Σελίδες

Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου 2023

Πρέπει να μάθει γραφή και ανάγνωση ένα παιδί από το Νηπιαγωγείο;

Οι περισσότεροι γονείς, ξεκινώντας το παιδί τους το Νηπιαγωγείο, έχουν αγωνία για το αν θα καταφέρει να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις.  Στο πλαίσιο της ολόπλευρης ανάπτυξης του παιδιού, ένας ακόμη στόχος του Νηπιαγωγείου είναι να προετοιμάσει σταδιακά τα παιδιά για την προσαρμογή τους στις απαιτήσεις και του Δημοτικού σχολείου.


Ένα από τα θέματα που τρομάζει και απασχολεί αρκετούς γονείς είναι αυτό της Γραφής κα της Ανάγνωσης. Πρέπει να μάθει να γράφει και να διαβάζει ένα παιδί από το Νηπιαγωγείο; 

Αρκετοί γονείς θεωρούν πως το παιδί τους πρέπει ήδη από το Νηπιαγωγείο να μάθει ν’ αναγνωρίζει, να γράφει τα γράμματα κι έτσι συνθέτοντάς τα να διαβάζει μικρές λέξεις.

Είναι όμως έτοιμα τα παιδιά αυτής της ηλικίας να εκπαιδευτούν στη Γραφή και την Ανάγνωση ;

Ο προφορικός λόγος είναι εγγενές χαρακτηριστικό του ανθρώπου. Όλα τα παιδιά κατακτούν την μητρική τους γλώσσα από το περιβάλλον τους και το καλλιεργούν ανάλογα, εφόσον δεν υπάρχουν σοβαρά αισθητηριακά ή νευρολογικά προβλήματα.

Αντίθετα, ο γραπτός λόγος είναι επίκτητο χαρακτηριστικό του ανθρώπου. Για ν’ αποκτήσουν τα παιδιά γραπτό λόγο πρέπει να τον διδαχθούν συστηματικά και να εξασκηθούν. Σημαντικό όμως είναι να έχουν φτάσει στο σωστό αισθητηριακό και νευρολογικό στάδιο ωρίμανσης. Έτσι, θα τους επιτραπεί η ανάπτυξη και καλλιέργεια αυτής της δεξιότητας.

Απαραίτητη προϋπόθεση για να αναπτύξει ένα παιδί την Ανάγνωση και την Γραφή είναι :

·       Η κατάκτηση δεξιοτήτων προσανατολισμού και χωρικών εννοιών.

·       Η κατάκτηση ικανότητας παρατήρησης, οπτικής και ακουστικής διάκρισης.

·       Η ικανότητα σειροθέτησης και η μνήμη αλληλουχίας.

·       Η ικανότητα αναγνώρισης των μερών ενός όλου και η διάσπαση του σε μέρη αντίστοιχα.

·       Η ικανότητα ομαδοποίησης και ταξινόμησης πληροφοριών.

·       Η διατήρηση προσοχής και τέλος

·       η φωνολογική επίγνωση.

Αυτά τα στοιχεία το παιδί τα κατακτά κατά την διάρκεια φοίτησής του στο Νηπιαγωγείο ενώ παράλληλα καλλιεργεί και την φωνολογική επίγνωση, που είναι προϋπόθεση για την κατάκτηση της Γραφής και της Ανάγνωσης.

Αν ένα παιδί δεν μπορεί να μας πει από ποιες συλλαβές αποτελείται για παράδειγμα, η λέξη «γάτα» τότε δεν θα καταφέρει να μάθει να τη διαβάζει όσο κι αν του διδάξουμε ανάγνωση. Σε ηλικία 6 ετών ένα παιδί μπορεί να αντιληφθεί πως μία λέξη μπορούμε να την χωρίσουμε σε συλλαβές και φωνήματα. Τότε μπορούμε να προχωρήσουμε στην αντιστοίχιση, δηλαδή στη σύνδεση των φωνημάτων με την εικόνα τους (γράμματα) και στη γραφή των λέξεων.

Συχνά τα παιδιά στο Νηπιαγωγείο μπορούν να γράψουν το όνομα τους ή και να πουν λέξεις που βλέπουν, αλλά στην πραγματικότητα απεικονίζουν κάποια σύμβολα χωρίς να έχουν κατανοήσει το γλωσσικό τους φορτίο.

Είναι βέβαιο πως στην πορεία εξέλιξης του νηπίου θα κατακτηθούν οι απαραίτητες ικανότητες για τις μελλοντικές απαιτήσεις στο Δημοτικό σχολείο. Δεν χρειάζεται άγχος και πίεση παρά μόνο καλλιέργεια και ενίσχυση όσων μαθαίνουν τα παιδιά στο σχολείο.

Επιμέλεια: Λάλου Σπυριδούλα Μαρία

Εκπαιδευτικός

Follow & Like

Δες επίσης:


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου