Σελίδες

Δευτέρα 26 Δεκεμβρίου 2022

Χριστουγεννιάτικες δραστηριότητες

Τα σχολεία έκλεισαν και οι διακοπές των Χριστουγέννων ξεκίνησαν. Πώς θα «γεμίσετε» δημιουργικά τις μέρες που έρχονται με τα αγαπημένα σας πρόσωπα;

Μπορείτε:

·       Να καθίσετε σπίτι με τους αγαπημένους σας και να απολαύσετε την παρέα τους.

·       Να μαγειρέψετε όλοι μαζί και να απολαύσετε το οικογενειακό τραπέζι.

·       Να παίξετε επιτραπέζια παιχνίδια.

·    Να οργανώσετε βραδιά καραόκε με χριστουγεννιάτικα τραγούδια.

·     Να οργανώνετε μια βραδιά σινεμά με τις αγαπημένες σας χριστουγεννιάτικες ταινίες.

·       Να πάτε μια εκδρομή.

·       Να επισκεφτείτε μουσεία και αξιοθέατα του τόπου σας.

·       Να ξυπνήσετε χωρίς ξυπνητήρι και να φτιάξετε το πρωινό που αγαπάτε.

·      Να διαβάσετε τα αγαπημένα σας παιδικά βιβλία και να τα δραματοποιήσετε.

·       Να κάνετε χριστουγεννιάτικες κατασκευές.

·       Να περάσετε χρόνο στο σπίτι και να ξεκουραστείτε.

Οτιδήποτε κι αν επιλέξετε να κάνετε να το απολαύσετε, να γεμίσετε αγάπη, γαλήνη και ηρεμία με τους αγαπημένους σας.

Καλά Χριστούγεννα

 

Δείτε επίσης: Προτάσεις Χριστουγεννιάτικων παιδικών βιβλίων

10 Χριστουγεννιάτικες δράσεις για την τάξη

Χριστουγεννιάτικες ταινίες για παιδιά



Επιμέλεια: Λάλου Σπυριδούλα Μαρία

Εκπαιδευτικός

Follow & Like:

Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου 2022

4+1 Πράγματα που δυσκολεύουν τα παιδιά με αυτισμό τα Χριστούγεννα & πώς να τα βοηθήσετε

Τα Χριστούγεννα είναι η πιο όμορφη και χρωματιστή περίοδος όλου του χρόνου! Είναι η αγαπημένη γιορτή για μικρούς και μεγάλους! Ο στολισμός του Χριστουγεννιάτικου δέντρου, τα λαμπιόνια, τα στολίδια, τα λαμπάκια μας δημιουργούν ενθουσιασμό και επιτέλους είναι η περίοδος που καταφτάνουν οι πολυπόθητες Χριστουγεννιάτικες διακοπές! Όλα αυτά εμάς μπορεί να μας φαίνονται διασκεδαστικά και χαρούμενα για τα παιδιά που βρίσκονται στο Φάσμα του αυτισμού όμως δεν είναι και τόσο διασκεδαστική η Χριστουγεννιάτικη περίοδος. Γιατί;


Τα Χριστούγεννα για τα παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές αποτελεί πηγή άγχους, όπως είναι γνωστό το βασικότερο χαρακτηριστικό του Αυτισμού είναι οι δυσκολίες που παρουσιάζουν τα άτομα στην «θεωρία του νου».

Η «θεωρία του νου» μας βοηθάει να κατανοήσουμε τα συναισθήματα, τις σκέψεις και τις επιθυμίες των υπόλοιπων ανθρώπων! Τα παιδιά με Αυτισμό δυσκολεύονται να κατανοήσουν πως αισθάνονται οι άλλοι άνθρωποι, τι σκέφτονται σε μια συγκεκριμένη στιγμή ή τι επιθυμούν! Η επίγνωση και κατανόηση των παραπάνω είναι βασικά για να είναι αποτελεσματικό ένα άτομο στο κοινωνικό περιβάλλον (Hala, 1997). Επιπλέον, οι αισθητηριακές δυσκολίες που παρουσιάζουν τα παιδιά με Αυτισμό τους προκαλούν άγχος, φόβο, έντονη ανησυχία και ανασφάλεια.

Πάμε να δούμε τι δυσκολεύει τα παιδιά με Αυτισμό τα Χριστούγεννα;

1. Αλλαγή ρουτίνας

Για τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης η διακοπή των μαθημάτων και του σχολείου στην Χριστουγεννιάτική περίοδο αποτελεί πηγή χαράς. Για τα παιδιά με Αυτισμό όμως θεωρείται πηγή άγχους. Όταν ξαφνικά αλλάζει η ρουτίνα της καθημερινότητας τους και το πρόγραμμα που έχουν «μάθει» να ακολουθούν πιστά, αρχίζουν να νιώθουν έντονο άγχος. Αποτέλεσμα αυτού είναι να μην μπορούν να το διαχειριστούν και να παρουσιάζουν έντονα ξεσπάσματα θυμού, εκρήξεις και επιθετικότητα.

2.Έθιμα

Όπως σε όλες οι Θρησκευτικές γιορτές, έτσι και τα Χριστούγεννα έχουν διάφορα έθιμα που ακολουθούνται πιστά από όλους κάθε χρόνο! Για τα παιδιά με Αυτισμό τα έθιμα δεν μπορούν να γίνουν απόλυτα κατανοητά, διότι περιλαμβάνουν έννοιες που πολλές φορές δεν είναι ορατές με το μάτι. Για παράδειγμα ο Άγιος Βασίλης που έρχεται με τους ταράνδους και μοιράζουν τα δώρα!

3.Στολίδια, λαμπιόνια και φωτάκια

Οι αισθητηριακές δυσκολίες που παρουσιάζουν τα παιδιά όταν συνδέονται με τα λαμπάκια που αναβοσβήνουν, τα γκλίτερ που λαμπυρίζουν και τα  πολύχρωμα στολίδια που κρέμονται στο δέντρο και σε όλους τους χώρους μέσα και έξω από το σπίτι μπορεί να προκαλούν έντονη σύγχυση.

4.Γιορτινά τραπέζια & πολυκοσμία

Οι γιορτές είναι μια καλή δικαιολογία για να μαζευόμαστε με τους αγαπημένους μας στα γιορτινά τραπέζια! Τα παιδιά με Αυτισμό λόγω των δυσκολιών στη «θεωρία του νου», των επικοινωνιακών δυσκολιών και των αισθητηριακών δυσκολιών τους δεν νιώθουν άνετα μέσα σε πλήθος ατόμων. Επιπλέον, τα γιορτινά τραπέζια φημίζονται για τις ποικιλίες των φαγητών και των μυρωδιών. Όπως γνωρίζουμε, λόγω των αισθητηριακών δυσκολιών τα παιδιά με Αυτισμό καταναλώνουν συγκεκριμένες τροφές και μπορεί να παρουσιάσουν υπερ-ευαισθησία στις έντονες μυρωδιές των φαγητών.

5.Κάλαντα και γιορτινά τραγούδια

Τα κάλαντα και τα Χριστουγεννιάτικα τραγούδια ακούγονται μόνο τον Δεκέμβριο που είναι ο μήνας των Χριστουγέννων. Τους υπόλοιπους 11 μήνες δεν ακούγονται, με αποτέλεσμα αυτό να σοκάρει τα παιδιά με Αυτισμό και να αλλάζει την ρουτίνα τους. Επιπλέον, σε όλες τις πόλεις και χώρες την περίοδο των Χριστουγέννων οι πλατείες και οι δρόμοι πλημμυρίζουν από μελωδίες και τραγούδια.

Τα παιδιά με Αυτισμό δεν μπορούν να διαχειριστούν τις υψηλές εντάσεις στους ήχους με αποτέλεσμα να «ουρλιάζουν», να χτυπούν και να ξεσπούν έντονα.

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε ένα παιδί με Αυτισμό να προσαρμοστεί στα Χριστούγεννα;

1.Ετήσιο ημερολόγιο

Μια υπέροχη ιδέα είναι να φτιάξουμε ένα ετήσιο ημερολόγιο που να σημειώνουμε τις σημαντικές και γιορτινές ημερομηνίες. Για παράδειγμα, η 25η Δεκεμβρίου που είναι τα Χριστούγεννα ή ο μήνας Δεκέμβριος που έχει τα Χριστούγεννα. Έτσι, μέσω της συζήτησης με το παιδί κάθε μήνα θα μπορούμε να το προετοιμάσουμε για την κάθε γιορτή.

2.Πρόγραμμα προετοιμασίας για τα Χριστούγεννα

Μπορούμε να φτιάξουμε ένα διάγραμμα με τις μέρες των Χριστουγέννων. Για κάθε μέρα μέχρι να τελειώσει η περίοδος μπορούμε να βάλουμε μια διαφορετική δραστηριότητα π.χ. μια μέρα στολισμός δέντρου, μια μέρα προετοιμασία γλυκών, μια μέρα ψώνια για δώρα κλπ.

3.Ημερήσιο και εβδομαδιαίο οπτικό πρόγραμμα

Τα οπτικά προγράμματα βοηθούν τα παιδιά με Αυτισμό να μειώσουν το άγχος τους. Αποτέλεσμα είναι να μη φοβούνται και να νιώθουν ασφάλεια διότι γνωρίζουν πιο θα είναι το επόμενο βήμα.

Συστήνεται η χρήση ημερήσιου και εβδομαδιαίου οπτικού προγράμματος ταυτόχρονα.

4.Κοινωνικές ιστορίες

Οι κοινωνικές ιστορίες (social stories) φτιάχτηκαν από την Carol Gray.  Δίνουν οπτικά ερεθίσματα για το τι μπορεί να συμβεί και τι αλλαγές θα πραγματοποιηθούν σε αυτή τη περίοδο. Μειώνουν το άγχος των παιδιών, προετοιμάζουν ψυχολογικά τα παιδιά και τα βοηθάνε να κατανοήσουν πώς αισθάνονται οι άνθρωποι τα Χριστούγεννα. Π.χ. όταν ανοίγουν τα δώρα τους, όταν τρώνε όλοι μαζί, όταν στολίζουν τα δέντρα τους κλπ. Οι κοινωνικές ιστορίες αυξάνουν την κοινωνική κατανόηση των παιδιών,  υποστηρίζουν τα άτομα με Αυτισμό ώστε να αντιμετωπίσουν καλύτερα τις κοινωνικές καταστάσεις (Ali & Frederickson:355, 2006) και η χρήση τους βοηθάει στην κοινωνική αλληλεπίδραση  (O Hara, 2010).

 

Επιμέλεια:

ΚΟΝΤΕ-ΧΑΣΑΝ ΜΠΟΥΣΡΑ

BSc Λογοθεραπεύτρια – Λογοπεδικός (Πτυχιούχος ΑΤΕΙ Πατρών)

Εξειδικευμένη στον αυτισμό

INSTAGRAM: speech_cor

Αναδημοσίευση από : allaboutparents.gr

Follow & Like: Teacher's Blog

Δευτέρα 12 Δεκεμβρίου 2022

Χριστουγεννιάτικες ταινίες για παιδιά

Βρισκόμαστε ήδη σε γιορτινή διάθεση και αυτό σημαίνει ότι οι χριστουγεννιάτικες ταινίες για παιδιά έχουν την τιμητική τους!

Είτε επιλέξετε να διοργανώσετε μία βραδιά σινεμά στο σπίτι, είτε στο σχολείο ακολουθούν κάποιες προτάσεις για να διαλέξετε.

·         Ο Γκριντς (The Grinch)

Βασισμένο στο παραμύθι του Δρ. Σους, ο Γκριντς ο γκρινιάρης έχει μπουχτίσει με την χαρά των γιορτών, ιδιαίτερα με το γειτονικό χωριό Χούβιλ. Οπότε, με την βοήθεια του σκύλου του Μαξ, αποφασίζει να κλέψει τα Χριστούγεννα.

Δείτε το τρέιλερ εδώ: The Grinch

·         Μόνος στο Σπίτι (Home Alone)

Η οικογένεια ΜακΚάλλιστερ ετοιμάζεται για χριστουγεννιάτικες διακοπές στο Παρίσι.Το επόμενο πρωί, μέσα στον σαματά, η οικογένεια που είναι τώρα στο αεροπλάνο, συνειδητοποιεί ότι έχει ξεχάσει τον Κέβιν μόνο στο σπίτι. Ο Κέβιν πρέπει να προστατέψει τον εαυτό του, μαθαίνοντας ότι δυο κλέφτες προσπαθούν να διαρρήξουν το σπίτι.

Δείτε το τρέιλερ εδώ: Home Alone

·         Το Πολικό Εξπρές (The Polar Express)

Ένα μικρό αγόρι κάνει ένα μαγικό ταξίδι με το τρένο στον Βόρειο Πόλο την παραμονή των Χριστουγέννων κι ανακαλύπτει τα θαύματα της φιλίας και του πνεύματος των γιορτών.

Δείτε το τρέιλερ εδώ: The Polar Express

·         Οι Πέντε Θρύλοι (Rise of the Guardians)

Ένα αγόρι ξυπνά με αμνησία μέσα σε μία παγωμένη λίμνη γνωρίζοντας μόνο ότι το όνομα του είναι Jack Frost. Ο Jack ανακαλύπτει πως έχει τη δύναμη να δημιουργεί χιόνι, πάγο και θύελλες, αλλά και ότι είναι αόρατος στους ανθρώπους. Τριακόσια χρόνια αργότερα, ο μυστηριώδης Άνθρωπος στο Φεγγάρι προειδοποιεί τους τέσσερις Φύλακες των Παιδιών, τον North, τον Bunnymund, την Tooth και τον Sandman, πως το πνεύμα του φόβου, ο Pitch Black, απειλεί με τους εφιάλτες του τα παιδιά όλου του κόσμου. Στη συνέχεια επιλέγει ως πέμπτο Φύλακα τον ανώριμο Jack.

Δείτε το τρέιλερ εδώ: Rise of the Guardians

·         Μια Χριστουγεννιάτικη Ιστορία (A Christmas Carol)

     Μια παραμονή Χριστουγέννων, επτά χρόνια μετά το θάνατο του συνεργάτη του, Τζέικομπ Μάρλεϊ, ο μίζερος Εμπενίζερ Σκρουτζ περνά την ημέρα εκφοβίζοντας τους εύθυμους κατοίκους του Λονδίνου, τον πιστό υπάλληλό του, Μπομπ Κράτσιτ, και δυο φιλάνθρωπους που του ζητούν να κάνει μια δωρεά για τους φτωχούς της πόλης, ενώ αρνείται την πρόσκληση του ανιψιού του, Φρεντ, να δειπνήσουν μαζί τα Χριστούγεννα. Το βράδυ, το φάντασμα του Μάρλεϊ εμφανίζεται στον Σκρουτζ και τον προειδοποιεί ότι τρία πνεύματα θα τον επισκεφτούν για να του προσφέρουν μια τελευταία ευκαιρία να αλλάξει τη ζωή του.

Δείτε το τρέιλερ εδώ: A Christmas Carol

Φτιάξτε ποπ κορν και φύγαμε!



Επιμέλεια: Λάλου Σπυριδούλα Μαρία

Εκπαιδευτικός

Follow & Like:

 

Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου 2022

10 Χριστουγεννιάτικες δράσεις για την τάξη

Ήδη ξεκινήσαμε να μετράμε αντίστροφα για τα Χριστούγεννα. Τα παιδιά στο σχολείο ήδη ρωτούν πότε θα στολίσουμε την τάξη. Γι’ αυτό σήμερα θα σας προτείνω δράσεις που μπορείτε να κάνετε με τους μαθητές σας  για να διασκεδάσετε αναμένοντας τα αγαπημένα όλων, Χριστούγεννα.

Προτείνω να χρησιμοποιήσετε ένα ημερολόγιο αντίστροφης μέτρησης για να γίνει πιο διασκεδαστικό το παιχνίδι.  Θα το ονόμαζα «Κάθε μέρα και από κάτι…». Έτσι, αν αποφασίσετε να φτιάξετε αυτό το ημερολόγιο, σε κάθε θήκη-μέρα θα τοποθετήσετε και κάποια δράση.

Αυτές μπορεί είναι:

1. Στολίζουμε χριστουγεννιάτικο δέντρο.

2. Κατασκευάζουμε χριστουγεννιάτικες κάρτες.

3. Ζωγραφίζουμε μία χριστουγεννιάτικη εικόνα.

4. Μαθαίνουμε και τραγουδάμε κάλαντα από διαφορετικές περιοχές της Ελλάδας.

5. Γράφουμε γράμμα στον Άγιο Βασίλη.

6. Κατασκευάζουμε  στολίδια.

7. Διαβάζουμε ένα χριστουγεννιάτικο βιβλίο και ζωγραφίζουμε.

8. Γινόμαστε τα ξωτικά του Άγιου Βασίλη (τυπώνουμε τις φωτογραφίες μας και ζωγραφίζουμε).

9. Μαγειρεύουμε χριστουγεννιάτικα μπισκότα.

10. Μελετάμε έθιμα των Χριστουγέννων.

Όσο πιο πολλές δράσεις τόσο πιο όμορφες γίνονται οι μέρες αυτές. Τα παιδιά θα μπουν στο πνεύμα των Χριστουγέννων για τα καλά και θα διασκεδάσουν την κάθε μέρα.

Αναμένω τις δράσεις και τις εντυπώσεις σας!

 

Επιμέλεια:

Λάλου Σπυριδούλα Μαρία

Εκπαιδευτικός

Follow & Like Teacher's Blog

 

Δευτέρα 28 Νοεμβρίου 2022

Προτάσεις Χριστουγεννιάτικων παιδικών βιβλίων

Το τέλειο δώρο για τα Χριστούγεννα, ένα βιβλίο. Ένα ακόμη καλύτερο δώρο, να το διαβάσετε παρέα με τα παιδιά σας.

Στο σημερινό άρθρο θα σας προτείνω κάποια χριστουγεννιάτικα παιδικά βιβλία για να περάσετε ποιοτικό χρόνο παρέα με τα παιδιά σας. Μπορείτε να τα διαβάσετε, να τα δραματοποιήσετε, να τα κάνετε δώρο στους μικρούς σας φίλους.

Για να δούμε λοιπόν:

·       Φον Κουραμπιές εναντίον Κόμη Μελομακαρόνη!

Χρόνια και χρόνια μελομακάρονα και κουραμπιέδες τρώγανε τα μουστάκια τους κάθε Χριστούγεννα στον πιο αστείο πόλεμο του κόσμου… Μια μέρα όμως μια χιονοθύελλα τα άλλαξε όλα. Ο φον Κουραμπιές, ο κόμης Μελομακαρόνης, μια νηστική αρκούδα, ένας ξενύχτης σκίουρος, ένας κηπουρός ονείρων κι άλλοι χαρακτήρες, στην πιο αλλιώτικη χριστουγεννιάτικη περιπέτεια! (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

·       Το πιο υπέροχο δώρο του κόσμου

Το πρωί των Χριστουγέννων, ένα φανταχτερό κουτί με κόκκινο περιτύλιγμα βρισκόταν κάτω από το δέντρο. Κι όμως, δεν ήταν για την Άννα. Ούτε για τον αρκούδο της. Αμέσως, οι δύο φίλοι άρχισαν να ψάχνουν τον παραλήπτη, χωρίς να ξέρουν ότι κρατούσαν στα χέρια τους το πιο υπέροχο δώρο του κόσμου!

Μία συγκινητική χριστουγεννιάτικη ιστορία για το μεγάλο δώρο της φιλίας. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

·       Ο κουραμπιές Γιεσγιές!

Μαθήματα αυτοσεβασμού και διαφορετικότητας από τον πιο γλυκό ήρωα!

Ο Κουραμπιές Γιεσγιές κάπως τα καταφέρνει και δεν είναι ποτέ ο εαυτός του! Λέει πάντα yes και περιμένει υπομονετικά να στολιστεί με κάθε λογής γαρνιτούρες, με αποτέλεσμα να μην τον αγοράζει κανείς! Μια μέρα, οι φίλοι του –τα άλλα γλυκά–, αποφασισμένοι να τον βοηθήσουν, ενώνουν τις δυνάμεις τους και μέσα σε μια νύχτα τον ξαναφτιάχνουν από την αρχή! Μια «λαχταριστή» ευκαιρία για να μάθουν τα παιδιά ότι στα απλά πράγματα κρύβεται συνήθως η μεγαλύτερη ομορφιά· η ομορφιά τού να αγαπάει κάποιος τον εαυτό του γι’ αυτό που είναι…(Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

·       Ο πολικός αστέρας

Αναρωτήσου πού θέλεις να πας…

 

Ένα αγοράκι ξεκινάει ένα ταξίδι, µε το µυαλό του γεµάτο ερωτήσεις για τον κόσµο γύρω του. Υπάρχουν όµως τόσα µονοπάτια να ακολουθήσει κανείς, τόσες πινακίδες που δείχνουν πού να πας… Αποφασίζει λοιπόν να πάρει το µονοπάτι που ακολουθούν οι περισσότεροι, ώσπου αισθάνεται όλο και πιο έντονα ότι έχει χαθεί. Τότε είναι που ανακαλύπτει τον δικό του Πολικό Αστέρα, που γίνεται η πυξίδα του και του δείχνει τον δικό του δρόµο…

 Μακάρι ο καθένας από εµάς να µπορούσε να βρει και να ακολουθήσει το αστέρι του – και να ενθαρρυνόταν να το κάνει. Πόσο διαφορετικός θα ήταν τότε ο κόσµος µας… Ο Πολικός Αστέρας µας ωθεί προς αυτή την κατεύθυνση. Τζέιν Γκούντολ  (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

 

Επιμέλεια άρθρου:

Λάλου Σπυριδούλα Μαρία

Εκπαιδευτικός

 

Follow & LikeTeacher's Blog

Δευτέρα 21 Νοεμβρίου 2022

Γιατί είναι σημαντικό για τα παιδιά να έχουν προσωπικό χώρο;

Για κάθε έναν από εμάς το σπίτι του, ο χώρος του, σημαίνει και κάτι διαφορετικό. Κάτι το εντελώς προσωπικό και το οποίο διαμορφώνεται ανάλογα με την προσωπικότητα και τα βιώματά του. 

Παιδικό Δωμάτιο 

Το παιδικό δωμάτιο είναι ο πρώτος χώρος όπου ένα παιδί και αργότερα έφηβος προβαίνει σε ένα πολύ σημαντικό και «αθόρυβο» γεγονός. Μέσα σε αυτό το τμήμα της γενικότερης φωλιάς – σπιτιού που του «παραχωρείται», καλείται να ξεδιπλώσει τα ενδιαφέροντά του, τις μουσικές, καλλιτεχνικές, πνευματικές αλλά και στυλιστικές του προτιμήσεις. Ακόμη, να οριοθετήσει τις σχέσεις του με τα άλλα μέλη της οικογένειάς του και να έχει τον δικό του χώρο υποδοχής των επισκεπτών του. Εκεί, θα αντιληφθεί και παράλληλα θα μεταφράσει – στοχαστεί την έννοια της φιλίας ή ακόμα και του έρωτα.

Με αυτόν τον τρόπο αυτόματα αυτός ο χώρος μετατρέπεται σε τόπο. Έναν τόπο όπου κάποιος σταδιακά ανακαλύπτει τόσο τους γύρω του, όσο και τον ίδιο τον εαυτό του αλλά και αντιλαμβάνεται την προσωπική του αυτονομία. 


Η προσωπικότητα ενός παιδιού μέσα από το πέρασμα των χρόνων εξελίσσεται και μεταλλάσσεται συνεχώς και ο τόπος αυτός καλείται να ενσωματώνει και να εκφράζει αυτές τις αλλαγές. Αυτός είναι ο λόγος που συχνά τα παιδιά ζητoύν νέα έπιπλα, καθώς τα παλιά δείχνουν όλο και πιο παιδικά στα μάτια τους, μιας και η ανάπτυξή τους συντελείται με απίστευτα γρήγορους ρυθμούς. Επίσης, τα χρώματα στους τοίχους, οι αφίσες που κρεμιούνται σε αυτούς και τα διαφόρων τύπων διακοσμητικά αλλάζουν με ιλιγγιώδη ταχύτητα.

Έτσι, ο τόπος – δωμάτιο γίνεται μία αξιοσημείωτη διαδικασία που είναι και πρωταρχική αξία και ανάγκη του κάθε ατόμου. Να μπορεί δηλαδή να διαμορφώνει το χώρο μέσα στον οποίο ζει με έναν και μόνο στόχο, την όλο και καλύτερη έκφρασή του ίδιου του εαυτού του.

Σε αυτό το σημείο εισάγεται ο σημαντικός ρόλος που καλείται να διαδραματίσει ο κάθε γονέας. Να βοηθήσει το παιδί του, ανάλογα με την ηλικία του και να του επιτρέψει να «έχει», να υπάρχει και να εκφράζεται με όποιον τρόπο επιθυμεί στον δικό του προσωπικό χώρο.  

Ο χώρος όπου ζει και αναπτύσσεται ένα παιδί, αναπτύσσεται και μεταλλάσσεται παράλληλα με αυτό. Αυτό σημαίνει ότι αυτός ο χώρος όσο καλά λειτουργικά και αισθητικά και να σχεδιαστεί και να κατασκευαστεί, σύντομα θα ακυρωθεί – μεταλλαχτεί από την ίδια την προσωπικότητα που τον κατοικεί. Από το ίδιο το παιδί.

Η διαδικασία αυτή θα τους εμφυσήσει μια πρώιμη αίσθηση ελέγχου: το παιδί θα κατανοήσει πως μπορεί, σε μεγάλο βαθμό, να ελέγξει τον κόσμο και την καθημερινότητά του. Μόλις το καταλάβει αυτό, σύντομα θα κατανοήσει επίσης πως ο έλεγχος αυτομάτως επιφέρει και ευθύνες. Εφόσον εκείνο ελέγχει τον χώρο του, είναι και υπεύθυνο για αυτό – για τα θετικά και τα αρνητικά του σημεία: για το αν είναι τακτοποιημένο και καθαρό, για το αν μοιάζει με χοιροστάσιο ή με πεδίο μάχης. Εφόσον το ελέγχει και είναι υπεύθυνο για αυτό, η εικόνα του δωματίου αυτομάτως θα έχει αντανάκλαση στο ίδιο – στην εικόνα που διαμορφώνει για τον εαυτό του, καθώς και στην εικόνα που εκπέμπει στους άλλους.

