Μνημονικές, ονομάζονται οι τεχνικές ή οι
μέθοδοι που χρησιμοποιούμε με σκοπό να βοηθήσουμε κάποιον -στην συγκεκριμένη
περίπτωση τους μαθητές- να θυμούνται τα μαθήματα τους. Ο εγκέφαλος κατά κόρoν
λειτουργεί βάση συνειρμών αλλά και γνωστικών κυκλωμάτων- διασυνδέσεων. Δηλαδή, συνδέει έννοιες
μεταξύ τους και με το κατάλληλο ερέθισμα τα ανακαλεί.
Θέλοντας λοιπόν να
βοηθήσω γονείς και εκπαιδευτικούς που δυσκολεύονται με αυτό το θέμα θα παραθέσω
κάποιες μνημονικές τεχνικές:
·
Εννοιολογικά δέντρα- Εννοιολογικά πλάνα:
μικρά σχεδιαγράμματα με έννοιες αλληλένδετες μεταξύ τους. Για παράδειγμα όταν
δουλεύουμε το λεξιλόγιο μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτή την τεχνική για τις
συνώνυμες λέξεις.
·
Μικροί τίτλοι ή ερωτήσεις στις παραγράφους:
τα παιδιά συχνά δυσκολεύονται να θυμηθούν τι λέει η κάθε παράγραφος π.χ. στο μάθημα
της Ιστορίας. Οι μικροί τίτλοι (ή αλλιώς πλαγιότιτλοι) που θα έχουν προκύψει
από τους μαθητές έπειτα από συζήτηση, τα βοηθάει αρκετά να ανακαλέσουν το
περιεχόμενο της αντίστοιχης παραγράφου.
·
Δημιουργία μιας μικρής ιστορίας:
με εύκολο τρόπο δημιουργούμε μικρές ιστορίες π.χ. με τις λέξεις που έχει ο
μαθητής για ορθογραφία.
·
Δημιουργία εικόνων:
προσπαθούμε να δημιουργήσουμε εικόνες στους μαθητές με σκοπό τον
συνειρμό με αυτό που έχουν να μάθουν.
·
Σχεδιάγραμμα:
αυτή είναι μια τεχνική που έχει δημιουργήσει διχασμό. Αρκετοί πιστεύουν ότι έτσι κάνουμε πιο φτωχό το λεξιλόγιο των μαθητών και άλλοι πως βοηθάει αρκετά στην
ανάκληση των εννοιών. Εγώ θα τολμήσω να πω πως συμφωνώ με την δεύτερη άποψη,
διότι μέσω του σχεδιαγράμματος, πχ. στο μάθημα της Ιστορίας, όπου είναι ο
βασικός σκελετός του μαθήματος, το εμπλουτίζεις σιγά
σιγά με νέα στοιχεία που δεν αναγράφονται στο σχεδιάγραμμα και έτσι είναι σε θέση να τα θυμούνται.Το σχεδιάγραμμα βέβαια δεν είναι η εύκολη λύση, το δώσαμε και τελειώσαμε. Θέλει και αντίστοιχο χειρισμό. Μόνο με σωστή δουλεία γίνεται εργαλείο στα χέρια μαθητών και εκπαιδευτικών και το μάθημα δεν φαντάζει πια βουνό.
·
Τραγουδάκια:
δημιουργήστε τραγουδάκια με την αλφαβήτα ή την προπαίδεια. Βοηθάει αρκετά
ιδιαίτερα τους μαθητές που δυσκολεύονται. Η μάθηση γίνεται πιο ευχάριστη διαδικασία.
·
Χτυπάμε παλαμάκια:
αυτή η διαδικασία βοηθάει επίσης στις μικρότερες τάξεις όταν οι μαθητές
μαθαίνουν τα φωνήματα ή τον συλλαβισμό.
·
Λέξεις κλειδιά: υπογραμμίστε,
κυκλώστε, χρωματίστε τις λέξεις κλειδιά. Αυτές θα είναι που θα δημιουργήσουν στον «δρόμο» της ανάκλησης από την μνήμη των παιδιών.
Σίγουρα κάθε εκπαιδευτικός που ενδιαφέρεται
και αναζητά συνέχεια νέες μεθόδους διδασκαλίας -και δεν μένει στην στείρα
αυστηρή, παραδοσιακή μέθοδο- θα έχει
εντοπίσει κι άλλες τεχνικές που να βοηθούν τους μαθητές. Ωστόσο εγώ προτείνω
αυτές που έχω δοκιμάσει και πιστεύω πώς θα σας βοηθήσουν.
Περιμένω τις
ιδέες σας βέβαια…..
Επιμέλεια:
Λάλου Σπυριδούλα
Εκπαιδευτικός
Follow us:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου