Βιωματική Μάθηση
Τα τελευταία χρόνια έχουν εμφανιστεί νέες παιδαγωγικές προσεγγίσεις, οι οποίες βασίζονται σε διαφορετικές τεχνικές, με σκοπό να προάγουν ένα διαφορετικό επίπεδο μάθησης. Ανάμεσα σε αυτές τις νέες προσεγγίσεις εντάσσεται και η βιωματική μάθηση, η οποία είναι η πιο αποτελεσματική από τις κλασσικές μεθόδους καθώς ο μαθητής βιώνει ο ίδιος το μαθησιακό περιεχόμενο. Στην Βιωματική Παιδαγωγική ουσιαστική θέση κατέχει το βίωμα το δικό μας και του άλλου ατόμου. Επισημαίνεται η ενεργοποίηση των μαθητών όσον αφορά τη μάθηση και η επεξεργασία των προσωπικών εμπειριών. Βασίζεται στο τρίπτυχο: Ακούω-Προτείνω-Συνοδεύω. Το ακούω σημαίνει ότι ακούω τις ανάγκες, τα θέλω και τις επιθυμίες των μαθητών, προτείνω κάτι και δε το επιβάλω και συνοδεύω με αποδοχή, ενσυναίσθηση (Παπαγεωργίου, Κωτούλα, Σινάκου, Καρακώστα, 2012)
Με τον όρο«βιωματική μάθηση»αναφερόμαστε
σε έναν εναλλακτικό τρόπο μάθησης, ο οποίος βοηθάει τον μαθητή να γνωρίσει το
αντικείμενο μάθησης και να επεξεργαστεί αυτή την εμπειρία. Είναι η μάθηση μέσα
από την πράξη, η γνώση που προκύπτει από
την εμπειρία, η ενεργητική προσέγγιση
μάθησης, η οποία δίνει την ευκαιρία στους μαθητές να αναστοχάζονται τις εμπειρίες τους. Η βιωματική μάθηση
(learning by doing) αναφέρεται στον σημαντικό ρόλο που έχει η εμπειρία κατά τη
διάρκεια της μάθησης καθώς και στις σχέσεις που δημιουργούνται στη σχολική
τάξη. Είναι μια σύνθετη διαδικασία μάθησης και στηρίζεται στη λειτουργία της
ομάδας.
Η βιωματική μάθηση είναι
σημαντική καθώς χρησιμοποιεί την κριτική σκέψη και την επίλυση προβλημάτων.
Επίσης, χρησιμοποιούνται προσομοιώσεις, οι οποίες μπορούν να βοηθήσουν τους
μαθητές να επιτύχουν πολλά μαθησιακά αποτελέσματα.
Τι γίνεται όμως στην βιωματική
διδασκαλία;
Ο όρος «βιωματική διδασκαλία»
περιέχει δυο όρους, το βίωμα και την επικοινωνία. Εμπεριέχει τις διδακτικές
διαδικασίες που αφορούν βιωματικές καταστάσεις. Οι διαδικασίες αυτές εισάγουν
τους μαθητές στη γνώση χρησιμοποιώντας τα προσωπικά τους βιώματα. Σχετίζεται με
την επίλυση προβλημάτων, τις εμπειρίες της καθημερινής ζωής.Βασικός σκοπός της
είναι η επιλογή των βιωμάτων των μαθητών. Περνάει από διάφορες φάσεις:
·
προβληματισμός
·
προγραμματισμός των διδακτικών ενοτήτων
·
διεξαγωγή δραστηριοτήτων
·
αξιολόγηση
Η
υλοποίηση της βιωματικής διδασκαλίας γίνεται στα πλαίσια μιας επικοινωνιακής
σχέσης που δημιουργείται ανάμεσα στον εκπαιδευτικό και τους μαθητές. Η σχέση
αυτή χαρακτηρίζεται από ισότιμη ανταλλαγή απόψεων και συνεργασία ώστε η μάθηση
να γίνει διαφορετική. Δεν υπάρχει συγκεκριμένη διδακτική ύλη, ούτε βιβλία,
καθώς ο εκπαιδευτικός και οι μαθητές συμμετέχουν στις καινοτόμες δραστηριότητες
(Καμαρινού, 2000).
Καμαρινού,Δ. (2000),Βιωματική
μάθηση στο σχολείο
Παπαγεωργίου Α., Κωτούλα Α.,
Σινάκου Ε., Καρακώστα Σ., (2012),Η
εφαρμογή των αρχών και των μεθόδων της Βιωματικής Παιδαγωγικής στα προγράμματα
των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης- Έρευνα και Προτάσεις
Αμαλία Καλαματιανού
Εκπαιδευτικός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου