Πέμπτη 11 Μαρτίου 2021

Η άσκηση στη ζωή των παιδιών με Ειδικές Ανάγκες

    

Τα παιδιά με ειδικές ανάγκες αποτελούν μειοψηφία της κοινωνίας μας. Η ειδική αγωγή είναι ένας παραμελημένος τομέας από το κράτος, σημαντικό όμως είναι να αντιληφθούμε πως τα παιδιά αυτά είναι εκπαιδεύσιμα στην άσκηση με σημαντικό όφελος για την υγεία και την ποιότητα της ζωής τους.

    Ο Καθηγητής Ειδικής Φυσικής Αγωγής δημιουργεί εξατομικευμένα ειδικά προγράμματα προσαρμοσμένα στην σωματική και νοητική ιδιαιτερότητα του κάθε παιδιού τα οποία έχουν σκοπό τη συνεχή βελτίωση των κινητικών, νοητικών και ψυχικών ικανοτήτων.

    Η ενασχόληση του Καθηγητή Ειδικής Φυσικής Αγωγής με παιδιά που παρουσιάζουν ξεχωριστές ικανότητες δεν είναι εύκολη. Χρειάζεται αγάπη, υπομονή, βαθιά γνώση και διάθεση για συνεργασία με πολλούς ειδικούς.

   Ανάλογα με το είδος της αναπηρίας διακρίνουμε παιδιά με πνευματική, σωματική και κινητική αναπηρία. Η άσκηση έχει ψυχικά και σωματικά οφέλη:

 · Ανάπτυξη ή αποκατάσταση ενός υγιούς μυοσκελετικού συστήματος

· Ανάπτυξη καρδιαγγειακού συστήματος

· Βοηθάει στη νευρομυική συναρμογή

· Συμβάλλει στη διατήρηση ενός υγιούς και φυσιολογικού βάρους

· Ανάπτυξη αυτοπεποίθησης

· Απόκτηση αυτοσεβασμού

· Προσαρμογή του παιδιού στην κοινωνία και αποδοχή

· Προσφέρει διασκέδαση, χαρά, ικανοποίηση

· Μείωση της κατάθλιψης

· Συμβάλλει στην ανεξαρτησία τους

 

   Στη σημερινή πραγματικότητα, λόγω έλλειψης εγκαταστάσεων τα περισσότερα παιδιά με ειδικές ανάγκες δεν ασκούνται. Μια λύση είναι η συμμετοχή τους σε κανονικά τμήματα. Με τη συνεργασία του Καθηγητή Φυσικής Αγωγής υπάρχουν πολλαπλά οφέλη και για τις δύο μεριές.

   Στη Φυσική αγωγή, τον αθλητισμό και τον πρωταθλητισμό υπάρχει χώρος ανεξαρτήτως από εθνικές και ατομικές διαφορές. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Φυσική Αγωγή ή ο αθλητισμός είναι απαραίτητα στα παιδιά με ειδικές ανάγκες και θα πρέπει να ενθαρρύνονται!

 

Επιμέλεια:

Ρέα Σωτηροπούλου

Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού

Αρμονία και Κίνηση

Τ. Φιλήμονος 9, Αθήνα

Αναδημοσίευση:allaboutparents.gr

Follow & LikeTeacher's Blog

Δευτέρα 8 Μαρτίου 2021

Γραφοκινητική ανωριμότητα : Πότε καταλαβαίνω ότι ένα παιδί έχει γραφοκινητικές δυσκολίες;

 

  Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερα παιδιά εμφανίζουν δυσκολίες στη γραφή, κάτι το οποίο οδηγεί σε παραπομπή αυτών των παιδιών σε Εργοθεραπευτή και ειδικό παιδαγωγό (Amundson2005, Denton, Cope& Moser2006, Woodward& Swinth2002).

Δεν πρέπει να ξεχνάμε πώς για την ανάπτυξη της γραφοκινητικής ικανότητας απαιτείται συνεργασία: οπτικών, κινητικών, αισθητηριακών και αντιληπτικών καναλιών. Στη συνέχεια θα αναφέρουμε τα τυπικά στάδια γραφοκινητικής ανάπτυξης.

  1οέτος:

  • Μουτζουρώνει σε οποιαδήποτε επιφάνεια
  • Πιάνει και περιεργάζεται εργαλεία γραφής
  • Σχεδιάζει γραμμές και κυκλικά σημάδια

  2ο έτος:

  • Προσπάθεια μίμησης κάθετων, οριζόντιων γραμμών καθώς και κύκλου

  3ο έτος:

  • Αντιγράφει τετράγωνο
  • Χ
  • Διαγώνιες γραμμές
  • Σταυρό
  • Καθώς και ορισμένους αριθμούς και γράμματα

   4ο - 5ο έτος:

  • Αντιγράφει τρίγωνο
  • Γράφει το όνομα του
  • Αντιγράφει σχεδόν όλα τα κεφαλαία γράμματα

    5ο- 6ο έτος:

  • Πλήρης ανάπτυξη της ώριμης λαβής
  • Πλευρίωση
  • Πλήρη και ομαλή ένταξη στη γραφή γραμμάτων, λέξεων και αριθμών

   Όλα τα παραπάνω προϋποθέτουν την ανάπτυξη λεπτής κινητικότητας του παιδιού , τον οπτικοκινητικό συντονισμό, την ικανότητα χειρισμού των εργαλείων και της λαβής καθώς και τον προσανατολισμό της γραφής από τα δεξιά στα αριστερά. Είναι θέματα τα οποία χρήζουν υπομονής και εξάσκησης για να κατακτηθούν, δεν είναι έμφυτα.

Στις ενδείξεις των γραφοκινητικών δυσκολιών υπάγονται :

  • Παραλείψεις γραμμάτων ή και συλλαβών
  • Καθρεπτική γραφή
  • Ορθογραφικά λάθη
  • Απουσία τόνων
  • Έντονη ομιλία αλλά περιορισμένο γράψιμο
  • Δυσανάγνωστη γραφή
  • Μπέρδεμα γραμμάτων
  • Μισές λέξεις
  • Αδυναμία υπολογισμού μέγεθος γραμμάτων
  • Ακατάλληλα κενά μεταξύ των λέξεων
  • Γυρίζουν το χαρτί
  • Αδυναμία στοίχισης γραμμάτων στις γραμμές
  • Ασυνήθιστη λαβή του εργαλείου
  • Δυσκολία στη ποσόστοση δύναμης του γραφικού εργαλείου
  • Πολύ χαμηλή ή πολύ ψηλή λαβή
  • αργή ταχύτητα
  • γρήγορη κόπωση
  • μη σταθεροποίηση του χαρτιού με το άλλο χέρι
  • κράτημα κεφαλιού με το άλλο χέρι
  • άρνηση εμπλοκής τους στο γράψιμο

 

   Όλα τα παραπάνω αποτελούν ενδείξεις, αν παρατηρήσετε αρκετά από αυτά στο παιδί σας καλό θα ήταν να επισκεφτείτε έναν Εργοθεραπευτή. Η επέμβαση του ειδικού είναι ιδιαίτερα βοηθητική και με αποτελέσματα στη γραφή του παιδιού αλλά και στην οργάνωση του.

 

Επιμέλεια: Λάλου Σπυριδούλα Μαρία

Εκπαιδευτικός

Follow & Like :Teacher's Blog

Πηγές:

  • Amundson, S. (2005). Prewriting and handwriting skills. In J. Case-Smith (Ed.),Occupational therapy forchildren (5th ed.). St Louis: Elsevier, Inc.
  • Centers for Disease Control and Prevention. (2014, March 27). Important Milestones: Your Child at FourYears. Retrieved fromhttp://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/milestones/milestones-4yr.html
  • Centers for Disease Control and Prevention. (2014, March 27). Important Milestones: Your Child at FiveYears. Retrieved fromhttp://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/milestones/milestones-5yr.html
  • Exner, C. (2005). Development of hand skills. In J. Case-Smith (Ed.),Occupational therapy forchildren (5th ed.). St Louis: Elsevier, Inc.
  • Smith, B. (2011).From Rattles to Writing: A parent’s guide to hand skills. Framingham: Therapro,Inc.
  • Yakimishyn, J. E., & Magill-Evans, J. (2002). Comparisons among tools, surface orientation, and pencil grasp for children 23 months of age.American Journal of Occupational Therapy, 56, 564–572.

 

Σελίδες

Δημοφιλή άρθρα

Η σπουδαιότητα της σχολικής βιβλιοθήκης

Βιβλίο, ένα εγχειρίδιο που μπορεί να εγείρει τη φαντασία σου και να ταξιδέψεις σε μέρη πραγματικά αλλά και φανταστικά. Όπου και όπως θες εσύ...

Δημοφιλή Άρθρα