Ο αυτισμός είναι μία αναπτυξιακή διαταραχή, που χαρακτηρίζεται από μειωμένη κοινωνική αλληλεπίδραση και επικοινωνία, καθώς και από περιορισμένη, επαναλαμβανόμενη και στερεότυπη συμπεριφορά.
Διάβασε επίσης: Η Θεωρία του Νου
Πώς μπορούμε να καταλάβουμε αν ένα
παιδί βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού;
Τα
πρώτα σημάδια του αυτισμού κάνουν την εμφάνιση τους όταν το βρέφος είναι κιόλας
12-18 μηνών και αυτό καθιστά δύσκολή την αναγνώριση του. Ωστόσο οι γονείς
μπορούν να αναγνωρίσουν τα προειδοποιητικά σημάδια στη συμπεριφορά του παιδιού.
Βρέφος- Νήπια:
· Δεν
έχει βλεμματική επαφή, ιδίως όταν θηλάζει.
· Δεν
χαμογελάει όταν το χαμογελούν.
· Δεν
ανταποκρίνεται στο άκουσμα μιας γνώριμης φωνής (μαμά, μπαμπάς).
· Δεν
ακολουθεί οπτικά αντικείμενα.
· Δεν
χρησιμοποιεί το σώμα του για να επικοινωνήσει.
· Δεν
επιζητά ή δεν δέχεται τα χάδια.
· Δεν
μιμείται κινήσεις ή εκφράσεις προσώπου.
· Δεν
σηκώνει τα χέρια του προς εσάς για να το πάρετε αγκαλιά.
· Δεν
παίζει με άλλα άτομα.
Μέχρι τους 6 μήνες:
Το
παιδί δεν γελάει ξεκαρδιστικά. Πολλές φορές η απουσία τέτοιων συμπεριφορών στα
παιδιά είναι ανησυχητικές. Επιζητούμε τις θερμές χαρούμενες εκφράσεις σε
τέτοιες ηλικίες.
Μέχρι 9 μήνες:
Το
παιδί δεν μιμείται εκφράσεις προσώπου, δεν ανταλλάσει ήχους ούτε χαμογελά.
Μέχρι 1 έτους:
Σε
αυτή την ηλικία το παιδί θα πρέπει να ανταποκρίνεται στο όνομα του, να «μιλάει»
μόνο του, να κάνει χειρονομίες, να προσπαθεί να πιάσει πράγματα.
Μέχρι τους 16 μήνες:
Δεν
λέει λεξούλες.
Μέχρι 2 ετών:
Το
παιδί δυσκολεύεται να εκφραστεί, ακόμη και οι δύο λέξεις φαντάζουν βουνό γι’ αυτά.
Καθώς
το παιδί μεγαλώνει τα συμπτώματα είναι πιο περίπλοκα και τροποποιούνται σε κάθε
παιδί. Ωστόσο συνήθως εστιάζουν γύρω από
τις μειωμένες κοινωνικές δεξιότητες, τις δυσκολίες στο λόγο και την ομιλία και
τέλος στην άκαμπτη συμπεριφορά.
Συμπτώματα κοινωνικών δυσκολιών,
λόγου, μη λεκτικής επικοινωνίας στο παιδί:
· Μοιάζει
να αγνοεί την ύπαρξη των άλλων ή τι μπορεί να συμβαίνει γύρω του.
· Δεν
ξέρει πως να συνδεθεί με τους άλλους γύρω του, πως να ξεκινήσει μια συνομιλία ή
να κάνει φίλους.
· Προτιμά
να μην αγγίζει τους άλλους αλλά ούτε και να τον αγγίζουν.
· Δεν
μιμείται τους άλλους.
· Δυσκολεύεται
να κατανοήσει συναισθήματα και αφηρημένες έννοιες.
· Μιλάει
με ιδιαίτερο τόνο φωνής( π.χ. τελειώνει τις φράσεις του πάντα σε ερώτηση, έχει
ρομποτικό τόνο).
· Επαναλαμβάνει
τις ίδιες λέξεις και φράσεις.
· Αναφέρεται
στον εαυτό του σε τρίτο πρόσωπο.
· Αποφεύγει
την βλεμματική επαφή.
· Δεν
αντιλαμβάνεται τις εκφράσεις του προσώπου των άλλων.
· Είναι
ευαίσθητο σε δυνατούς θορύβους.
· Επιδεικνύει
αδεξιότητα στο τρόπο που κινείται (π.χ. περπατάει αποκλειστικά στις μύτες των
ποδιών του).
· Έχει
μια συγκεκριμένη ρουτίνα και δύσκολα βγαίνει από αυτή.
· Αγαπά
συγκεκριμένα παιχνίδια και δύσκολα τα αποχωρίζεται (π.χ. τρενάκια, αυτοκίνητα,
κούκλες).
· Έχουν
συχνά εμμονές με γεγονότα (π.χ. αναγγελία ειδήσεων, δρομολόγια λεωφορείων).
Ο
αυτισμός είναι και αυτός μια κατάσταση που χρήζει αποδοχής και ενσυναίσθησης.
Μη ξεχνάτε η διαφορετικότητά μας είναι και η μοναδικότητά μας.
Επιμέλεια:
Λάλου Σπυριδούλα Μαρία
Εκπαιδευτικός
Follow & Like: Teacher's Blog
Πηγές:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου