Πέμπτη 1 Απριλίου 2021

Λαβή μολυβιού: Πώς «πρέπει» να κρατάω το μολύβι μου;

    Η λαβή του μολυβιού είναι κάτι το οποίο έχει παιδέψει πολλά παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικούς. Η αλήθεια είναι πως είναι ένα θέμα που αλλάζει ανάλογα με την ηλικία του μαθητή. Ωστόσο η κατάλληλη λαβή του μολυβιού είναι η τριποδική, δηλαδή η χρήση του αντίχειρα, του δείκτη και του μέσου,  με σκοπό να γράφουμε πιο ξεκούραστα.

   Τονίζω πώς η λαβή του μολυβιού κατά αυτόν τον τρόπο βοηθά τον μαθητή να γράφει πιο ξεκούραστα δεν επηρεάζει την γραφή του και τα «ωραία» ή «άσχημα» γράμματα. Μας νοιάζει να είναι ευανάγνωστα όχι καλλιγραφικά. Πρέπει βέβαια να καταστεί σαφές πως η λαβή του μολυβιού ή τα γράμματα αποτελούν ενδείξεις για κάποια μαθησιακή δυσκολία, όπως για παράδειγμα αυτή της γραφοκινητικής ανωριμότητας. Οπότε καλό θα ήταν να αποκλείσουμε όλα τα πιθανά σενάριο.

Στη συνέχεια αναφέρουμε τα στάδια εξέλιξης της λαβής ανά ηλικία.

ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΛΑΒΗΣ

·        0-6 μήνες δεν υπάρχει εκούσια κίνηση.

Όταν το αντανακλαστικό του δραγμού εκλύεται (4ο μήνα) το παιδί πιάνει αντικείμενα με τα 4 δάχτυλα και το ωλένιο άκρο της παλάμης (ανώριμη παλαμιαία σύλληψη).

·        Τον 6ο μήνα το παιδί κατακτά την παλαμιαία σύλληψη.

·        Τον 7ο-9ο μήνα μπορεί να πιάσει μικρά και μεγάλα αντικείμενα με τα δάχτυλα και τον αντίχειρα σε αντίθεση.

·        Τον 9ο-12ο μήνα τελειοποιεί τη σύλληψη μικρών αντικειμένων με τα δάχτυλα και τον αντίχειρα σε αντίθεση

·     Τον 18ο μήνα – 3ο έτος γίνεται κατάκτηση της κυλινδρικής, της σφαιρικής και της πλάγιας σύλληψης

·        Το 3ο έτος το παιδί κατακτά τη στατική τριποδική λαβή.

ΕΙΔΗ ΣΥΛΛΗΨΗΣ

·        Παλαμιαία χωρίς αντίθεση αντίχειρα

·        Παλαμιαία με αντίθεση του αντίχειρα

         1)κυλινδρική

         2)σφαιρική

         3)Άγκιστρο

         4) Λαβή δύναμης

·        Ενδιάμεσο στάδιο εξέλιξης λαβής

1.     Ενδογενείς παλαμιαία

2.     Πλάγια

·        Εξελιγμένες λαβές

·        Διποειδής (ένωση του αντίχειρα με δείκτη ή μέσο)

·        Τριποειδής (ένωση του αντίχειρα με δείκτη ΚΑΙ μέσο)

·        Δαχτυλική (ένωση του αντίχειρα με δείκτη ή μέσο στις άκρες)


Επιμέλεια: Λάλου Σπυριδούλα Μαρία

Εκπαιδευτικός

Follow & LikeTeacher's Blog

Δες επίσης:  Πώς να κρατάω "σωστά" το μολύβι μου


Πηγές :

  • Amundson, S. (2005). Prewriting and handwriting skills. In J. Case-Smith (Ed.),Occupational therapy forchildren (5th ed.). St Louis: Elsevier, Inc.
  • Centers for Disease Control and Prevention. (2014, March 27). Important Milestones: Your Child at FourYears. Retrieved fromhttp://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/milestones/milestones-4yr.html
  • Centers for Disease Control and Prevention. (2014, March 27). Important Milestones: Your Child at FiveYears. Retrieved fromhttp://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/milestones/milestones-5yr.html
  • Exner, C. (2005). Development of hand skills. In J. Case-Smith (Ed.),Occupational therapy forchildren (5th ed.). St Louis: Elsevier, Inc.
  • Smith, B. (2011).From Rattles to Writing: A parent’s guide to hand skills. Framingham: Therapro,Inc.
  • Yakimishyn, J. E., & Magill-Evans, J. (2002). Comparisons among tools, surface orientation, and pencil grasp for children 23 months of age.American Journal of Occupational Therapy, 56, 564–572.

