Τα Χριστούγεννα είναι η πιο όμορφη και χρωματιστή περίοδος όλου του χρόνου! Είναι η αγαπημένη γιορτή για μικρούς και μεγάλους! Ο στολισμός του Χριστουγεννιάτικου δέντρου, τα λαμπιόνια, τα στολίδια, τα λαμπάκια μας δημιουργούν ενθουσιασμό και επιτέλους είναι η περίοδος που καταφτάνουν οι πολυπόθητες Χριστουγεννιάτικες διακοπές! Όλα αυτά εμάς μπορεί να μας φαίνονται διασκεδαστικά και χαρούμενα για τα παιδιά που βρίσκονται στο Φάσμα του αυτισμού όμως δεν είναι και τόσο διασκεδαστική η Χριστουγεννιάτικη περίοδος. Γιατί;
Τα Χριστούγεννα για τα παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές αποτελεί πηγή
άγχους, όπως είναι γνωστό το βασικότερο χαρακτηριστικό του Αυτισμού είναι οι
δυσκολίες που παρουσιάζουν τα άτομα στην «θεωρία του νου».
Η «θεωρία του νου» μας βοηθάει να κατανοήσουμε τα συναισθήματα, τις σκέψεις
και τις επιθυμίες των υπόλοιπων ανθρώπων! Τα παιδιά με Αυτισμό δυσκολεύονται να
κατανοήσουν πως αισθάνονται οι άλλοι άνθρωποι, τι σκέφτονται σε μια
συγκεκριμένη στιγμή ή τι επιθυμούν! Η επίγνωση και κατανόηση των παραπάνω είναι
βασικά για να είναι αποτελεσματικό ένα άτομο στο κοινωνικό περιβάλλον (Hala, 1997). Επιπλέον, οι αισθητηριακές δυσκολίες που
παρουσιάζουν τα παιδιά με Αυτισμό τους προκαλούν άγχος, φόβο, έντονη ανησυχία και
ανασφάλεια.
Πάμε να δούμε τι δυσκολεύει τα παιδιά με Αυτισμό τα Χριστούγεννα;
1. Αλλαγή ρουτίνας
Για τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης η διακοπή των μαθημάτων και του σχολείου
στην Χριστουγεννιάτική περίοδο αποτελεί πηγή χαράς. Για τα παιδιά με Αυτισμό
όμως θεωρείται πηγή άγχους. Όταν ξαφνικά αλλάζει η ρουτίνα της καθημερινότητας
τους και το πρόγραμμα που έχουν «μάθει» να ακολουθούν πιστά, αρχίζουν να
νιώθουν έντονο άγχος. Αποτέλεσμα αυτού είναι να μην μπορούν να το διαχειριστούν
και να παρουσιάζουν έντονα ξεσπάσματα θυμού, εκρήξεις και επιθετικότητα.
2.Έθιμα
Όπως σε όλες οι Θρησκευτικές γιορτές, έτσι και τα Χριστούγεννα έχουν
διάφορα έθιμα που ακολουθούνται πιστά από όλους κάθε χρόνο! Για τα παιδιά με
Αυτισμό τα έθιμα δεν μπορούν να γίνουν απόλυτα κατανοητά, διότι περιλαμβάνουν
έννοιες που πολλές φορές δεν είναι ορατές με το μάτι. Για παράδειγμα ο Άγιος
Βασίλης που έρχεται με τους ταράνδους και μοιράζουν τα δώρα!
3.Στολίδια, λαμπιόνια και φωτάκια
Οι αισθητηριακές δυσκολίες που παρουσιάζουν τα παιδιά όταν συνδέονται με τα
λαμπάκια που αναβοσβήνουν, τα γκλίτερ που λαμπυρίζουν και τα πολύχρωμα στολίδια που κρέμονται στο δέντρο
και σε όλους τους χώρους μέσα και έξω από το σπίτι μπορεί να προκαλούν έντονη
σύγχυση.
4.Γιορτινά τραπέζια & πολυκοσμία
Οι γιορτές είναι μια καλή δικαιολογία για να μαζευόμαστε με τους
αγαπημένους μας στα γιορτινά τραπέζια! Τα παιδιά με Αυτισμό λόγω των δυσκολιών
στη «θεωρία του νου», των επικοινωνιακών δυσκολιών και των αισθητηριακών
δυσκολιών τους δεν νιώθουν άνετα μέσα σε πλήθος ατόμων. Επιπλέον, τα γιορτινά
τραπέζια φημίζονται για τις ποικιλίες των φαγητών και των μυρωδιών. Όπως
γνωρίζουμε, λόγω των αισθητηριακών δυσκολιών τα παιδιά με Αυτισμό καταναλώνουν
συγκεκριμένες τροφές και μπορεί να παρουσιάσουν υπερ-ευαισθησία στις έντονες
μυρωδιές των φαγητών.
5.Κάλαντα και γιορτινά τραγούδια
Τα κάλαντα και τα Χριστουγεννιάτικα τραγούδια ακούγονται μόνο τον Δεκέμβριο
που είναι ο μήνας των Χριστουγέννων. Τους υπόλοιπους 11 μήνες δεν ακούγονται,
με αποτέλεσμα αυτό να σοκάρει τα παιδιά με Αυτισμό και να αλλάζει την ρουτίνα
τους. Επιπλέον, σε όλες τις πόλεις και χώρες την περίοδο των Χριστουγέννων οι
πλατείες και οι δρόμοι πλημμυρίζουν από μελωδίες και τραγούδια.
Τα παιδιά με Αυτισμό δεν μπορούν να διαχειριστούν τις υψηλές εντάσεις στους
ήχους με αποτέλεσμα να «ουρλιάζουν», να χτυπούν και να ξεσπούν έντονα.
Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε ένα παιδί με Αυτισμό να προσαρμοστεί στα
Χριστούγεννα;
1.Ετήσιο ημερολόγιο
Μια υπέροχη ιδέα είναι να φτιάξουμε ένα ετήσιο ημερολόγιο που να
σημειώνουμε τις σημαντικές και γιορτινές ημερομηνίες. Για παράδειγμα, η 25η
Δεκεμβρίου που είναι τα Χριστούγεννα ή ο μήνας Δεκέμβριος που έχει τα
Χριστούγεννα. Έτσι, μέσω της συζήτησης με το παιδί κάθε μήνα θα μπορούμε να το
προετοιμάσουμε για την κάθε γιορτή.
2.Πρόγραμμα προετοιμασίας για τα Χριστούγεννα
Μπορούμε να φτιάξουμε ένα διάγραμμα με τις μέρες των Χριστουγέννων. Για
κάθε μέρα μέχρι να τελειώσει η περίοδος μπορούμε να βάλουμε μια διαφορετική
δραστηριότητα π.χ. μια μέρα στολισμός δέντρου, μια μέρα προετοιμασία γλυκών,
μια μέρα ψώνια για δώρα κλπ.
3.Ημερήσιο και εβδομαδιαίο οπτικό πρόγραμμα
Τα οπτικά προγράμματα βοηθούν τα παιδιά με Αυτισμό να μειώσουν το άγχος
τους. Αποτέλεσμα είναι να μη φοβούνται και να νιώθουν ασφάλεια διότι γνωρίζουν
πιο θα είναι το επόμενο βήμα.
Συστήνεται η χρήση ημερήσιου και εβδομαδιαίου οπτικού προγράμματος
ταυτόχρονα.
4.Κοινωνικές ιστορίες
Οι κοινωνικές ιστορίες (social stories) φτιάχτηκαν από την Carol Gray. Δίνουν οπτικά
ερεθίσματα για το τι μπορεί να συμβεί και τι αλλαγές θα πραγματοποιηθούν σε
αυτή τη περίοδο. Μειώνουν το άγχος των παιδιών, προετοιμάζουν ψυχολογικά τα
παιδιά και τα βοηθάνε να κατανοήσουν πώς αισθάνονται οι άνθρωποι τα
Χριστούγεννα. Π.χ. όταν ανοίγουν τα δώρα τους, όταν τρώνε όλοι μαζί, όταν
στολίζουν τα δέντρα τους κλπ. Οι κοινωνικές ιστορίες αυξάνουν την κοινωνική
κατανόηση των παιδιών, υποστηρίζουν τα
άτομα με Αυτισμό ώστε να αντιμετωπίσουν καλύτερα τις κοινωνικές καταστάσεις (Ali & Frederickson:355, 2006) και η χρήση τους βοηθάει στην κοινωνική
αλληλεπίδραση (O Hara, 2010).
ΚΟΝΤΕ-ΧΑΣΑΝ ΜΠΟΥΣΡΑ
BSc Λογοθεραπεύτρια – Λογοπεδικός (Πτυχιούχος ΑΤΕΙ Πατρών)
Εξειδικευμένη
στον αυτισμό
INSTAGRAM:
speech_cor
Αναδημοσίευση από : allaboutparents.gr
Follow & Like: Teacher's Blog
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου