Πέμπτη 23 Μαΐου 2019

Η αυτο-αντίληψη των παιδιών


Η αυτοαντίληψη είναι αποτέλεσμα αλληλεπίδρασης διάφορων παραγόντων και αποτελεί τη γνωστική πλευρά της αυτογνωσίας. Θα λέγαμε είναι η εσωτερική απεικόνιση του εαυτού μας. H αυτοαντίληψη, σύμφωνα με τον Purkey (1988), αποτελεί τη γνωστική πτυχή του εαυτού. Το σύνολο των πεποιθήσεων,απόψεων και στάσεων που διαμορφώνει το παιδί  για τον εαυτό του. 
Οι αναπαραστάσεις που σχηματίζει το παιδί μπορεί να είναι θετικές ή αρνητικές. Συστατικά στοιχεία της αυτοαντίληψης θεωρούνται ο κοινωνικός περίγυρος, οι αξίες, οι ικανότητες αλλά και οι στόχοι.

Τα στοιχεία που περιέχονται στην αυτοαντίληψη είναι:
·         η κοινωνική ταυτότητα
·         οι προδιαθέσεις
·         τα σωματικά χαρακτηριστικά

Μπορεί να διακριθεί σε σωματική (σωματικές ικανότητες / εξωτερική εμφάνιση), κοινωνική (σημαντικοί άλλοι) και ακαδημαϊκή (εικόνα για τον ακαδημαϊκό εαυτό). Η διαμόρφωση της αυτοαντίληψης υπόκειται σε συνεχείς επιδράσεις και αναπτύσσεται δυναμικά.
Αρχίζει από τους πρώτους μήνες της ζωής του ανθρώπου, συνεχίζει κατά την παιδική και εφηβική ηλικία και σταθεροποιείται κατά την ώριμη ηλικία. Οι παράγοντες διαμόρφωσης της αυτοαντίληψης είναι η οικογένεια, το σχολείο, οι φίλοι και το κοινωνικό περιβάλλον.
Το νήπιο διαπιστώνει από πολύ νωρίς ότι αποτελεί ξεχωριστή φυσική οντότητα. Η σωματική εικόνα σχηματίζεται νωρίς όπως αποδεικνύει το γεγονός ότι τα βρέφη (8-9 μηνών) είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τον εαυτό τους στον καθρέφτη. Οι βαθμιαίες σωματικές αλλαγές που γίνονται κατά την παιδική ηλικία αφομοιώνονται εύκολα στη σωματική εικόνα. 
Η αυτοαντίληψη γίνεται όλο και περισσότερο πολύπλευρη καθώς προχωράμε από την παιδική ηλικία στην ενηλικίωση και το άτομο έχει πλέον την δυνατότητα να αυτοαξιολογείται. Ειδικότερα για ένα μαθητή η αυτοαντίληψή του περιλαμβάνει ένα σύνολο διαφόρων χαρακτηριστικών όπως είναι η επίδοση του στο σχολείο με βάση την ικανότητά και την προσπάθειά του.

Επιμέλεια: Καλαματιανού Αμαλία
Εκπαιδευτικός 
Follow & Like : Teacher's Blog


Βιβλιογραφία
Λεονταρή, Α. (1998).Αυτοαντίληψη. Αθήνα: Ελληνικά γράμματα.
Ματσαγγούρας Η. (1983), Αυτοαντίληψη- Αυτοεκτίμηση και μάθηση: Θεωρία και Παιδαγωγικές Συνεπαγωγές
ΧΑΤΖΗΧΡΗΣΤΟΥ, Χ. (2004). Πρόγραμμα προαγωγής της ψυχικής υγείας και της μάθησης. Κοινωνική και συναισθηματική αγωγή στο σχολείο. Αθήνα: Τυπωθήτω – Γεώργιος Δαρδανός.

Δευτέρα 20 Μαΐου 2019

Χρήσιμα προγράμματα για παιδιά και εκπαιδευτικούς


Στόχος του άρθρου αυτού είναι η παρουσίαση κάποιων δωρεάν προγραμμάτων που μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα παιδιά αλλά και οι εκπαιδευτικοί μέσα στην τάξη.

Σας παρουσιάζουμε λοιπόν τα ακόλουθα:
·         OOo4kidis: Ένα πρόγραμμα όπου παρέχει την απλοποιημένη έκδοση του openoffice.org για παιδιά ηλικίας 7 με 12 ετών. Το απλούστερο περιβάλλον εργασίας καθώς το κάνει κατάλληλο και εύχρηστο για παιδιά.
·         KidZui: Ο φυλλομετρητής KidZui σχεδιάστηκε για εύκολη και ασφαλή περιήγηση των παιδιών στον ιστό. Δεν επιτρέπει την πρόσβαση σε όλο το διαδίκτυο παρά μόνο σε ιστοσελίδες που έχουν εγκριθεί από εκπαιδευτικούς και γονείς.
·         GCompris: Το GCompris διαθέτει ένα όμορφο και πολύχρωμο παιδικό περιβάλλον. Αποτελείται από μεγάλο πλήθος δραστηριοτήτων για παιδιά 2 έως 10 ετών. Μερικές από τις δραστηριότητες αν και έχουν παιγνιώδη χαρακτήρα, διατηρούν τον εκπαιδευτικό τους προσανατολισμό.
·         TuxPaint: Το TuxPaint είναι ένα ελεύθερο, βραβευμένο πρόγραμμα ζωγραφικής για παιδιά ηλικίας 3-12 ετών. Τα παιδιά έχουν στη διάθεσή τους ένα κενό καμβά.
·         TuxMath: Το TuxMath είναι ένα πρόγραμμα για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας με στόχο την εξάσκηση τους στα μαθηματικά.
·         TuxTyping: Το TuxTyping είναι ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι, με ενδιαφέροντα γραφικά και ηχητικά εφέ, που χρησιμοποιούνται για να μάθετε ή να βελτιώσετε τη θέση των χαρακτήρων στο πληκτρολόγιο του υπολογιστή σας.
·         Primary Education Through E-learning: Είναι μια σημαντική καινοτομία του SCIL (Sydney Centre) για ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στο νηπιαγωγείο όπως συμβαίνει και στην ανώτατη εκπαίδευση. Τα νήπια καθοδηγούμενα από τους δασκάλους τους, ανέπτυξαν ικανότητες στη δημιουργία ψηφιακών βιβλίων, αναδεικνύοντας πτυχές της μάθησης τους.
·         Sebrans ABC: Είναι ένα περιβάλλον εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που παρέχει εκπαιδευτικά παιχνίδια για δεξιότητες μνήμης, μαθηματικά, γράμματα και αναγνώριση εικόνων για παιδιά.
·         Seterra: Ένα δωρεάν πρόγραμμα γεωγραφίας με δεκάδες διαφορετικές ασκήσεις. Μάθετε για τις χώρες, τις πρωτεύουσες, τις σημαίες και τις πόλεις σε όλο τον κόσμο. Περιλαμβάνει και χρονόμετρο για να μετρήσετε πόσο γρήγορα θα ολοκληρώσετε τις ασκήσεις.
 Αυτά είναι κάποια από τα προγράμματα που σας προτείνουμε εμείς, ωστόσο σας επισυνάπτουμε και την σελίδα την οποία μπορείτε να επισκεφτείτε και να βρείτε περισσότερα προγράμματα αλλά και να τα κατεβάσετε ότι θέλετε στον υπολογιστή σας.



Επιμέλεια: Λάλου Σπυριδούλα Μαρία
Εκπαιδευτικός

Πηγές:

Follow & Like:  Teacher's Blog

Σελίδες

Δημοφιλή άρθρα

Η σπουδαιότητα της σχολικής βιβλιοθήκης

Βιβλίο, ένα εγχειρίδιο που μπορεί να εγείρει τη φαντασία σου και να ταξιδέψεις σε μέρη πραγματικά αλλά και φανταστικά. Όπου και όπως θες εσύ...

Δημοφιλή Άρθρα