 

Δευτέρα 29 Μαρτίου 2021

Πώς να δουλέψω τον επικριτικό μου εαυτό;

 Όλοι έχουμε βιώσει κριτική στη ζωή μας και οι περισσότεροι έχουμε πληγωθεί από επικρίσεις και αποδοκιμαστικά σχόλια των αγαπημένων μας προσώπων.

Όταν ένα παιδί εξαρτάται από τους αγαπημένους του γονείς για να μάθει ποιος είναι και πού στέκεται στον κόσμο, είναι ανθρώπινο αλλά και πολύ πιθανό να αποκτήσει μια πληγωμένη εικόνα εαυτού. Ο εσωτερικός κριτής σχηματίζεται από τέτοια βιώματα και υπάρχει ακόμη και σε περιπτώσεις οικογενειών που οι γονείς δεν ήταν κακοποιητικοί ή δυσλειτουργικοί.

Είναι αυτή η φωνούλα που θα πει: «Θα τα κάνεις μαντάρα!», «Δεν μπορείς να τα καταφέρεις», «Ποιος νομίζεις ότι είσαι;», «Είναι ανόητος αν νομίζεις ότι θα σε αγαπήσει», «Είσαι αποτυχία», «Δεν είσαι αρκετά καλός». Φωνές που μας διαβρώνουν την αυτοπεποίθηση και πολλές φορές περιορίζουν τις επιλογές μας και κατακεραυνώνουν το θάρρος μας απέναντι στις προκλήσεις της ζωής.

Ο εσωτερικός κριτής μπορεί να γίνει φίλος μας και να χαμηλώσει η ένταση της φωνής του, ωστόσο θέλει θάρρος και υπομονή. Ποιο είναι το πρώτο και βασικό βήμα προς αυτή την εσωτερική συμφιλίωση; Να τον κοιτάξετε κατάματα και να του μιλήσετε. Απευθυνθείτε σε αυτόν και μιλήστε μαζί του σαν να κάνετε έναν διάλογο με κάποιον άλλο άνθρωπο! Δώστε του χώρο να ακουστεί αναγνωρίζοντας ότι το κάνει για να σας προστατέψει αλλά εξηγήστε του ότι έτσι δεν σας βοηθά να προοδεύσετε και να πάρετε το ρίσκο που πολλές φορές χρειάζεται στη ζωή μας.

Πείτε κάτι όπως: «Καταλαβαίνω ότι θέλεις να με προστατέψεις αλλά θα το κάνω διαφορετικά αυτή τη φορά. Λέω να βγω από τη ζώνη ασφαλείας μου και να κυνηγήσω τα όνειρά μου. Χρειάζεται να ρισκάρω για να πετύχω κάτι. Μην ανησυχείς, όλα θα πάνε καλά».

Υπάρχουν επιπλέον τρόποι για να ανακουφίσετε το άγχος σας όταν ο εσωτερικός κριτής είναι επίμονος. Εάν για παράδειγμα έχετε μια σημαντική συνάντηση για δουλειά και η εσωτερική φωνή του κριτή σας λέει «Χάλια θα τα πας, μην χαίρεσαι!» ή «Δεν ξέρεις τι κάνεις, θα φανεί ότι είσαι ελλιπής», τί μπορούμε να κάνουμε; Φανταζόμαστε τη ταμπέλα του ΣΤΟΠ ή γράφουμε τη σκέψη αυτή σε ένα χαρτάκι και το τσαλακώνουμε.

Μετά προσπαθούμε να μιλάμε ήρεμα με αυτό το κομμάτι του εαυτού μας, που πράγματι θέλει να μας προστατέψει με τον δικό του δυσλειτουργικό πλέον τρόπο, καθώς τώρα δεν είμαστε παιδιά και έχουμε μια σχετική δύναμη.


Επιμέλεια: Χρύσα Παπακυργιάκη

Ψυχολόγος-Ειδική Παιδαγωγός

Email:chrysapapakirgiaki@yahoo.gr

Facebook Page: Ψυχοθεραπεία-Συμβουλευτική Χρύσα Παπακυργιάκη & Σόνια Φωκά

Αναδημοσίευση: Ψυχής...Λόγος

Follow & Like: Teacher's Blog

Σελίδες

Δημοφιλή άρθρα

Πασχαλινές κατασκευές για το σχολείο🐞

  Οι μέρες για το Πάσχα πλησιάζουν και σίγουρα οι περισσότεροι από εμάς ψάχνουμε κατασκευές που μπορούμε να κάνουμε παρέα με τα παιδιά στο σ...

Δημοφιλή Άρθρα