Πέμπτη 18 Ιουλίου 2019

Πώς να κάνετε ΔΙΑΛΟΓΟ και όχι μονόλογο με το παιδί σας;




  Οι περισσότεροι γονείς σχηματίζουν την λανθασμένη εντύπωση ότι κάνουν διάλογο με το παιδί τους, ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις η πρόθεση αυτή καταλήγει σε ένα μακροσκελή μονόλογο-κήρυγμα, όπου το παιδί όχι μόνο δεν έχει δικαίωμα αντίρρησης αλλά πολλές φορές κατευθύνεται η γνώμη του και καταλήγει να συμφωνεί σε κάτι που μάλλον δεν κατανοεί ή δεν άκουσε.
 Υπάρχουν άραγε τρόποι να μιλάτε πιο αποτελεσματικά με το παιδί σας ανεξαρτήτως ηλικίας; Φυσικά και υπάρχουν! Προσαρμόζονται, βέβαια, ανάλογα με την ηλικία του παιδιού αλλά οι τρόποι είναι ίδιοι σε κάθε ηλικία:
1.     Περιγράψτε το πρόβλημα: η προσέγγιση παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στον σωστό διάλογο με το παιδί σας. Εάν ξεκινήσετε το κήρυγμα και την κριτική το παιδί σας θα σιωπάσει ή θα παραπονεθεί ακόμη πιο έντονα και θα καταλήξετε στον γνωστό μονόλογο. Εάν περιγράψετε το πρόβλημα όμως, χωρίς κριτική το παιδί θα είναι πιο ανοιχτό στο να σας ακούσει και να σας μιλήσει. Αντί να πείτε : «Γιατί βάζεις συνεχώς το άδειο μπουκάλι νερού στο ψυγείο; Ποιος θα τα καθαρίσει; Η δούλα σας φυσικά!», μπορείτε να πείτε: «Όταν το μπουκάλι αδειάζει να το πετάς ή να το ξαναγεμίζεις για να έχεις πάντα φρέσκο νερό». Αντί να πείτε «Μιλάς πολύ απότομα όταν σηκώνεις το τηλέφωνο!», μπορείτε να πείτε «Όταν σηκώνουμε το τηλέφωνο είναι ωραίο να ακουγόμαστε ήρεμοι και ευγενικοί».
2.     Πείτε πως αισθάνεστε εσείς για το πρόβλημα: το συναίσθημά σας πρέπει να ακούγεται και να μην κουκουλώνεται. Το παιδί θέλει να έρχεται σε επαφή με την ευαλωτότητά σας και να κατανοεί πότε σας στενοχωρεί και πότε σας χαροποιεί. Όλοι νομίζουμε ότι επειδή είμαστε συνεχώς μαζί με τα παιδιά μας αυτά μας γνωρίζουν καλά, αλλά δεν ισχύει κάτι τέτοιο.
3.     Δώστε λόγο στο παιδί σας: το παιδί σας είναι μέλος της οικογένειας ίσο με εσάς. Μην υποτιμάτε και μην φέρεστε στα παιδιά σας σαν να είναι κατώτεροι και με λιγότερα δικαιώματα μέσα στην οικογένεια. Πολλές φορές οι γονείς θεωρούν ότι είναι στον ρόλο του αρχηγού και το παιδί οφείλει να ακολουθήσει. Αυτή η προσέγγιση έχει εκλείψει καθώς δεν έφερνε κανένα θετικό αποτέλεσμα στο παιδί, μονάχα συσσωρευμένο θυμό και αντιδραστικό χαρακτήρα μπορεί να μας προσφέρει.
Ο διάλογος με το παιδί μας είναι απαραίτητος για την διάπλαση του χαρακτήρα του αλλά και για την μεταξύ σας σχέση. Η φροντίδα των πρακτικών καθημερινών του αναγκών δεν είναι σχέση. Μην το μπερδεύετε και μην επαναπαύεστε.
                                                                                                               




      
 

Επιμέλεια: 

Παπακυργιάκη Χρύσα
Ψυχολόγος-Ειδική Παιδαγωγός
e-mail:chrysapapakirgiaki@yahoo.gr

 
Facebook Page: Ψυχοθεραπεία-Συμβουλευτική Χρύσα Παπακυργιάκη & Σόνια Φωκά

 Αναδημοσίευση : Ψυχο...παιδεία
Follow & Like : Teacher's Blog

                                                                                                       

Δευτέρα 15 Ιουλίου 2019

Τρία βιβλία που δεν πρέπει να λείπουν από την παιδική βιβλιοθήκη


   Αυτά τα τρία βιβλία απευθύνονται σε παιδιά ηλικίας 4 ετών. Μέσα από αυτά, ο κάθε μικρός αναγνώστης θα κατανοήσει τη σπουδαιότητα της προσπάθειας στη ζωή, πού κρύβεται η ομορφιά και τι αξίζει στα αλήθεια, αλλά και πόσο όμορφος είναι ο κόσμος όταν μοιράζεσαι τα πάντα με αυτόν που αγαπάς και σ’ αγαπάει!

«Αντάμα»

Έφτασε η άνοιξη και ο Μέλιος με τη Μελανή βγαίνουν από τις τρυπούλες τους και ξεκινούν μια βόλτα στο δάσος, αντάμα! Όλα μοιάζουν ξεχωριστά για τα δυο σκαθάρια, αφού περπατούν και μοιράζονται μαζί, οι δυο τους, αυτή τη βόλτα. Τα χάδια του ανοιξιάτικου ήλιου, τα πολύχρωμα λουλούδια, ο ήχος του δροσερού νερού, η γλύκα του χυμού των λουλουδιών, το μαγευτικό ηλιοβασίλεμα και τόσα άλλα μαγεύουν τα δυο σκαθάρια που μοιράζονται αυτήν την εμπειρία αντάμα!

Ένα τρυφερό βιβλίο του Θοδωρή Παπαϊωάννου που μας περιγράφει πόσο όμορφος είναι ο κόσμος γύρω μας όταν ζούμε σε αυτόν με τον άνθρωπό μας και με τους ανθρώπους που αγαπάμε και μας αγαπούν!!

Η υπέροχη εικονογράφηση είναι της Ίρις Σαμαρτζή και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ίκαρος. Ο χειμώνας βρίσκει τα δυο σκαθάρια αγκαλιασμένα να μοιράζονται την ίδια φωλιά και να ονειρεύονται αντάμα!

«Ανάποδα»

Ο Μέλιος ονειρεύτηκε πως βρέθηκε ανάποδα. Δυσκολευόταν πολύ να επανέλθει από μόνος του στην
αρχική του θέση. Πέρασαν από δίπλα του διάφορα ζώα, όμως κανένα δεν τον βοήθησε. Μάλιστα, ζητούσαν αντάλλαγμα σε περίπτωση που τον βοηθούσαν και ήταν όλα τους τόσο βιαστικά.. Ο Μέλιος, μην μπορώντας να επιστρέψει στην κανονική του θέση, εξερευνούσε τα πάντα γύρω του! Τα έβλεπε όλα πιο καθαρά και ανακάλυψε τόσα πολλά! Από τη δύσκολη θέση, φυσικά, τον έβγαλε η αγαπημένη του Μελανή. Πού κρύβεται η ομορφιά και τι αξίζει στ’ αλήθεια; Θα τα μάθετε διαβάζοντας αυτό το βιβλίο!


«Απέναντι»

Η Μελανή ονειρεύτηκε πως περίμενε τον Μέλιο στη ρίζα μιας βελανιδιάς, κοντά σ’ ένα μεγάλο δρόμο. Ο Μέλιος παίρνοντας το σακίδιό του ξεκίνησε για το ταξίδι του. Όμως, φτάνοντας στην άκρη του ξέφωτου, αντίκρισε τον μεγάλο δρόμο τον οποίο, μάλιστα, έπρεπε να διασχίσει. Αναρωτιόταν πώς θα μπορούσε να περάσει απέναντι ασφαλής, ώσπου αποφάσισε να τα δοκιμάσει όλα! Δεν τα παράτησε ούτε μια στιγμή, γιατί από πολλές αποτυχίες -ίσως- να φτιάχνεται..η τύχη!






Επιμέλεια: Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου
Εκπαιδευτικός

Αναδημοσίευση: Nancy's Blog
Follow & Like :Teacher's Blog

Σελίδες

Δημοφιλή άρθρα

Πασχαλινές κατασκευές για το σχολείο🐞

  Οι μέρες για το Πάσχα πλησιάζουν και σίγουρα οι περισσότεροι από εμάς ψάχνουμε κατασκευές που μπορούμε να κάνουμε παρέα με τα παιδιά στο σ...

Δημοφιλή Άρθρα