Πόσο σημαντικός είναι ο ιδιωτικός χώρος του παιδιού;

Το παιδικό δωμάτιο είναι ο χώρος που θα διδάξει, επίσης, στο παιδί τη σημασία και την αξία της ιδιωτικότητας. Τα παιδιά, όπως όλοι μας, χρειάζονται έναν χώρο στον οποίο να νιώθουν πως μπορούν να απομονώνονται από τον υπόλοιπο κόσμο – ακόμη κι από τους γονείς τους. Αν χρησιμοποιείτε το δωμάτιό του για αποθήκη, εισβάλλετε άκριτα σε αυτό δίχως να χτυπάτε, ή έχετε πάντοτε τον τελευταίο λόγο στο πώς θα διακοσμήσει το παιδί και την παραμικρή γωνιά του δωματίου, τότε δε βοηθάτε προς αυτήν την κατεύθυνση.

Το παιδί θα πρέπει να αισθάνεται πως έχει το δικαίωμα να εκφράζεται άνετα στο υπνοδωμάτιό του. Να θυμάστε πως αν δεν αισθάνεται καλά σε αυτό, θα αποφεύγει να περνά χρόνο εκεί, καθώς και να καλεί φίλους του για παρέα. Το παιδί δεν πρέπει ποτέ να ντρέπεται για τον προσωπικό του χώρο.

Το σπίτι και ο προσωπικός μας χώρος είναι η φανέρωση του εαυτού μας στην κοινωνία. Τα παιδιά και κυρίως οι έφηβοι το ξέρουν αυτό από ένστικτο.

Επιμέλεια: Μαρία Γιαννοπούλου

 Ιδρυτικό Μέλος allaboutparents.gr | Positive Parenting
 Ψυχολόγος ΑΠΘ, MSc
 Ειδικευμένη στην Ψυχοθεραπεία Gestalt
 PgD Παιδοψυχολογία Παιδιού & Εφήβου 


Αναδημοσίευση από: allaboutparents.gr

Follow & Like: Teacher's Blog
                                                                                               

                                                                                

Δευτέρα 14 Νοεμβρίου 2022

Το παιδικό ιχνογράφημα και η χρήση του

Καθημερινά τα παιδιά απολαμβάνουν να περνούν τον χρόνο τους ζωγραφίζοντας. Μέσα από την ζωγραφική εκφράζονται, σχεδιάζουν και χρωματίζουν πράγματα που αγαπούν ή και όχι, πράγματα που θέλουν να ζήσουν ή έχουν ζήσει, πράγματα που τους άρεσαν ή και όχι.

Η παιδική ζωγραφιά φαίνεται ότι χρησιμεύει και σε άλλα επίπεδα έκφρασης του παιδιού. Στο πλαίσιο µιας θεραπευτικής διαδικασίας το σχέδιο αποτελεί ένα µέσο για το παιδί να φέρει, να ανασύρει συναισθήματα, εμπειρίες, αλλά και να λύσει προβλήματα (Rudolph & Arheim, 1974).

Ο Lowenfeld (1947) επεσήµανε ότι το παιδί µέσα από τη ζωγραφιά, την κατασκευή, ενώνει διαφορετικά στοιχεία του περιβάλλοντος για να φτιάξει ένα σύνολο µε νόηµα. Η επιλογή που κάνει, ο τρόπος που τα συνενώνει, δείχνει ότι το παιδί δίνει µια εικόνα του εαυτού του.

Τρόποι µε τους οποίους τα παιδιά χρησιμοποιούν το υλικό που έχουν στη διάθεσή τους, κατά την Κramer (1971):

1.     Προκαταρκτικές ενέργειες: µουντζούρες  και εξερεύνηση µε την αφή. Αυτή η δράση αποτελεί µια θετική και εγω-συντονική εµπειρία.
 
2.  Χαώδης έκφραση: άδειασµα των χρωµάτων, πιτσιλίσµατα, καταστροφική συµπεριφορά που οδηγεί σε απώλεια ελέγχου.
 
3.      Η ζωγραφική στην υπηρεσία της άµυνας: στερεοτυπική επανάληψη, αντιγραφή, ξεπατίκωµα.
 
4.      Εικονογραφήματα.
 
5.     Μορφοποιημένη έκφραση ή εικαστικό έργο: παραγωγή συμβόλων που εξυπηρετούν την αυτό-έκφραση και την επικοινωνία.

 

Τα στάδια της καλλιτεχνικής ανάπτυξης

1. Στάδιο µουντζουρώµατος (2-4 ετών). Η ζωγραφιά σε αυτό το στάδιο χαρακτηρίζεται από έλλειψη οργάνωσης, ευθείες και κυκλικές γραµµές. Στην ηλικία των 4 ετών το παιδί αρχίζει να τα κατονοµάζει.

 

2. Προσχηµατικό στάδιο (4-7 ετών). Η ζωγραφιά χαρακτηρίζεται από παραστατικά σύµβολα, ειδικά υποτυπώδεις ανθρώπινες µορφές.

 

3. Σχηµατικό στάδιο (7-9 ετών). Σε αυτό το στάδιο παρατηρείται η ανάπτυξη των παραστατικών συµβόλων, η σύνθεση, το χρώµα για συγκεκριµένα αντικείµενα και συγκεκριµένες φόρµες για τους ανθρώπους.

 

4. Στάδιο αναδυόµενου ρεαλισµού (9-11 ετών). Σε αυτό το στάδιο είναι καλύτερη η αποτύπωση της προοπτικής και των χρωµάτων στη φύση, ενώ αυξάνεται η ακαµψία στην εικαστική έκφραση.

 

5. Στάδιο του ψευτο-ρεαλισµού (11-13 ετών). Παρατηρείται ενίσχυση της επίγνωσης των ανθρώπινων µορφών και του περιβάλλοντος. Τελειοποίηση της καρικατούρας.


6.  Περίοδος των αποφάσεων (εφηβεία). Παρατηρείται σύνθετη έκφραση και πολλά παιδιά µπορεί να µην φτάσουν ποτέ σε αυτό το στάδιο.

Κλείνοντας, θα αναφερθούμε στα γενικά στοιχεία αξιολόγησης των σχεδίων στα παιδιά που ίσως χρήζουν της προσοχής μας:

·       Πολύ έντονο και επαναλαμβανόμενο σβήσιμο.

·       Θέση ζωγραφιάς.

·       Πίεση στο χαρτί.

·       Μέγεθος σχεδίου.

·       Υπερβολική σκίαση.

·       Διαταραχή της συμμετρίας.

·       Φτωχή σύνδεση με την πραγματικότητα.

·       Χρήση μόνο μαύρου χρώματος.

Μπορεί η παιδική ιχνογραφία να είναι μέσω διασκέδασης, αλλά είναι και εργαλείο αξιολόγησης διαφόρων συνθηκών που ίσως βιώνουν τα παιδιά.


Επιμέλεια: Λάλου Σπυριδούλα Μαρία

Εκπαιδευτικός

Follow & LikeTeacher's Blog



Βιβλιογραφία:

Burt, C. (1921). MentαZ αnd schoZαstic tests. London: P.S. King & Son. Goodenough, F. (1926). Meαsurement ofinteZZigence by drαwings. New York, Brace & World.

Kellogg, R. (1969). AnαZyzing chίldren's αrt. Palo Alto: Mayfield. Κρότι, Ε., & Μάνι, Α. (2003). Πώς να ερµηνεύουµε τα παιδικά σχέδια. Η κρυφή γλώσσα των παιδιών. Αθήνα: Καστανιώτης.

Machover, Κ. (1949). PersonαZity projection in the drαwing of the humαn figure. Springfield: C. Thomas.

Malchiodi, C.A. (2001). Κατανοώντας τη ζωγραφική των παιδιών (Επ. Εκδ. Ν. Αναγνωστοπούλου). Αθήνα: Ελληνικά Γράµµατα.

Neale, L.E., Rosal, M.L. (1993). What can art therapists leam [orm the research οη projective drawings techniques [or children: Α review. The αrts in psychotherαpy, 20,37-49. 

Oster, Ο., & Gould, Ρ. (1987). Using drαwings in αssessment αnd therαpy. New Υork: Brunner/Mazel.

Steele, Β. (1997). Trauma response kit: short term intervention model.

Grosse Pointe Woods: Institute [or trauma and Loss ίη Children. 

Winner, Ε. (1982). Invented worZds: The psychoZogy of the Arts.

Cambridge: Harvard University Press.

Winnicott, D. (1971). Playing αnd reality. New York.