Δραστηριότητες
για να ενισχύσετε την ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας του παιδιού.
Αγαπημένες μου
μανούλες, μην ανησυχείτε και μην αγχώνεστε. Μπορώ να καταλάβω πως δεν σας
φαίνεται φυσιολογικό το παιδάκι σας να μην έχει αρθρώσει ακόμη κάποιες
κουβεντούλες όμως δεν είναι. Κάθε παιδί έχει τον δικό του ρυθμό ανάπτυξης και
σπουδαίο ρόλο παίζουν τα ερεθίσματα που δέχεται από την οικογένεια του αλλά και τον κοινωνικό περίγυρο.
Αναλυτικότερα,
κάποιες στρατηγικές που μπορείτε να ακολουθήσετε είναι οι εξής:
1.
Κατεβείτε
στο επίπεδο του παιδιού. Δεν γίνεται να του μιλάτε και να είστε όρθιοι μπροστά
του, χάνεται έτσι την βλεμματική επαφή, η οποία είναι σπουδαίος παράγοντας στην
επικοινωνία, αλλά κουράζεται κιόλας το παιδί που πρέπει να κοιτάει συνέχεια
ψηλά. Καθίστε λοιπόν οκλαδόν κοντά του και επιδιώξτε την επικοινωνία.
2.
Μόλις
καθίσετε οκλαδόν κάτω έτσι ώστε να είστε πρόσωπο με πρόσωπο με το παιδί σας ,
επιδιώξτε βλεμματική επαφή , έτσι ώστε να ξέρετε ότι το παιδί σας, σας
παρακολουθεί .
3.
Προσπαθήστε
να είστε ήρεμοι και να μην έχετε άγχος για το αν θα μιλήσει το παιδί ή όχι,
διότι αυτό το μεταδίδεται και είναι αντίθετο για την προσπάθεια σας.
4.
Ενθαρρύνεται
το παιδί σας να παράγει ήχους που αποτελούνται από φωνήεντα ή σύμφωνο- φωνήεν
όπως: «μα», «ντα» και «μπα».
Μην προσπαθήσετε
να επαναλάβετε τις προσπάθειες των παιδιών να μιλήσουν, π.χ. όταν το παιδί σας λέει
«άτα» εννοώντας την «βόλτα», τότε εσείς ‘πρέπει’ να του λέτε π.χ Μήπως θες να πάμε
βόλτα; Ή ναι θα πάμε βόλτα (ή ότι είναι σχετικό με την περίσταση). Σε αυτή την
περίπτωση επιμένω αρκετά, διότι ως γονείς βέβαια και χαίρεστε που το παιδί σας μιλάει
έστω και έτσι, αλλά με αυτό τον τρόπο αποθηκεύονται οι λέξεις λανθασμένα στην
μνήμη του, με αποτέλεσμα μεγαλώνοντας να τις ανακαλέσει και να τις
χρησιμοποιήσει σε αυτή την μορφή.
5.
Μιμηθείτε
το γέλιο και τις εκφράσεις του. Αυτό το παιδί το βρίσκει διασκεδαστικό και το
επαναλαμβάνει.
6.
Μάθετε
στο παιδί να μιμείται τις πράξεις σας, π.χ. χειροκρότημα, να στέλνουν φιλί, να
γνέφουν «γεια» και «αντίο».
7.
Μην
σταματάτε να του μιλάτε. Μιλήστε του
καθώς το ντύνετε, το ταΐζετε, το κάνετε μπάνιο. Μιλήστε του σχετικά με το τι
κάνετε, πού πάτε και τι θα κάνετε όταν φτάσετε καθώς και ποιον και τι θα δείτε.
Εσείς μπορεί να έχετε στο μυαλό σας πως το παιδί είναι πολύ μικρό και δεν
καταλαβαίνει, αλλά κάνετε λάθος, του δίνεται συνέχεια ερεθίσματα!
8.
Παρουσιάστε
ήχους ζώων, με σκοπό την αναγνώριση τους. «Πώς κάνει το σκυλάκι; Γαβ- Γαβ».
9.
Ακόμη
είναι χαραγμένα στην μνήμη μου τα τραγούδια που μου έλεγε η μαμά μου. Δοκιμάστε
τα, εμπλουτίζοντας τα με χειρονομίες. (Όταν θα πάω κυρά μου στο παζάρι, Πάει ο
λαγός να πιεί νερό, Αχ κουνελάκι, Χαρωπά τα δυο μου χέρια τα χτυπώ. κ.α.)
10. Διαβάστε στο παιδί σας. Μερικές
φορές «διάβασμα» είναι η περιγραφή εικόνων σε ένα βιβλίο χωρίς να ακολουθείτε
το γραπτό κείμενο. Επιλέξτε βιβλία που έχουν
μεγάλες πολύχρωμες εικόνες οι οποίες δεν έχουν πολλές λεπτομέρειες. Ρωτήστε το
παιδί σας, « Τι είναι αυτό;» και ενθαρρύνετε την κατονομασία και την αναγνώριση
των οικείων αντικειμένων στο βιβλίο.
11. Παίξτε μαζί με
το παιδί σας. Όλα τα παιχνίδια βοηθούν. Προσπαθήστε να είστε περιγραφικοί, να
μιλάτε καθαρά και κυρίως να είστε στο «ύψος» του.
Υπάρχουν πολλοί ακόμη τρόποι να βοηθήστε
το παιδί σας να μιλήσει, εσείς όμως μην αγχώνεστε γιατί το μεταδίδεται στο παιδί σας και βρίσκεται σε σύγχυση. Μην παρατάτε τις καθημερινές σας προσπάθειες
και μην απογοητεύεστε. Όπως προανέφερα το κάθε παιδί έχει τους δικούς του
ρυθμούς ανάπτυξης και θα μιλήσει όταν εκείνο νιώσει έτοιμο. Εσείς να του
δίνεται συνέχεια ερεθίσματα. Και αν ακόμη ανησυχείτε και δεν σας κάλυψα καλό θα
ήταν να συμβουλευτείτε τον παιδίατρο σας ή κάποιο λογοθεραπευτή για να σας
καθησυχάσει και αυτός….
Το να είσαι γονιός θέλει καθημερινή τριβή, προσπάθεια
και εκπαίδευση… Περάστε ποιοτικό χρόνο με το παιδί σας…
Επιμέλεια:
Αμαλία Καλαματιανού
Σύνταξη:
Λάλου Σπυριδούλα Μαρία
Εκπαιδευτικοί
Πηγές:
Προσωπικές
σημειώσεις από σεμινάρια της ομάδας i kid.