Σελίδες

Πέμπτη 13 Δεκεμβρίου 2018

Εκπαιδευτικό λογισμικό στην εκπαίδευση



    Ένα θέμα συζήτησης και προβληματισμού θα έλεγα που έχει τεθεί στην εκπαιδευτική κοινότητα, είναι η χρήση ηλεκτρονικών λογισμικών στον σχολικό χώρο. Με αφορμή λοιπόν αυτό, θα αναπτύξουμε τι είναι το Εκπαιδευτικό Λογισμικό, ποια η χρήση του κατά την εκπαιδευτική διαδικασία, ποιες παγίδες κρύβει;

    Ως «Εκπαιδευτικό Λογισμικό» χαρακτηρίζεται το εξειδικευμένο λογισμικό που μπορεί να υποστηρίξει διδακτικές και μαθησιακές δραστηριότητες. Είναι η αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρουν οι ΤΠΕ, ώστε να δημιουργηθεί ένα πλούσιο μαθησιακό περιβάλλον, το οποίο θα προκαλεί το μαθητή να πειραματίζεται.
    Σύμφωνα και με τον ορισμό του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, «Με το εκπαιδευτικό λογισμικό επιδιώκεται η αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρουν οι τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (διασύνδεση της πληροφορίας, πολλαπλή αναπαράσταση της πληροφορίας, διερεύνηση,πειραματισμός, κ.λπ.) για τη δημιουργία ενός πλούσιου, ελκυστικού και προκλητικού μαθησιακού περιβάλλοντος που θα ευνοεί τη διερευνητική, την ενεργητική και τη δημιουργική μάθηση» (Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, 2010: 17). Εμπεριέχει διδακτικούς στόχους, σενάρια και στοχεύει σε μαθησιακά αποτελέσματα. Το εκπαιδευτικό λογισμικό μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και των δεξιοτήτων των μαθητών.
     Ακόμη ,μπορεί να διαχωριστεί σε ειδικό λογισμικό με σαφή μαθησιακό και διδακτικό σκοπό, (σε μορφή CD/DVD, δικτυακού τόπου, εφαρμογών ρομποτικής) και σε λογισμικό γενικής χρήσης (π.χ. λογισμικό επεξεργασίας εικόνων) που χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξη γνώσεων και δεξιοτήτων σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα. Τέλος, περιλαμβάνει εκπαιδευτικά παιχνίδια, τα οποία στοχεύουν στην ανάπτυξη ικανοτήτων γλωσσικών και μαθηματικών.
    Το εκπαιδευτικό λογισμικό μπορεί να χρησιμοποιηθεί από γονείς,εκπαιδευτικούς, ειδικούς παιδαγωγούς και ψυχολόγους, ως μέσο για τη μετάδοση πληροφοριών και ως εργαλείο για την οικοδόμηση και την αξιολόγηση γνώσεων. Βέβαια είναι ένα εργαλείο που εύκολα μπορεί να γίνει παγίδα αν δεν χρησιμοποιείται σωστά. Γι’ αυτό χρειάζεται ενημέρωση και εκπαίδευση από τους χρήστες αλλά και σωστή διαχείριση.


Σύνταξη: Aμαλία Καλαματιανού
Εκπαιδευτικός

Βιβλιογραφία:
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, 2010

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου