Δευτέρα 23 Ιουνίου 2025

Εξωσχολικές δραστηριότητες: Πότε βοηθούν και πότε κουράζουν;

Οι εξωσχολικές δραστηριότητες έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας πολλών παιδιών. Από αθλήματα και ξένες γλώσσες, μέχρι μουσική και θεατρικές ομάδες. Πότε όμως αυτές οι δραστηριότητες λειτουργούν ενισχυτικά και πότε καταλήγουν να πιέζουν το παιδί; 

Βοηθούν όταν:

  • Αναπτύσσουν δεξιότητες: Μέσα από δραστηριότητες όπως το ποδόσφαιρο, το πιάνο ή το σκάκι, το παιδί αποκτά νέες ικανότητες και εξερευνά τα ταλέντα του.
  • Καλλιεργούν την κοινωνικότητα: Οι ομαδικές δραστηριότητες ενισχύουν τη συνεργασία, τη φιλία και την εμπιστοσύνη στον εαυτό του.
  • Βοηθούν στη διαχείριση του χρόνου: Ένα παιδί που μαθαίνει να οργανώνει τις υποχρεώσεις του, αποκτά πολύτιμες συνήθειες για το μέλλον.

Πιέζουν όταν:

  • Το πρόγραμμα είναι υπερφορτωμένο: Πολλά παιδιά τελειώνουν το σχολείο και ξεκινούν μαθήματα ή δραστηριότητες χωρίς ουσιαστικό χρόνο ξεκούρασης ή ελεύθερου παιχνιδιού.
  • Λείπει η επιλογή: Αν οι δραστηριότητες επιβάλλονται από τους γονείς χωρίς τη θέληση του παιδιού, δημιουργείται πίεση και άρνηση.
  • Η δραστηριότητα γίνεται «καθήκον»: Αν η ευχαρίστηση χαθεί και το παιδί νιώθει συνεχές άγχος για επιδόσεις, τότε το όφελος εξαφανίζεται.

Το κλειδί σε αυτή την περίπτωση είναι η ποιότητα, όχι η ποσότητα. Μία ή δύο εξωσχολικές δραστηριότητες που έχει επιλέξει το παιδί και αγαπά, με αρκετό ελεύθερο χρόνο για ξεκούραση και παιχνίδι, μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Ως γονείς, είναι σημαντικό να ακούμε τα σημάδια κόπωσης και να παρατηρούμε τη διάθεσή του παιδιού.

Να θυμάστε ότι κάθε παιδί έχει διαφορετικό ρυθμό!

Επιμέλεια: Λάλου Σπυριδούλα Μαρία

Εκπαιδευτικός

Follow & Like:Teacher's Blog

Δευτέρα 16 Ιουνίου 2025

Το σχολείο τελείωσε – Οδηγός για γονείς- Για ένα ξέγνοιαστο και δημιουργικό καλοκαίρι

Η λήξη της σχολικής χρονιάς φέρνει ανακούφιση αλλά και προκλήσεις για πολλούς γονείς. Πώς μπορούμε να γεμίσουμε δημιουργικά το καλοκαίρι των παιδιών χωρίς να εξαντληθούμε; Πότε είναι σωστό να χαλαρώσουν και πότε να διατηρήσουμε μια ρουτίνα; Σε αυτό το άρθρο θα βρείτε πρακτικές ιδέες για καθημερινές δραστηριότητες, προτάσεις για ισορροπημένη χρήση οθονών, οικογενειακά project, ταξίδια μικρής διάρκειας και τρόπους να καλλιεργήσετε δεσμούς χωρίς άγχος.

1. Χαλάρωση χωρίς ενοχές

Τα παιδιά αξίζουν ξεκούραση μετά από μια απαιτητική σχολική χρονιά. Μην πιέζετε για καθημερινή «εκπαιδευτική» δραστηριότητα. Είναι εντάξει να χαλαρώσουν, να κοιμηθούν λίγο παραπάνω ή να βαρεθούν.

2. Ρουτίνα με ευελιξία

Δεν χρειάζεται αυστηρό πρόγραμμα, αλλά λίγη σταθερότητα βοηθά: π.χ. συγκεκριμένη ώρα για φαγητό, παιχνίδι, ύπνο. Δεν έγινε βέβαια και τίποτα αν ξεφύγουμε από το πρόγραμμα.

3. Οικογενειακές στιγμές

Μην περιμένετε μόνο τις διακοπές για να περάσετε χρόνο μαζί. Ένα πικ νικ στο πάρκο, ένα επιτραπέζιο το απόγευμα ή μαγείρεμα παρέα είναι στιγμές που χτίζουν σχέσεις και αναμνήσεις.

4. Οθόνες με μέτρο

Το καλοκαίρι δεν σημαίνει «ανεξέλεγκτο τάμπλετ». Θέστε λογικά όρια και εναλλακτικές: βιβλία, επιτραπέζια, κηπουρική, ζωγραφική ή θερινό σινεμά στην αυλή.

5. Δημιουργικές εμπειρίες

Αν έχετε χρόνο και δυνατότητα, εντάξτε καλοκαιρινές δραστηριότητες: κατασκηνώσεις, θερινά εργαστήρια, μικρές εκδρομές. Δεν χρειάζονται πολλά χρήματα – ακόμα και μια μέρα στη φύση είναι πολύτιμη.

Baby, it's hot outside | Προστατεύοντας το βρέφος από τον ήλιο
Το καλοκαίρι είναι ευκαιρία για ανασύνταξη, σύνδεση και χαρά. Με λίγη οργάνωση και πολλή αγάπη, μπορείτε να προσφέρετε στα παιδιά σας ένα καλοκαίρι που θα θυμούνται για πάντα – και να το απολαύσετε κι εσείς!

Επιμέλεια: Λάλου Σπυριδούλα Μαρία

Follow & LikeTeacher's Blog

Τρίτη 10 Ιουνίου 2025

Πώς να χειριστώ την κακή βαθμολογία χωρίς να αποθαρρύνω το παιδί

Με την λήξη κάθε σχολικής χρονιάς έρχεται το άγχος των εξετάσεων. Ένα άγχος που μεταφέρεται από τάξη σε τάξη, από δραστηριότητα σε δραστηριότητα: «Θα τα πάω καλά;», «Τι βαθμό να έγραψα;», «Θα περάσω το μάθημα;».

Οι σχολικές επιδόσεις δεν είναι μόνο αριθμοί σε ένα χαρτί· συχνά αντικατοπτρίζουν τη διάθεση, την αυτοεκτίμηση και το περιβάλλον του παιδιού. Μια χαμηλή βαθμολογία μπορεί να απογοητεύσει το παιδί, όμως η διαχείρισή της είναι κρίσιμη για την ψυχολογία και την πρόοδό του.

Μια κακή βαθμολογία δεν κρίνει όλη μας την ζωή και αυτό πρέπει να είναι το μήνυμα που οφείλουμε να δώσουμε στα παιδιά μας, χωρίς να τα αποθαρρύνουμε.

Έτσι,

Μην αντιδράτε με θυμό ή κριτική

Η άμεση αντίδραση με θυμό ή αποδοκιμασία μπορεί να οδηγήσει το παιδί στο να φοβάται το λάθος ή να αποφεύγει να μιλήσει ανοιχτά. Προτιμήστε μια ήρεμη συζήτηση.

Δείτε τη βαθμολογία ως εργαλείο, όχι ως ταμπέλα

Μια κακή επίδοση δεν σημαίνει ότι το παιδί δεν είναι «καλός μαθητής». Αντί να εστιάζετε στο αποτέλεσμα, επικεντρωθείτε στη διαδικασία.

Συνεργασία αντί για πίεση

Δείξτε εμπιστοσύνη στο παιδί. Μπορείτε να πείτε στο παιδί: «Ξέρω ότι προσπάθησες, πάμε να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε διαφορετικά την επόμενη φορά». Έτσι δημιουργείτε ένα περιβάλλον υποστήριξης και όχι φόβου.

Θυμηθείτε: η αξία του παιδιού σας δεν μετριέται με βαθμούς

Τα παιδιά πρέπει να ξέρουν ότι τα αγαπάμε και τα αποδεχόμαστε, ανεξαρτήτως επιδόσεων. Όταν αισθάνονται ασφάλεια και υποστήριξη, είναι πιο πιθανό να προσπαθήσουν ξανά και να πετύχουν.

 Στο στίβο της βαθμοθηρίας… “νικητές και ηττημένοι”

Επιμέλεια άρθρου: Λάλου Σπυριδούλα Μαρία

Εκπαιδευτικός

Follow & LikeTeacher's Blog

Δευτέρα 2 Ιουνίου 2025

Τι να κάνεις όταν το παιδί λέει «Δεν μπορώ»

Το ακούς συχνά έτσι δεν είναι;

«Δεν μπορώ να κάνω την εργασία μου», «Δεν μπορώ να διαβάσω μόνη μου», «Δεν μπορώ να κατέβω από την τσουλήθρα»… 


Συχνά τα παιδιά χρησιμοποιούν αυτή την φράση , είτε πρόκειται για μια άσκηση ορθογραφίας, τα μαθηματικά ή μια κοινωνική πρόκληση στο σχολείο. Την χρησιμοποιούν συχνά και είναι σημάδι απογοήτευσης, όχι αδυναμίας. Ως εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουμε αυτό το "Δεν μπορώ" σχεδόν καθημερινά φαντάζομαι κι εσείς ως γονείς.

Έτσι σήμερα έχω να σας προτείνω κάποιες πρακτικές συμβουλές για να το μετατρέψετε σε «Θα προσπαθήσω», «Μπορώ»!

1. Επιβεβαιώστε το συναίσθημα, όχι την αδυναμία

Μη βιαστείτε να διορθώσετε ή να πείτε «Μπορείς!». Αντί γι’ αυτό δοκιμάστε:

«Σε δυσκολεύει, ε; Είναι εντάξει να νιώθεις έτσι. Και σε μένα συμβαίνει αυτό αρκετές φορές. Πάμε να το δούμε μαζί;»

Έτσι δείχνετε το πως το νιώθει, το καθρεπτίζετε, και αισθάνεται καλά να δοκιμάσει ξανά μαζί σας.

2. Χωρίστε τη δυσκολία σε μικρά βήματα

Πολλά παιδιά τρομάζουν από το σύνολο της πρόκλησης. Αν δεν μπορεί για παράδειγμα να γράψει την έκθεση, ξεκινήστε με μια πρόταση και αυτή σιγά σιγά θα γίνει κείμενο. Ενισχύοντας με αυτόν τον τρόπο την αυτοπεποίθηση του παιδιού.

3. Δώστε του χρόνο να κάνει λάθη

Η μάθηση απαιτεί χώρο για αποτυχία. Αφήστε το να δοκιμάσει, ακόμα και να κάνει λάθος.

4. Δείξτε υπομονή – και δώστε το παράδειγμα

Τα παιδιά «διαβάζουν» τα συναισθήματα των μεγάλων. Αν εμείς δείξουμε άγχος ή απογοήτευση, το μεταδίδουμε.

Εκφράσεις που κάθε γονιός οφείλει να λέει στο παιδί του

Τα παιδιά χρησιμοποιούν το «Δεν μπορώ» ως μια κραυγή για βοήθεια, για καθοδήγηση και στήριξη. Δείτε το ως ευκαιρία, όχι ως εμπόδιο.

Επιμέλεια: Λάλου Σπυριδούλα Μαρία

Εκπαιδευτικός

Follow & Like:Teacher's Blog

Δευτέρα 26 Μαΐου 2025

Καθημερινές συνήθειες που βοηθούν το παιδί να οργανωθεί και να μάθει καλύτερα

Ποιος είπε ότι οι καθημερινές συνήθειες δε συμβάλλουν στην μάθηση; Μικρές ρουτίνες βοηθούν το παιδί να οργανωθεί και να μάθει καλύτερα. Οι σταθερές συνήθειες δημιουργούν ασφάλεια, μειώνουν το άγχος και ενισχύουν τη συγκέντρωση. Οι γονείς παίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση αυτών των συνηθειών από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού.  


Ποιες είναι αυτές οι συνήθειες που βοηθούν το παιδί να οργανωθεί και να μάθει καλύτερα;

1. Ρουτίνα ύπνου και ξεκούρασης

Ένα σταθερό πρόγραμμα ύπνου βοηθά στη ξεκούραση, τη συγκέντρωση και τη συναισθηματική ισορροπία. Η αποφυγή οθονών τουλάχιστον μία ώρα πριν τον ύπνο είναι επίσης σημαντική.

2. Σταθερό πρόγραμμα μελέτης

Η δημιουργία ενός ήσυχου χώρου μελέτης και ενός σταθερού καθημερινού ωραρίου βοηθά το παιδί να αποκτήσει υπευθυνότητα και πειθαρχία.

 Μνημονικά κόλπα για να θυμάσαι ό,τι διαβάζεις

3. Οργάνωση σχολικής τσάντας

Η τακτοποίηση της τσάντας και των βιβλίων κάθε βράδυ ενισχύει την αυτονομία. Το παιδί μπορεί να βλέπει το πρόγραμμα του και να φτιάχνει μόνο του την τσάντα και τον εξοπλισμό του.

 Επιλογή/Οργάνωση σχολικής τσάντας

4. Καθημερινή συζήτηση με το παιδί

Η συζήτηση για το πώς πήγε η μέρα του, τι έμαθε ή τι τον/την δυσκόλεψε, ενισχύει τη συναισθηματική σύνδεση και βοηθά τους γονείς να εντοπίζουν τυχόν προβλήματα νωρίς.

 5+1 Ερωτήσεις για να κάνετε στα παιδιά σας μετά το σχολείο

Οι συνήθειες δεν χτίζονται από τη μια μέρα στην άλλη, αλλά με σταθερότητα, υπομονή και θετική ενίσχυση. Όσο πιο οργανωμένο είναι το περιβάλλον του παιδιού, τόσο περισσότερες πιθανότητες έχει να αναπτύξει δεξιότητες που θα του είναι χρήσιμες σε όλη του τη ζωή — μέσα και έξω από το σχολείο.

Επιμέλεια άρθρου: Λάλου Σπυριδούλα Μαρία

Εκπαιδευτικός

Follow & LikeTeacher's Blog

Σελίδες

Δημοφιλή άρθρα

Εξωσχολικές δραστηριότητες: Πότε βοηθούν και πότε κουράζουν;

Οι εξωσχολικές δραστηριότητες έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας πολλών παιδιών. Από αθλήματα και ξένες γλώσσες, μέχρι μουσ...

Δημοφιλή Άρθρα