστικής για τους μικρούς σας αθλητές που να μην το βαριούνται, να είναι ιδιαίτερο και δημιουργικό, σας προτείνω να ξεκινήσετε Pilates. Προσοχή όμως, διότι χρειάζεστε έναν γυμναστή εξειδικευμένο σε αυτό το είδος γυμναστικής για παιδιά.

Καλή αρχή!


Επιμέλεια: Λάλου Σπυριδούλα Μαρία
Εκπαιδευτικός
Follow & Like :Teacher's Blog

Πηγές

Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2020

Πώς να θέτετε στόχους σωστά και να τους κατακτάτε...


  
  Είναι πολύ σημαντικό για τον καθένα μας να έχει ένα πλάνο ζωής, να έχει στόχους-μικρούς και μεγάλους- και να ρυθμίζει τη ζωή και τις δράσεις του προς αυτούς. Όχι καθημερινές υποχρεώσεις αλλά στόχους ατομικούς και πολύ προσωπικούς. Στόχους για την προσωπική μας ανάπτυξη, για την οικογένειά μας, για τη βελτίωση της ζωής μας.

  Το μυαλό μας είναι ένα παντοδύναμο εργαλείο που όμως μπορεί να μας προκαλέσει σύγχυση ή και άλλες ψυχοσυναισθηματικές δυσκολίες. Χρειάζεται καθοδήγηση και πλάνο όπως κάθε καλόρυθμισμένη μηχανή. Εάν το μυαλό δεν έχει ξεκάθαρους στόχους για το μέλλον, τότε τείνει να κοιτά το παρελθόν και να αναμασά τα ίδια λάθη...
Δώστε στόχους λοιπόν!
   Είναι όμως σημαντικό να θέτουμε «σωστούς» στόχους, με την έννοια ότι θέλουμε να είναι πολύ συγκεκριμένοι και ξεκάθαροι. Είναι ο στόχος εφικτός; Αυτή είναι η πρώτη ερώτηση που θα θέσουμε στον εαυτό μας. Διαφορετικά θα μπούμε σε μια διαδικασία αυτο-ακύρωσης και απογοήτευσης χωρίς να φταίμε στην πραγματικότητα.
   Ο στόχος επομένως πρέπει να έχει 3 χαρακτηριστικά:
         1.να είναι ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΣ,
         2.να είναι ΕΦΙΚΤΟΣ,
         3.να είναι πραγματοποιήσιμος σε ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΧΡΟΝΟ.
   Είναι πολύ διαφορετικό να πούμε: «Θέλω να δω τον κόσμο!» από το να πούμε: «Θέλω μέσα στον επόμενο χρόνο να έχω κάνει 2 ταξίδια στο εξωτερικό.».
Αλλάζοντας τον τρόπο που θέτουμε ένα στόχο αλλάζει και η ίδια η δυναμική του. Είναι «ορατός», συγκεκριμένος, έτσι δεν είναι και περισσότερο εφικτός;
   Θέστε λοιπόν τους στόχους σας με χαρτί και μολύβι, κάντε μια επανεξέταση κάθε μήνα και σχεδιάζοντας το στόχο σας μην ξεχνάτε:
1. Ονομάστε τον στόχο.
2. Οργανώστε τη σειρά για όλα όσα πρέπει να γίνουν για να φτάσετε κοντά στο στόχο σας.
3. Εφοδιαστείτε με τις απαραίτητες πηγές/εφόδια που θα σας φέρουν πιο κοντά στην επίτευξή του.
   Για παράδειγμα: Εάν θέλω να βελτιώσω την υγεία μου, θα θέσω ως στόχο να κάνω γυμναστική 2 φορές την εβδομάδα, να τρώω 1 γλυκό την εβδομάδα και να χάσω 3 κιλά σε διάστημα 2 μηνών. Κατόπιν θα γράψω πιο συγκεκριμένες ενέργειες που μπορώ να κάνω προς αυτή τη κατεύθυνση. Και ποτέ μα ποτέ μην τα παρατάτε με την πρώτη αναποδιά!
Σ' αυτή τη ζωή είμαστε για να περνάμε όμορφα και να γεμίζουμε εμπειρίες, όχι να τρέχουμε πίσω από ένα αόρατο καρότο!
Θέτω στόχους για να έχω ένα όραμα όχι για να έχω ένα λόγο να ΜΕ τιμωρώ!

Επιμέλεια: Παπακυργιάκη Χρύσα
Ψυχολόγος-Ειδική Παιδαγωγός
Αναδημοσίευση: Ψυχής...Λόγος
Follow & Like :Teacher's Blog