Συχνά τα παιδιά που ξεκινούν το σχολείο
αντιμετωπίζουν τη μεγαλύτερη μετάβαση
στην έως τώρα ζωή τους. Το παιδί ενώ έχει μάθει να βρίσκεται και να συνυπάρχει
στο οικογενειακό του περιβάλλον, έρχεται αντιμέτωπο με μια νέα πρόκληση, την
είσοδό του στο σχολικό περιβάλλον.
Το παιδί αποχωρίζεται για πρώτη φορά το οικείο οικογενειακό περιβάλλον και καλείται να αντιμετωπίσει
ένα νέο περιβάλλον με καινούργιους ανθρώπους, άγνωστα παιδιά και νέες
καταστάσεις. Για αυτό το λόγο πολλές φορές το παιδί βιώνει τη σχολική άρνηση,
με το να αρνείται να πάει στο σχολείο, επικαλούμενο πως είναι άρρωστο. Η
σχολική άρνηση μπορεί να εμφανιστεί σιγά σιγά. Ο όρος χρησιμοποιείται συνήθως ως συνώνυμο της σχολικής φοβίας για παιδιά με μακρόχρονη απουσία από το σχολείο.
Το
κύριο χαρακτηριστικό της είναι η άρνηση του παιδιού να πάει σχολείο. Παράλληλα,
το παιδί βιώνει έντονο άγχος για το σχετικά με τον σχολικό χώρο και με το τι θα αντικρίσει εκεί. Πολύ συχνά παρατηρούνται διάφορα
συμπτώματα όπως είναι κεφαλαλγίες, ζάλη,
ναυτία και εμετούς.
Τα συμπτώματα εμφανίζονται κατά κύριο λόγο το πρωί.Ο φόβος
εκδηλώνεται με αγχώδεις αντιδράσεις, κρίσεις πανικού, ξεσπάσματα κλάματος. Η
σχολική φοβία αφορά στον τρόμο που νιώθουν τα παιδιά, για το σχολείο που σχετίζεται με ένα
τεράστιο άγχος να αποχωρισθούν τη μητέρα τους.
Οι λόγοι που οδηγούν το παιδί στην
σχολική άρνηση είναι ο φόβος της αποτυχίας, οι απειλές που δέχεται το παιδί στο
σχολείο, οι μαθησιακές δυσκολίες. Ακόμα, αν το παιδί έχει βιώσει διαζύγιο μέσα
στην οικογένειά ή αν έχει αλλάξει πρόσφατα οικογενειακό περιβάλλον, είναι ένας ακόμη λόγος άρνησης.
Ως γονείς και ως εκπαιδευτικοί οφείλουμε να είμαστε δίπλα στα παιδιά με συμβουλευτικό και καθοδηγητικό ρόλο, καθώς οι δωροδοκίες και οι απειλές δεν ευνοούν την κατάσταση. Μιλήστε με τα παιδιά σας και βοηθήστε τα να αγαπήσουν το σχολείο.
Επιμέλεια:
Καλαματιανού Αμαλία
Εκπαιδευτικός
Follow & Like: Teacher's Blog
Pilkington, C.
L., Piersel, W. C. (2006). School phobia: A critical analysisof the separation
anxiety theory and an alternative conceptualization.Psychology in the Schools,
28 (4), 290-303.
Παναγιώτης Ι. Τσάκαλης (2008), Σχολική Άρνηση‐Φο/Βία‐ Επιθετικότητα: Δυο Πλευρές
του Ίδιου Προβλήματος, Διαχείρισης Προβλημάτων Σχολικής Τάξης, Τόμος Β΄