Συμβουλές
προς τους εκπαιδευτικούς:
Συμβόλαιο
τάξης
Οι περισσότεροι συνειδητοποιημένοι
εκπαιδευτικοί, ξεκινώντας την καινούρια χρονιά, νιώθουν άγχος για το τι θα
αντιμετωπίσουν. Νέος σχολικός χώρος, νέο
εκπαιδευτικό προσωπικό, νέες σχολικές τάξεις, νέοι μαθητές. Με αυτό το άρθρο
απευθύνομαι σε όλους τους εκπαιδευτικούς, ιδιαίτερα τους νέους (αφού τους
αφουγκράζομαι καλύτερα) για να μοιραστώ μαζί τους μια «εκπαιδευτική ιδέα» που
έμαθα και εγώ στο Πανεπιστήμιο.
Εδώ και κάποια χρόνια έχει εφαρμοστεί στις
σχολικές τάξεις, το «σχολικό συμβόλαιο» όπου μαθητές και εκπαιδευτικοί
αποφασίζουν τους όρους του και το υπογράφουν. Αυτό θα έχει ισχύει μέχρι το
τέλος της σχολικής χρονιάς. Σαφώς υπάρχουν και συνέπειες από την μη τήρηση
του.
Η
διαμόρφωση του «συμβολαίου»
Στις πρώτες ώρες γνωριμίας και αφού ο
εκπαιδευτικός έχει συζητήσει με τους μαθητές τα ενδιαφέροντα τους, τα αγαπημένα
τους μαθήματα, τις προσδοκίες για την νέα χρονιάς, τι περιμένουν να μάθουν στην
καινούρια τάξη, εμπλέκει τους μαθητές στη διαδικασία δημιουργίας των κανόνων
της τάξης.
Βήμα
1ο
Ο
εκπαιδευτικός θέτει ερωτήσεις στους μαθητές της τάξης:
Πώς
θέλετε να σας φέρομαι;
Πώς
θέλετε να σας συμπεριφέρονται οι συμμαθητές σας
Βήμα 2ο
Οι
μαθητές χωρίζονται σε ομάδες, πάντα με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού, και
συζητούν τους όρους του «συμβολαίου». Κάθε ομάδα προτείνει το δικό της.
Βήμα 3ο
Κάθε
ομάδα επιλέγει έναν εκπρόσωπο που θα παρουσιάσει τους όρους του «συμβολαίου».
Πραγματοποιείται συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων.
Βήμα 4ο
Ο
εκπαιδευτικός παραθέτει τις δικές του απόψεις και τυπώνει τους κανόνες.
Βήμα 5ο
Όλοι
οι συμμετέχοντες «σφραγίζουν» το «συμβόλαιο» με την υπογραφή τους και
υπόσχονται να το τηρούν.
Πολλοί εκπαιδευτικοί που έχουν χρησιμοποιήσει
αυτή τη δραστηριότητα για χρόνια, δηλώνουν ότι έχουν ελάχιστα προβλήματα
πειθαρχίας στις τάξεις τους ( Kagan
1992).
Πιθανοί κανόνες
εκπαιδευτικού «συμβολαίου»
Λέω
πάντα την γνώμη μου, όταν έρθει η σειρά μου. Αν θέλω να πάρω ξανά τον λόγο,
αφού ολοκληρώσουν όλοι οι συμμαθητές μου σηκώνω το χέρι μου. Τον λόγο θα μου
τον δώσει ο εκπαιδευτικός.
Σέβομαι
τις απόψεις τον συμμαθητών μου και δεν τις κατακρίνω.
Φροντίζω
όσο μπορώ την τάξη μου.
Δεν
πετάω σκουπίδια κάτω.
Δεν
σηκώνομαι όρθιος την ώρα του μαθήματος. Ότι χρειάζομαι το ζητάω ευγενικά αφού
πρώτα σηκώσω το χέρι μου.
Σαφώς
οι κανόνες διαμορφώνονται με βάση τις ανάγκες τις τάξεις αλλά και του
εκπαιδευτικού. Το εκπαιδευτικό «συμβόλαιο» είναι ένα εργαλείο που ο κάθε
εκπαιδευτικός μπορεί να το χρησιμοποιήσει διαφορετικά. Το σημαντικό είναι ότι
είναι βοηθητικό αρκετά και οφείλει να τηρείται και από τις δυο
πλευρές(εκπαιδευτικός- μαθητές) για να μην υπάρχει σύγχυση και αναστάτωση.
Επιμέλεια: Λάλου Σπυριδούλα Μαρία
Εκπαιδευτικός
Πηγές:
Καράκιζα
Τ., Κολοκοτρώνης Δ., Θεοφανέλλης Τ., «Εκπαιδευτικό συμβόλαιο: προώθηση της
συμμετοχής των μαθητών στη διαμόρφωση και εφαρμογή των κανόνων της σχολικής
τάξης.»
Kagan, D.
M. (1992). Implications of research on teacher belief, Educational
Psychologist, 1992 (27), (65-90)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου