Δευτέρα 19 Απριλίου 2021

Πλευρίωση στο παιδί & τι σημαίνει η διαταραχή της

Πλευρίωση ή πλευρική επικράτηση είναι η κυριαρχία της μιας πλευράς του σώματος, η οποία ονομάζεται ενεργητική και με αυτήν πραγματοποιούνται οι εκτελέσεις των λεπτών και των αδρών κινήσεων, όπως είναι το γράψιμο, το κόψιμο, η σίτηση, το πέταγμα μπάλας κ.α. Αν το κυρίαρχο χέρι είναι το δεξί, τότε το άτομο αποκαλείται δεξιόχειρας. Αν το κυρίαρχο χέρι είναι το αριστερό, τότε αποκαλείται αριστερόχειρας.

Πριν από χρόνια, αν κάποιο παιδί έγραφε με το αριστερό του χέρι, ο γονιός ή ο εκπαιδευτικός του παρέμβαινε και το πίεζε να γράφει με το δεξί. Αυτό είναι λάθος να γίνεται, καθώς η πλευρίωση είναι προκαθορισμένη από το γενετικό υλικό του παιδιού.

Η ουσιαστική προτίμηση της αρχίζει να εμφανίζεται περίπου στην ηλικία μεταξύ των 3-4 ετών. Σχετίζεται με το ποιο από τα δυο ημισφαίρια του εγκεφάλου θα αποκτήσει λειτουργική υπεροχή. Αν το ισχυρότερο είναι το αριστερό, τότε η πλευρίωση του παιδιού θα είναι η δεξιά. Αν επικρατήσει το δεξί, τότε το παιδί θα είναι αριστερόχειρας.

Καθυστέρηση στην πλευρίωση ή διαταραχή στην προτίμηση της

Καθυστέρηση στην πλευρίωση ή διαταραχή στην προτίμηση της, μπορεί να την συναντήσουμε σε αναπτυξιακές παθήσεις όπως είναι η Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (Δ.Α.Φ.), στη νοητική υστέρηση, στις μαθησιακές δυσκολίες, στη Διάσπαση Ελλειμματικής Προσοχής (Δ.Ε.Π.), στην ειδική γλωσσική διαταραχή και την διαταραχή κινητικού συντονισμού.

Σε αυτές τις περιπτώσεις το παιδί ενδέχεται να παρουσιάσει δυσκολίες που θα σχετίζονται με τον αμφίπλευρο συντονισμό των κινήσεων του, στον καθορισμό και περάσματος της μέσης γραμμής του σώματος, το σωματικό του σχήμα κ.α. Αυτό με την σειρά του δημιουργεί δυσκολίες στην καθημερινότητα του παιδιού.

Οι δυσκολίες σχετίζονται με:

·       Την εκμάθηση δεξί – αριστερό στο σώμα του και στον χώρο

·       Τις γραφοκινητικές δεξιότητες

·       Την εκτέλεση σύνθετων εντολών που σχετίζονται με τον προσδιορισμό κίνησης με αριστερό ή δεξί άνω ή κάτω άκρο

·       Σε αθλήματα ή παιχνίδια που περιλαμβάνουν κίνηση

·       Στην οπτική μνήμη και την οπτική διάκριση

·       Σε δραστηριότητες που απαιτούν την χρήση λεπτής κίνησης με το άνω άκρο

·       Στους τομείς αυτοεξυπηρέτησης (π.χ. ένδυση/ απόδυση)

Ενίσχυση της επικρατέστερης πλευράς

Για την ανάδειξη ή την ενίσχυση του επικρατέστερου χεριού και γενικά της επικρατέστερης πλευράς του παιδιού, σε συνεργασία με έναν παιδονευρολόγο, ο υπεύθυνος για την αξιολόγηση και την δημιουργία θεραπευτικού πλάνου είναι ένας εργοθεραπευτής. Mέσα από τη συνεργασία με τους γονείς, θα δοθούν στο παιδί δραστηριότητες που θα σχετίζονται κυρίως με την αισθητηριακή επεξεργασία, με δραστηριότητες ημισφαιρικής εξειδίκευσης, αμφίπλευρου συντονισμού, μέσης γραμμής και βελτίωσης σωματικού σχήματος.

 

Επιμέλεια: 

Μαρία Κυριαζή

Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια

Συγγραφέας – ΟΤ blogger

www.ergotherapeiakids.blogspot.gr

ria_kiriazi@hotmail.gr

Αναδημοσίευση: www.allaboutparents.gr

Δείτε επίσης:

     Πώς να κρατάω "σωστά" το μολύβι μου;
       Γιατί δεν κάνει "ωραία" γράμματα;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σελίδες

Δημοφιλή άρθρα

Πασχαλινές κατασκευές για το σχολείο🐞

  Οι μέρες για το Πάσχα πλησιάζουν και σίγουρα οι περισσότεροι από εμάς ψάχνουμε κατασκευές που μπορούμε να κάνουμε παρέα με τα παιδιά στο σ...

Δημοφιλή Άρθρα