Πέμπτη 29 Νοεμβρίου 2018

Ο ρόλος του μπαμπά στην ανατροφή των παιδιών

 Όπως όλοι γνωρίζουμε πολύ καλά για να έρθει στον κόσμο ένα παιδί, σημαντικό ρόλο παίζει και ο μπαμπάς, όχι μόνο η μαμά. Φυσικά, έχουμε αρκετές φορές ασχοληθεί με τις μανούλες και τον ρόλο τους σχετικά με την ανατροφή των παιδιών, αφού ο ρόλος τους είναι πολύπλευρος και απαιτητικός,
αλλά ήρθε και η ώρα του μπαμπά.
  Όσο σημαντική είναι η φυσική και η πνευματική παρουσία της μαμά στο μεγάλωμα του παιδιού άλλο τόσο είναι και του μπαμπά. Λόγω του φόρτου εργασία και του γρήγορου ρυθμού της ζωής η μαμά έχει αναλάβει πολλές υποχρεώσεις, κάτι το οποίο σχετικά με τα παιδιά δεν είναι καθόλου βοηθητικό. Δεν αρκεί μόνο η φυσική παρουσία αλλά και ο ποιοτικός χρόνος μαζί τους.
   Ίσως ρόλο στην «απουσία» από την ανατροφή του παιδιού παίζουν και τα στερεότυπα της κοινωνίας: «Εγώ δουλεύω για να τα έχετε εσείς όλα. Το μεγάλωμα των παιδιών είναι γυναικεία υπόθεση. Εγώ δεν αλλάζω πάνα στο μωρό. Να με δουν οι φίλοι μου στην παιδική χαρά, και ούτω καθεξής».
   Αγαπημένοι μου μπαμπάδες, όλα όσα προαναφέρθηκαν περιλαμβάνονται στον ρόλο του γονέα. Είναι καθήκον σας, και πάνες να αλλάξετε και βόλτα για ψώνια να πάτε με τις κόρες σας και προπόνηση να πάτε με τους γιους σας (όπως το κάνουν και οι μανούλες). Έτσι δείχνεται έμπρακτα την αγάπη σας στα παιδιά σας, ως φυσική παρουσία στην ζωή τους αλλά και ουσιαστική. Ακόμη βοηθάτε τις μανούλες και οι ρόλοι είναι ίσοι. Οι υποχρεώσεις μοιράζονται και το παιδί έχει ισάξια αγάπη και στους δύο.
   Είναι σημαντικό να εδραιωθεί η εικόνα του πατέρα τόσο στη ζωή όσο και στην ψυχή ενός παιδιού. Είναι πάρα πολλές οι φορές που έχω ακούσει την αδερφή μου να λέει: « Ο άντρας που θα παντρευτώ θέλω να μοιάζει στον μπαμπά  μου (όχι εξωτερικά, αλλά εσωτερικά)», αυτό θεωρώ πώς είναι μια επιτυχία. Φανερώνει τον υπαρκτό ρόλο στην ανατροφή του παιδιού. Είναι μια απλή προσωπική μου εμπειρία, αλλά θεωρώ πώς είναι η κατάλληλη στιγμή να την μοιραστώ μαζί σας για να γίνει ξεκάθαρο αυτό που αναλύω σε αυτό το άρθρο.
   Αδράξτε λοιπόν μικρές καθημερινές στιγμές, μπαμπάδες και μανούλες. Μην αφήνεται καμία στιγμή ανεκμετάλλευτη με τα παιδιά σας. Αυτά είναι η ζωή σας και το καταφύγιο σας…..

 Επιμέλεια: Λάλου Σπυριδούλα Μαρία

Εκπαιδευτικός

Follow & Like: Teacher's Blog

Δευτέρα 26 Νοεμβρίου 2018

Μνημονικές τεχνικές για να θυμούνται τα παιδιά τα μαθήματα τους


   Μνημονικές, ονομάζονται οι τεχνικές ή οι μέθοδοι που χρησιμοποιούμε με σκοπό να βοηθήσουμε κάποιον -στην συγκεκριμένη περίπτωση τους μαθητές- να θυμούνται τα μαθήματα τους. Ο εγκέφαλος κατά κόρoν λειτουργεί βάση συνειρμών αλλά και γνωστικών κυκλωμάτων- διασυνδέσεων. Δηλαδή, συνδέει έννοιες μεταξύ τους και με το κατάλληλο ερέθισμα τα ανακαλεί. 
  Θέλοντας λοιπόν να βοηθήσω γονείς και εκπαιδευτικούς που δυσκολεύονται με αυτό το θέμα θα παραθέσω κάποιες μνημονικές τεχνικές:
·         Εννοιολογικά δέντρα- Εννοιολογικά πλάνα: μικρά σχεδιαγράμματα με έννοιες αλληλένδετες μεταξύ τους. Για παράδειγμα όταν δουλεύουμε το λεξιλόγιο μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτή την τεχνική για τις συνώνυμες λέξεις.
·         Μικροί τίτλοι ή ερωτήσεις στις παραγράφους: τα παιδιά συχνά δυσκολεύονται να θυμηθούν τι λέει η κάθε παράγραφος π.χ. στο μάθημα της Ιστορίας. Οι μικροί τίτλοι (ή αλλιώς πλαγιότιτλοι) που θα έχουν προκύψει από τους μαθητές έπειτα από συζήτηση, τα βοηθάει αρκετά να ανακαλέσουν το περιεχόμενο της αντίστοιχης παραγράφου.
·         Δημιουργία μιας μικρής ιστορίας: με εύκολο τρόπο δημιουργούμε μικρές ιστορίες π.χ. με τις λέξεις που έχει ο μαθητής για ορθογραφία.
·         Δημιουργία εικόνων: προσπαθούμε να δημιουργήσουμε εικόνες στους μαθητές με σκοπό τον συνειρμό με αυτό που έχουν να μάθουν.
·         Σχεδιάγραμμα: αυτή είναι μια τεχνική που έχει δημιουργήσει διχασμό. Αρκετοί πιστεύουν ότι έτσι κάνουμε πιο φτωχό το λεξιλόγιο των μαθητών και άλλοι πως βοηθάει αρκετά στην ανάκληση των εννοιών. Εγώ θα τολμήσω να πω πως συμφωνώ με την δεύτερη άποψη, διότι μέσω του σχεδιαγράμματος, πχ. στο μάθημα της Ιστορίας, όπου είναι ο βασικός σκελετός του μαθήματος, το εμπλουτίζεις σιγά σιγά με νέα στοιχεία που δεν αναγράφονται στο σχεδιάγραμμα και έτσι είναι σε θέση να τα θυμούνται.Το σχεδιάγραμμα βέβαια δεν είναι η εύκολη λύση, το δώσαμε και τελειώσαμε. Θέλει και αντίστοιχο χειρισμό. Μόνο με σωστή δουλεία γίνεται εργαλείο στα χέρια μαθητών και εκπαιδευτικών και το μάθημα δεν φαντάζει πια βουνό.
·         Τραγουδάκια: δημιουργήστε τραγουδάκια με την αλφαβήτα ή την προπαίδεια. Βοηθάει αρκετά ιδιαίτερα τους μαθητές που δυσκολεύονται. Η μάθηση γίνεται πιο ευχάριστη διαδικασία.
·         Χτυπάμε παλαμάκια: αυτή η διαδικασία βοηθάει επίσης στις μικρότερες τάξεις όταν οι μαθητές μαθαίνουν τα φωνήματα ή τον συλλαβισμό.
·         Λέξεις κλειδιά: υπογραμμίστε, κυκλώστε, χρωματίστε τις λέξεις κλειδιά. Αυτές θα είναι που θα δημιουργήσουν στον «δρόμο» της ανάκλησης από την μνήμη των παιδιών.

  Σίγουρα κάθε εκπαιδευτικός που ενδιαφέρεται και αναζητά συνέχεια νέες μεθόδους διδασκαλίας -και δεν μένει στην στείρα αυστηρή, παραδοσιακή  μέθοδο- θα έχει εντοπίσει κι άλλες τεχνικές που να βοηθούν τους μαθητές. Ωστόσο εγώ προτείνω αυτές που έχω δοκιμάσει και πιστεύω πώς θα σας βοηθήσουν.
Περιμένω τις ιδέες σας βέβαια…..


Επιμέλεια: Λάλου Σπυριδούλα
Εκπαιδευτικός

Follow us:

Σελίδες

Δημοφιλή άρθρα

Η σπουδαιότητα της σχολικής βιβλιοθήκης

Βιβλίο, ένα εγχειρίδιο που μπορεί να εγείρει τη φαντασία σου και να ταξιδέψεις σε μέρη πραγματικά αλλά και φανταστικά. Όπου και όπως θες εσύ...

Δημοφιλή Άρθρα