Τα τελευταία χρόνια, η Ελλάδα έχει διαμορφωθεί ως
μια πολυπολιτισμική κοινωνία, καθώς συμβιώνουν άνθρωποι µε διαφορετική κουλτούρα, γλώσσα, θρησκεία και γενικότερα µε διαφορετικό πολιτισμό.Η
σημερινή κοινωνία χαρακτηρίζεται από πολιτισμική ετερότητα. Το σύγχρονο
ελληνικό σχολείο περιλαμβάνει αλλοδαπούς μαθητές και έτσι η διαπολιτισμική
αγωγή αποτελεί ανάγκη της εποχής μας.
Η εισαγωγή της διαπολιτισμικής
αγωγής στην εκπαίδευση στοχεύει στη διαδικασία αλληλεπίδρασης και στην
διαχείριση της πολυπολιτισμικότητας των μαθητών. Η διαπολιτισμική εκπαίδευση
σχετίζεται με την εκπαίδευση που παρέχεται στη χώρα υποδοχής σε όσους είναι
πολιτισμικά διαφορετικοί.Μπορεί να οριστεί ως η αναμόρφωση του επίσημου σχολικού προγράμματος,
ώστε να ανταποκρίνεται στις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών που προέρχονται
από διαφορετικά πολιτισμικά πλαίσια. Σύμφωνα με τον Βακαλιό, η διαπολιτισμική
εκπαίδευση δεν αναφέρεται μόνο στο εκπαιδευτικό σύστημα αλλά στο ευρύτερο
κοινωνικό πλαίσιο μέσα στο οποίο εντάσσεται το σχολείο.
Η διαπολιτισμική
εκπαίδευση στοχεύει σε ουσιώδεις αναθεωρήσεις του εκπαιδευτικού συστήματος και
του σχολείου και δεν αρκείται μόνο στη βελτίωση των εκπαιδευτικών πρακτικών για
τον εφοδιασμό των μαθητών με γνώσεις και ικανότητες τέτοιες. Πρωταρχικός στόχος
της αποτελεί η διαμόρφωση των ικανοτήτων που συμβάλλουν στην εποικοδομητική
συμβίωση μέσα σε ένα πολυπολιτισμικά κοινωνικό πλαίσιο. Επιδιώκει στον μη
σχηματισμό στερεοτύπων και προκαταλήψεων και στην εξάλειψη των διακρίσεων.
Πρέπει
να βασίζεται στους εξής άξονες:
·
την διαμόρφωση
θετικών αντιλήψεων για τις πολιτισμικές διαφορές
·
αλληλεγγύη
·
σεβασμός
·
αγωγή στην
ειρήνη
·
κοινωνική
δικαιοσύνη
·
συνείδηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων
·
ίσες ευκαιρίες
Εκπαιδευτικός
Follow & Like : Teacher's Blog
Βιβλιογραφία
Βακαλιός Θ.,
(1997), Το Πρόβλημα της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης στη Δυτική Θράκη, Gutenberg, Αθήνα
Γκόβαρης, Χ.
(2004). Εισαγωγή στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση. Αθήνα: Ατραπός
Κωνσταντίνου, Ι.
Χ. (2015). Το καλό σχολείο, ο ικανός εκπαιδευτικός και η κατάλληλη
αγωγή ως
παιδαγωγική θεωρία και πράξη. Μια προσέγγιση βασισμένη σε θεωρητικά
και ερευνητικά
δεδομένα. Αθήνα: Gutenberg.
Νικολάου, Γ.
(2011). Διαπολιτισμική διδακτική: Το νέο περιβάλλον- Βασικές αρχές.
Αθήνα: Πεδίο.
Νικολάου, Γ.
(2011). Ένταξη και εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών στο δημοτικό
σχολείο. Αθήνα:
Πεδίο