Η διαφοροποιημένη διδασκαλία αποτελεί την διδακτική προσέγγιση κατά την οποία ο εκπαιδευτικός αφού λάβει υπόψη του τη μαθησιακή ετοιμότητα, τα ενδιαφέροντα και το μαθησιακό προφίλ των μαθητών του σχεδιάζει μια διδασκαλία. Επιλέγει διδακτικές μεθόδους και δραστηριότητες, οι οποίες ανταποκρίνονται στις διαφορετικές ανάγκες των μαθητών.
Ακόμη, περιλαμβάνει τις προσπάθειες του εκπαιδευτικού να δημιουργήσει διαφορετικούς δρόμους μέσα από τους οποίους οι μαθητές θα κατακτήσουν τις νέες γνώσεις.
Η διαφοροποιημένη διδασκαλία προσφέρει πολλαπλές προσεγγίσεις στο περιεχόμενο(τι μαθαίνει ο μαθητής), στη διαδικασία (πώς το μαθαίνει) και στο προϊόν (πώς δείχνει ότι το έχει μάθει). Είναι ένας συνδυασμός ομαδοσυνεργατικής και εξατομικευμένης διδασκαλίας.
Η
διαφοροποίηση εφαρμόζεται σε τέσσερις τομείς:
·
Περιεχόμενο
– τι χρειάζεται να μάθει ο μαθητής
·
Διαδικασία
– δραστηριότητες στις οποίες συμμετέχει ο μαθητής για να κατανοήσει ή να
κατακτήσει την πληροφορία
·
Προϊόντα
μάθησης – εργασίες διαβαθμισμένης δυσκολίας που απαιτούν
από το μαθητή να επαναλάβει, να εφαρμόσει και να επεκτείνει αυτό που έχει μάθει
σε μια ενότητα
·
Μαθησιακό
περιβάλλον – ο τρόπος
με τον οποίο δουλεύει η τάξη
Επιμέλεια:Καλαματιανού
Αμαλία
Εκπαιδευτικός
Κουτσελίνη,
Μ. (2011). Διαφοροποίηση διδασκαλία;/μάθησης σε τάξεις μικτής ικανότητας και η
αντιμετώπιση της σχολικής αποτυχίας.