Δευτέρα 14 Οκτωβρίου 2019

Ο ρόλος της Πρώιμης Παρέμβασης στο παιδί


   Έχετε άραγε αναλογιστεί ποτέ τον καθοριστικό ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η Πρώιμη Παρέμβαση στη ζωή ενός παιδιού;
   Σε μια πρώτη φάση όμως, ας δούμε τί ακριβώς εννοείται με τον όρο «Πρώιμη Παρέμβαση». Μα είναι τόσο απλός και σοφός αυτός ο όρο, φίλοι μου αναγνώστες.
   Όσο πιο γρήγορα διαγνώσουμε στα παιδιά τυχόν προβλήματα αναπτυξιακής καθυστέρησης (όχι πάντοτε φυσικά!), τόσο πιο εύκολα και τόσο πιο αποτελεσματικά θα είμαστε σε θέση να βοηθήσουμε αυτά τα παιδιά, αντιμετωπίζοντας τις δυσκολίες τους στο μέγιστο βαθμό.
   Οι ειδικοί, κατέληξαν σε αυτή τη μέθοδο, θέτοντας τον όρο «Πρώιμη Παρέμβαση». Η μέθοδος αυτή της Πρώιμης Παρέμβασης, μπορεί να εφαρμοστεί από τη βρεφική κιόλας ηλικία. Άλλωστε, όσο νωρίτερα, τόσο καλύτερα..!
Ας το εξετάσουμε, όμως, πιο αναλυτικά…  
   Η Πρώιμη Παρέμβαση αποτελεί, στην ουσία, ένα θεραπευτικό πρόγραμμα, έναν συνδυασμό υπηρεσιών και παροχών, στο οποίο συμμετέχουν διάφορες ειδικότητες, όπως, φυσικοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ειδικοί παιδαγωγοί, ψυχολόγοι και λογοθεραπευτές. Ήδη, αμέσως μετά τη γέννησή του, το παιδί μπορεί να υποστηριχθεί από το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Αυτό, βέβαια, για να γίνει, προϋποθέτει διάγνωση του παιδιού από παιδονευρολόγο. Συγκεκριμένα, για να κριθεί το εάν και κατά πόσο ένα παιδί χρειάζεται να λάβει πρόγραμμα Πρώιμης Παρέμβασης, πρέπει πρώτα να ελεγχθούν διάφοροι τομείς, όπως, η αδρή και η λεπτή κινητικότητα του παιδιού, η επικοινωνία (ομιλία, λόγος, ακοή, κατανόηση), η αισθητηριακή ολοκλήρωση, οι κοινωνικές του δεξιότητες και τέλος ο γνωστικός τομέας (σκέψη, μάθηση, επίλυση προβλημάτων).
   Πρόωρα μωρά, βρέφη με ιδιαίτερα χαμηλό βάρος γέννησης, νεογνά που υπέστησαν χειρουργικές επεμβάσεις αμέσως μετά τη γέννησή τους ή με εκ γενετής διαταραχές, μπορούν να επωφεληθούν αρκετά από το πρόγραμμα. Η διάρκεια της παρέμβασης φυσικά ποικίλει από παιδί σε παιδί.
   Από το θεραπευτικό αυτό πρόγραμμα, δε θα μπορούσαν, σε καμία περίπτωση να απουσιάζουν οι γονείς. Μα φυσικά εμπλέκει και τους γονείς! Το παιδί περνά το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου του στο σπίτι, με την οικογένειά του, επομένως εκείνοι έχουν ένα μεγάλο μερίδιο της θεραπευτικής επιτυχίας του παιδιού τους. Φυσικά πάντοτε υπό την καθοδήγηση και τις κατάλληλες κατευθύνσεις και οδηγίες από τους ειδικούς. Μιλάμε, επομένως, για μία στενή συνεργασία της διεπιστημονικής ομάδας με τους γονείς.
   Βασικός στόχος του προγράμματος της Πρώιμης Παρέμβασης είναι να βοηθήσει τα βρέφη και τα νήπια που παρουσιάζουν αναπτυξιακές διαταραχές, να μάθουν ορισμένες βασικές δεξιότητες, οι οποίες σε ένα τυπικά αναπτυσσόμενο παιδί θα αναπτύσσονταν κατά τη διάρκεια των 3 πρώτων χρόνων ζωής του.
   Ας μην ξεχνάμε πως κάθε παιδί είναι ξεχωριστό. Διαθέτει τις δικές του ιδιαιτερότητες και δυνατότητες. Λαμβάνοντας, επομένως, υπόψη τα χαρακτηριστικά του κάθε παιδιού, οι στόχοι που θέτει ένα πρόγραμμα Πρώιμης Παρέμβασης είναι πολύπλευροι. Αφορούν την βελτίωση σε όλους τους τομείς της ανάπτυξής του, δηλαδή στο συναισθηματικό, στο κινητικό, στον επικοινωνιακό και στον αντιληπτικό (μνήμη και τρόπος επεξεργασίας των πληροφοριών).
   Τελειώνοντας, θα ήθελα να τονίσω πως η κάθε παρέμβαση γίνεται εξατομικευμένα. Στόχος πάντοτε είναι η κατάκτηση της λειτουργικότητας και της αυτονομίας του παιδιού. Όσο πιο νωρίς ένα παιδί μπει σ’ ένα θεραπευτικό πρόγραμμα, τόσα περισσότερα αναπτυξιακά οφέλη θα είναι σε θέση να λάβει.

Επιμέλεια: Ψαριανού Μαρία
Ειδική Παιδαγωγός

Follow & Like:Teacher's Blog

Βιβλιογραφία
Ζώνιου-Σιδέρη Αθ. (2000),  ‘ Άτομα με ειδικές ανάγκες και η ένταξή τους’,  Ελληνικά Γράμματα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σελίδες

Δημοφιλή άρθρα

Η σπουδαιότητα της σχολικής βιβλιοθήκης

Βιβλίο, ένα εγχειρίδιο που μπορεί να εγείρει τη φαντασία σου και να ταξιδέψεις σε μέρη πραγματικά αλλά και φανταστικά. Όπου και όπως θες εσύ...

Δημοφιλή Άρθρα