Δευτέρα 8 Ιουλίου 2024

Αναπτυξιακά ορόσημα ομιλίας/λόγου

Εσείς γνωρίζατε πώς η κατάκτηση του προφορικού λόγου δεν είναι τόσο απλή υπόθεση όσο μπορεί να φανταζόσασταν;

Η κατάκτηση του προφορικού λόγου έχει -και εκείνη- αναπτυξιακά στάδια όπως και καθετί που προσπαθούμε να μάθουμε. Δεν χρειάζεται λοιπόν να ανησυχείτε ως γονείς αντίθετα να γνωρίζεται και να ενισχύετε αυτή την διαδικασία.

Έτσι το μωρό/παιδί σε κάθε ηλικία:

Από 0 έως 12 μηνών

·       Αντιδρά στους ήχους και στρέφει το κεφάλι του προς την πηγή αυτού.

·       Παράγει και μιμείται ήχους.

·       Παράγει τα πρώτα του βαβίσματα (να να να, ντα ντα ).

·       Καταλαβαίνει το «ναι» και το «όχι».

·       Χρησιμοποιεί επιφωνήματα.

 

1 έως 2 ετών


·         Ονομάζει αντικείμενα που του είναι γνωστά π.χ. πιπίλα, μπιμπερό.

·         Προσπαθεί να μιμηθεί λέξεις που ακούει καθώς λέει και το όνομά του.

·         Κατανοεί σύνθετε οδηγίες αλλά και χρησιμοποιεί 2-3 λέξεις.

Το παιδί μου καθυστερεί να μιλήσει, τι συμβαίνει;

3 έως 4 ετών


·         Ο λόγος του παιδιού γίνεται πιο κατανοητός.

·         Μπορεί να αναγνωρίσει εικόνες από βιβλία ή φωτογραφίες και να τα ονομάσει π.χ. γάτα, παππούς.

·         Αναγνωρίζει μέρη του σώματος του π.χ. κεφάλι, αυτί.

·         Φτιάχνει μικρές προτάσεις, κάνει ερωτήσεις και κατανοεί απλές ιστορίες/παραμύθια.

·         Στα 4 έτη πλέον κατανοεί μεγαλύτερες ιστορίες και η γλώσσα του παιδιού πλησιάζει περισσότερο των ενηλίκων σε σχέση με την δομή.

·         Κατανοεί τους αριθμούς και τις έννοιες του χώρου.

·         Απαντά σε σύνθετες ερωτήσεις και μπορεί να αναδιηγηθεί περίπου την μέρα του στο σχολείο.

 

4 έως 5 ετών


·     Το παιδί κατανοεί τα χρώματα και περισσότερους αριθμούς αλλά μετρά μηχανικά.

·     Μπορεί να εντοπίσει ομοιότητες και διαφορές.

·     Παράγει σύμφωνα.

·     Έχει κατακτήσει βασικούς κανόνες της γραμματικής.

·     Μιλάει με προτάσεις που αποτελούνται από πέντε λέξεις.

·     Εξιστορεί μέρος μιας ιστορίας ή της καθημερινότητάς του.

·     Απαντά σε σύνθετες ερωτήσεις.

Πώς επηρεάζει η τηλεόραση τις γλωσσικές δεξιότητες των παιδιών ; 

5 έως 6 ετών

 

·     Μιλά καθαρά.

·     Ονομάζει χρώματα και αριθμούς.

·     Προσπαθεί να αντιστοιχίσει ποσότητες με αριθμούς καθώς και να κατηγοριοποιήσει αντικείμενα.

·     Έχει βασικό λεξιλόγιο που συνέχεια εμπλουτίζεται.

·     Συμμετέχει σε διαλόγους καθώς απαντά, αν του απευθύνουν το λόγο.

·     Συμμετέχει σε ομαδικά παιχνίδια καθώς μπορεί να αφομοιώσει προφορικές οδηγίες.

·     Επικοινωνεί εύκολα με ενήλικες και την επιδιώκει συνεχώς.

Ακουστικά βιβλία και οι θετικές επιδράσεις στα παιδιά

Αν το μωρό σας στην προσπάθεια του να επικοινωνήσει δεν έχει βλεμματική επαφή και αργότερα το λεξιλόγιό του περιορίζεται στο «μαμά, μπαμπά», η ομιλία του είναι δυσκατάληπτη και δεν μπορεί να συνδυάσει 2 λέξεις για να φτιάξει φράσεις ή δεν γίνεται κατανοητή και δυσκολεύεται να επαναλάβει συλλαβές και λέξεις καλό θα ήταν να συμβουλευτείτε έναν ειδικό λόγου. Με τον τρόπο αυτό θα έχετε τον κατάλληλο σύμμαχο στην ανάπτυξη του λόγου του παιδιού σας.

Δεν χρειάζεται πανικός, χρειάζεται ενίσχυση του λεκτικού περιβάλλοντος του παιδιού αλλά και έγκαιρη και έγκυρη παρέμβαση .

Αρθρωτική διαταραχή και λογοθεραπεία


Επιμέλεια άρθρου:

Λάλου Σπυριδούλα Μαρία

Εκπαιδευτικός

Follow & LikeTeacher's Blog

 


 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σελίδες

Δημοφιλή άρθρα

Η σπουδαιότητα της σχολικής βιβλιοθήκης

Βιβλίο, ένα εγχειρίδιο που μπορεί να εγείρει τη φαντασία σου και να ταξιδέψεις σε μέρη πραγματικά αλλά και φανταστικά. Όπου και όπως θες εσύ...

Δημοφιλή Άρθρα