Η λαβή του μολυβιού είναι κάτι το οποίο έχει παιδέψει πολλά παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικούς. Η αλήθεια είναι πως είναι ένα θέμα που αλλάζει ανάλογα με την ηλικία του μαθητή. Ωστόσο η κατάλληλη λαβή του μολυβιού είναι η τριποδική, δηλαδή η χρήση του αντίχειρα, του δείκτη και του μέσου, με σκοπό να γράφουμε πιο ξεκούραστα.
Τονίζω πώς
η λαβή του μολυβιού κατά αυτόν τον τρόπο βοηθά τον μαθητή να γράφει πιο
ξεκούραστα δεν επηρεάζει την γραφή του και τα «ωραία» ή «άσχημα» γράμματα.
Μας νοιάζει να είναι ευανάγνωστα όχι καλλιγραφικά. Πρέπει βέβαια να καταστεί
σαφές πως η λαβή του μολυβιού ή τα γράμματα αποτελούν ενδείξεις για κάποια
μαθησιακή δυσκολία, όπως για παράδειγμα αυτή της γραφοκινητικής ανωριμότητας.
Οπότε καλό θα ήταν να αποκλείσουμε όλα τα πιθανά σενάριο.
Στη συνέχεια αναφέρουμε τα στάδια εξέλιξης της λαβής
ανά ηλικία.
ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΛΑΒΗΣ
·
0-6 μήνες δεν
υπάρχει εκούσια κίνηση.
Όταν το αντανακλαστικό του
δραγμού εκλύεται (4ο μήνα) το παιδί πιάνει αντικείμενα με τα 4
δάχτυλα και το ωλένιο άκρο της παλάμης (ανώριμη παλαμιαία σύλληψη).
·
Τον 6ο μήνα
το παιδί κατακτά την παλαμιαία σύλληψη.
·
Τον 7ο-9ο μήνα
μπορεί να πιάσει μικρά και μεγάλα αντικείμενα με τα δάχτυλα και τον αντίχειρα
σε αντίθεση.
·
Τον 9ο-12ο μήνα
τελειοποιεί τη σύλληψη μικρών αντικειμένων με τα δάχτυλα και τον αντίχειρα σε
αντίθεση
· Τον 18ο μήνα
– 3ο έτος γίνεται κατάκτηση της κυλινδρικής, της σφαιρικής και
της πλάγιας σύλληψης
·
Το 3ο έτος
το παιδί κατακτά τη στατική τριποδική λαβή.
ΕΙΔΗ ΣΥΛΛΗΨΗΣ
·
Παλαμιαία χωρίς
αντίθεση αντίχειρα
·
Παλαμιαία με
αντίθεση του αντίχειρα
1)κυλινδρική
2)σφαιρική
3)Άγκιστρο
4) Λαβή δύναμης
·
Ενδιάμεσο στάδιο
εξέλιξης λαβής
1. Ενδογενείς παλαμιαία
2. Πλάγια
·
Εξελιγμένες λαβές
·
Διποειδής (ένωση
του αντίχειρα με δείκτη ή μέσο)
·
Τριποειδής (ένωση
του αντίχειρα με δείκτη ΚΑΙ μέσο)
·
Δαχτυλική (ένωση
του αντίχειρα με δείκτη ή μέσο στις άκρες)
Επιμέλεια:
Λάλου Σπυριδούλα Μαρία
Εκπαιδευτικός
Follow & Like : Teacher's Blog
Δες επίσης: Πώς να κρατάω "σωστά" το μολύβι μου
Πηγές
:
- Amundson, S. (2005).
Prewriting and handwriting skills. In J. Case-Smith (Ed.),Occupational
therapy forchildren (5th ed.). St Louis: Elsevier, Inc.
- Centers for Disease
Control and Prevention. (2014, March 27). Important Milestones: Your Child
at FourYears. Retrieved fromhttp://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/milestones/milestones-4yr.html
- Centers for Disease
Control and Prevention. (2014, March 27). Important Milestones: Your Child
at FiveYears. Retrieved
fromhttp://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/milestones/milestones-5yr.html
- Exner, C. (2005).
Development of hand skills. In J. Case-Smith (Ed.),Occupational therapy
forchildren (5th ed.). St Louis: Elsevier, Inc.
- Smith, B. (2011).From
Rattles to Writing: A parent’s guide to hand skills. Framingham: Therapro,Inc.
- Yakimishyn, J. E.,
& Magill-Evans, J. (2002). Comparisons among tools, surface
orientation, and pencil grasp for children 23 months of age.American
Journal of Occupational Therapy, 56, 564–572.