Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2020

Επιλεκτική Αλαλία

   Επιλεκτική αλαλία ορίζουμε την προσωρινή και επιλεγμένη απουσία ομιλίας σε περιβάλλοντα και καταστάσεις χωρίς το παιδί να παρουσιάζει κάποια γλωσσική διαταραχή. Η επιλεκτική αλαλία είναι μια διαταραχή που κατά κύριο λόγο βασίζεται στο άγχος.

   Εμφανίζεται σε παιδιά ηλικίας 4 μέχρι 14 χρονών, όπου αρχίζουν το σχολείο. Το παιδί αποφασίζει να μη μιλήσει, χρησιμοποιώντας αυτή τη στάση ως άμυνα στην αγχογόνα- στρεσογόνα κατάσταση. Βέβαια η επιλογή αυτή μπορεί να γίνει από το παιδί έχοντας βιώσει κάποιο τραυματικό γεγονός (π.χ. διαζύγιο, σωματική- λεκτική βία κ.α.)

   Σύμφωνα με τα κριτήρια του DSM( Diagnostic and Statistical Manual Of Mental Disorders) όταν συνυπάρχουν το παιδί πάσχει από επιλεκτική αλαλία. Είναι τα εξής:

1.      Το παιδί επιλέγει να μη μιλάει σε συγκεκριμένα κοινωνικά περιβάλλοντα, όπως το σχολείο.

2.      Η διαταραχή στέκεται εμπόδιο στη μαθησιακή εξέλιξη του παιδιού ή στην κοινωνική ζωή του.

3.      Τα σημάδια της διαταραχής θα πρέπει να έχουν διάρκεια τουλάχιστον ένα μήνα πριν απευθυνθούν οι γονείς σε ειδικό.

4.      Η αποτυχία λεκτικής επικοινωνίας δεν σχετίζεται με τη δυσκολία χειρισμού της γλώσσας, όπως σε περιπτώσεις παιδιών άλλης εθνικότητας.

5.      Η διαταραχή δεν οφείλεται σε δυσκολίες που αφορούν την επικοινωνία, όπως σε περιπτώσεις παιδιών που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού.

   Τα κυρίαρχα συναισθήματα που βιώνουν τα παιδιά είναι άγχος, φόβο, θυμό, λύπη, αλλά το καθένα με τον δικό του τρόπο. Έτσι μπορεί να είναι πεισματάρικα, κακοδιάθετα, χειριστικά στο σπίτι, κυκλοθυμικά να έχουν ανάγκη για δομή στο καθημερινό τους πρόγραμμα να νιώσουν καλά.

   Σε αυτές τις περιπτώσεις που η οικογένεια με την δυναμική της δεν μπορεί να αντιμετωπίσει την επιλεκτική αλαλία του παιδιού, συνίσταται η θεραπευτική παρέμβαση. Όσο το δυνατόν νωρίτερα. Κατά την διάρκεια της θεραπείας ο θεραπευτής προσπαθεί να εντοπίσει την «ρίζα» της σπάνιας αυτής διαταραχής. Μέσα από το συμβολικό παιχνίδι προσπαθεί να ανακαλύψει τι προκάλεσε την αλαλία.

   Σημαντική τέλος είναι και η συμβουλευτική γονέων με σκοπό την εξομάλυνση και το σωστό χειρισμό του παιδιού. Σύμφωνα με την Sue Jennings και την Παιγνιοθεραπεία ο θεραπευτής για να βοηθήσει το παιδί να ξεπεράσει την επιλεκτική αλαλία μπορεί να χρησιμοποιήσει: την άμμο (ενσωματικό παιχνίδι), την ζωγραφική (προβολικό παιχνίδι), κάρτες «MYTHOS» ή « ΟΗ» (παιχνίδι ρόλων). Όλα αυτά με σωστό χειρισμό, προσπάθεια, υπομονή, επιμονή, σεβασμό και συνεργασία σίγουρα θα έχουν αποτέλεσμα . Το παιχνίδι είναι η λύση!

 

Επιμέλεια: Λάλου Σπυριδούλα Μαρία

Εκπαιδευτικός

Follow & Like : Teacher's Blog 

Βιβλιογραφία

«Παιγνιοθεραπεία, Ψυχοθεραπευτική παρέμβαση για παιδιά και εφήβους, Τατιάνα Ρομπερτσον, Εκδόσεις «Το Έρμα», σελ.105-118».


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σελίδες

Δημοφιλή άρθρα

Η σπουδαιότητα της σχολικής βιβλιοθήκης

Βιβλίο, ένα εγχειρίδιο που μπορεί να εγείρει τη φαντασία σου και να ταξιδέψεις σε μέρη πραγματικά αλλά και φανταστικά. Όπου και όπως θες εσύ...

Δημοφιλή Άρθρα