Αρκετοί γονείς συχνά ανησυχούν όταν το παιδί τους προτιμά να χρησιμοποιεί το αριστερό του χέρι από το δεξί και δεν είναι λίγοι γονείς – εκπαιδευτικοί που τα πιέζουν να χρησιμοποιούν μόνο το δεξί. Ωφελεί κάπου όμως όλο αυτό;
Ας δούμε σύντομα τις λειτουργίες του κάθε εγκεφαλικού ημισφαιρίου:Αριστερό
ημισφαίριο
Ελέγχει
το δεξί ήμισυ του σώματος αισθητικά και κινητικά, ενώ σε αυτό γίνονται κυρίως
οι λεκτικές, αναλυτικές και λογικές νοητικές διεργασίες. Είναι υπεύθυνο για την
αντίληψη του χρόνου, την ομιλία, τη γραφή, την αντίληψη του λόγου, τον
συμβολισμό, τη λεκτική μνήμη, την αναλυτική σκέψη. Επίσης για την επικοινωνία
με λέξεις κατά κυριολεξία, την επεξεργασία των ακουστικών ερεθισμάτων και της
αφηρημένης πληροφορίας, την πρόκληση ελεγχόμενης συμπεριφοράς και τη
δευτερογενή ερμηνεία συμπεριφοράς. Σε αυτό εκτελούνται διαδικασίες σχετικές με
τα μαθηματικά και τη γραμματική.
Δεξιό
ημισφαίριο
Ελέγχει
το αριστερό ήμισυ του σώματος αισθητικά και κινητικά και είναι υπεύθυνο για την
οπτική αντίληψη του χώρου, την κατανόηση των μεταφορικών εννοιών και του
χιούμορ, συσχέτιση, σύνθεση λεγομένων, συναισθηματική φόρτιση και μελωδία
λόγου, οπτική μνήμη, την επικοινωνία, τόσο με τόνο φωνής όσο και με εκφράσεις
του προσώπου και εξωλεκτική κινησιολογία («γλώσσα του σώματος»). Επίσης για την
προσοχή, την διάκριση πολύπλοκων ακουστικών τόνων, την πρόκληση παρορμητικής
συμπεριφοράς, τα αισθήματα, τις συγκινήσεις, την δημιουργικότητα, την φαντασία
και την καλλιτεχνική έκφραση.
Το παιδί αποφασίσει ποιο χέρι θα είναι «το
καλό» του σε προσχολική ηλικία (1 έως 5 ετών). Τα παιδιά που είναι
αριστερόχειρες πολύ συχνά φαίνονται αδέξια καθώς πολλές φορές χρησιμοποιούν εργαλεία
για δεξιόχειρες (ψαλίδια, μολύβια, τετράδια, πιρούνια κ.α.), κάτι που τους είναι
πολύ δύσκολο. Επιπλέον, οι αριστερόχειρες τείνουν να πιέζουν
περισσότερο το γραφικό μέσο στο χαρτί με αποτέλεσμα να μη έχουν μια συνεχόμενη
ομαλή κίνηση, όπως οι δεξιόχειρες.
Είναι βέβαιο πώς δεν αποτελεί λύση η πίεση
του παιδιού να χρησιμοποιεί το δεξί χέρι για τις εργασίες του. Η επιλογή είναι
προσωπική και σύμφωνη με τις ανάγκες-δυνατότητες του παιδιού. Όσο και να πιέζουμε εμείς δεν το βοηθάμε .
Αντίθετα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις ακόλουθες στρατηγικές για να
βοηθήσουμε το παιδί:
· Με
την έναρξη της σχολικής χρονιάς επικοινωνήστε με τον/την εκπαιδευτικό της τάξης
για τον εξοπλισμό που θα χρειαστεί το παιδί αλλά και για τη θέση του στο
θρανίο. Το παιδί δηλαδή θα πρέπει να κάθεται αριστερά από το συμμαθητή του, για
να μην ακουμπούν τα χέρια τους κατά τη διάρκεια της γραφής .
· Το
παιδί θα πρέπει να τοποθετεί το τετράδιο του αρκετά μακριά από το σώμα του ώστε
να έχει αρκετό χώρο να ακουμπάει το χέρι του και να ξεκουράζεται.
· Κατά
τη διάρκεια της γραφής το παιδί πρέπει να έχει το τετράδιο σε στροφή 35-45⁰
προς τα δεξιά.
· Πρέπει
να αποφευχθεί η έντονη κάμψη καρπού. Αυτό επιφέρει έντονη κόπωση και πόνο.
· Για
να βλέπει το παιδί το κείμενο που γράφει καλό θα ήταν να κρατάει μολύβι/στυλό 2
εκ. ψηλότερο από τη άκρη του. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μολύβι με
ενσωματωμένη λαβή.
· Επίσης,
ο μαθητής μπορεί να χρησιμοποιεί μολύβια με μαλακή μύτη για να μειωθεί η τριβή
με το χαρτί και κατά συνέπεια η κόπωση του μαθητή.
· Τέλος,
προμηθευτείτε προϊόντα ειδικά για
αριστερόχειρες.
Διαπιστώνουμε λοιπόν, πως υπάρχουν τρόποι
και μέθοδοι να στηρίξουμε έναν αριστερόχειρα μαθητή. Δεν ωφελεί να τον πιέζουμε
για κάτι που δεν θέλει, ίσως δεν μπορεί κιόλας. Ενθαρρύνετε και στηρίξτε τα
παιδιά σας και κάντε τους τη ζωή (και τη σχολική ζωή) πιο εύκολη. Δεν πειράζει
που είναι αριστερόχειρας.
Επιμέλεια:
Λάλου Σπυριδούλα Μαρία
Εκπαιδευτικός
Follow & Like: Teacher's Blog
Πηγές:
http://oxleas.nhs.uk/site-media/cms-downloads/Advice_for_left_handed_students_May_2014.pdf
https://occupationaltherapy.com.au/helping-your-left-handed-child-written-by-a-left-handed-ot/
Δες επίσης: Πως να κρατάω σωστά το μολύβι μου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου