Μεγαλώνοντας τα παιδιά αρχίζουν να
διεκδικούν την αυτονομία τους. Το θέμα της αυτονομίας σήμερα αποκτά ιδιαίτερη σημασία,λόγω
της παγκοσμιοποίησης, των ραγδαίων εξελίξεων στον τομέα της γνώσης και της
πολυπολιτισμικότητας που χαρακτηρίζουν τις σύγχρονες κοινωνίες.
Ο όρος
αυτονομία ορίζεται ως η αυθεντικότητα και η ανεξαρτησία των κινήτρων, τα οποία
καθορίζουν τη θέληση του παιδιού. Η δυνατότητα, θα λέγαμε, του παιδιού να
ανακαλύψει τον κόσμο γύρω του. Οι γονείς θα πρέπει λοιπόν, να ενισχύσουν την
αυτονομία του παιδιού τους ώστε να μπορεί να ξεκινήσει περίπου από την ηλικία
των δύο ετών και να εξελίσσεται.
Σαν συμβουλές
ορίζονται οι εξής:
·
Θα πρέπει να
παρέχουν κάποιες ελευθερίες στο παιδί. Δίνοντας του αυτές τις ελευθερίες θα
έχει τη δυνατότητα να εξερευνήσει μόνο το περιβάλλον και να δομήσει τη δική του
αντίληψη (π.χ. ατομικό παιχνίδι χωρίς κανόνες, ακόμη και να ντύνεται μόνο του
με ρούχα επιλογής του).
·
Θα πρέπει να
τεθούν κάποια όρια
·
Να ενισχυθεί η
επικοινωνία μεταξύ παιδιού – γονέα
·
Να του ανατεθούν
εργασίες και καθήκοντα (πλυντήριο ρούχων –πιάτων), μάζεμα του δωματίου δίνοντάς
του συγκεκριμένο ρόλο
·
Να δημιουργήσετε
από κοινού ένα οικογενειακό συμβόλαιο
·
Να δοκιμάσουν να
κάνουν πράγματα μόνα τους (π.χ. ντύσιμο)
·
Στην κοινωνική
συναναστροφή με τους ενήλικες ακούστε τη γνώμη του παιδιού
Πολλές φορές
προσφέροντας τα πάντα στα παιδιά σας, μόνο και μόνο επειδή θέλετε να τα ευχαριστήσετε,
χωρίς να το καταλάβετε τους περιορίζετε την αυτονομία. Μπορείτε όμως τώρα να τα
βοηθάτε να γίνουν αυτόνομα, αυτό δεν σημαίνει πως δεν σας έχουν ανάγκη, μην το παρεξηγήσετε.
Επιμέλεια: Καλαματιανού Αμαλία
Εκπαιδευτικός
Βιβλιογραφία
BramwellG.
(2016),Autonomy and Creativity in
Children, The Journal of creative behavior 16(1):58-67
MullinA. (2007), Children, Autonomy, and Care, Journal
of Social Philosophy, vol. 38, No.4