Σενάριο 1ο: Παραμένουμε σπίτι
Άπειρες
είναι οι δραστηριότητες που μπορούν να πραγματοποιηθούν στο σπίτι και να
βγάλουν τους μικρούς μας φίλους από το τέλμα της νωθρότητας. Αποφύγετε
τηλεοράσεις, κινητά τηλέφωνα, tablets και όλα τα ηλεκτρονικά μέσα κάνοντας στροφή σε πιο
ουσιαστικές και ενδιαφέρουσες απασχολήσεις. Σε έναν πίνακα ή ακόμα και σε
χαρτόνι μπορείτε να πραγματοποιήσετε διαγωνισμούς γνώσεων και ζωγραφικής.
Ακολουθούν παιχνίδια μίμησης, μεταμφιέσεις, κατασκευές με τουβλάκια, πλαστελίνη
ή και πηλό, κυνήγι θησαυρού, δικές σας θεατρικές παραστάσεις, αναγνώσεις
αγαπημένων παραμυθιών και βιβλίων κ.α. Όσο για τους εφήβους φίλους μας; Δημιουργήστε μαζί..αυτό είναι το μυστικό για
να αδράξουν τη μέρα χωρίς το κινητό τους τηλέφωνο να αποτελεί προέκταση του χεριού τους!
Ζητήστε τους να βάλουν την αγαπημένη τους μουσική στο τέρμα και παράλληλα να
είναι βοηθοί σας στις οικιακές εργασίες. Κατά τη διάρκεια των εργασιών μπορούν
να χορεύουν, να τραγουδάνε και να εκφράζονται ελεύθερα. Δημιουργήστε
χιουμοριστικά βίντεο και στείλτε τα στα αγαπημένα σας πρόσωπα. Κάντε κολλάζ από
αγαπημένες σας φωτογραφίες μέσα στον χρόνο αφηνοντάς τους να επιλέξουν μόνοι
τους τις αγαπημένες τους φωτογραφίες από τα φωτογραφικά άλμπουμ. Ένα γιγάντιο
μπολ με ποπ-κορν και σπιτικά τσιπς μαζί με την αγαπημένη τους ταινία μπορούν να
αποτελέσουν την πιο δημιουργική ώρα της ημέρας στον καναπέ με συζήτηση και
συμπεράσματα για τα νοήματα της ταινίας. Προετοιμάστε μαζί το γεύμα της
οικογένειας και το αγαπημένο τους γλυκό. Τότε θα συνειδητοποιήσουν την μεγάλη
αξία του οικογενειακού γεύματος αλλά και τη σπουδαιότητα της μητρικής προσφοράς
στο σπίτι.
Σενάριο 2ο: Πάμε παραλία
Η
επίσκεψη στην παραλία έχει ανεκτίμητα οφέλη για μικρούς και μεγάλους. Παίζοντας
με την άμμο και τα βότσαλα αναπτύσσονται οι αισθήσεις καθώς και οι κινητικές
και γλωσσικές τους ικανότητες. Η εξερεύνηση του βυθού με μάσκα-αναπνευστήρα, η
συλλογή κοχυλιών ακόμα και ο καθαρισμός των ακτών από τα σκουπίδια ενισχύουν
την αγάπη και τον σεβασμό προς τη φύση. Επίσης, δημιουργικά παιχνίδια όπως ο
εκσκαφέας της άμμου, το beach bowling,
η τρισδιάστατη τρίλιζα στην άμμο, οι μουσικές πετσέτες διασκεδάζουν τα παιδιά
και τα ωθούν στην κοινωνικοποίηση. Είναι σημαντικό να έχετε στο νου πως ο
χρόνος στην παραλία είναι πάντα εποικοδομητικός. Κολυμπώντας μαζί με τα παιδιά
σας δένεστε συναισθηματικά και δημιουργείτε αναμνήσεις, ενώ ταυτόχρονα μπορείτε
να τους μάθετε τους κανόνες ασφαλούς κολύμβησης. Ακόμα και το «πώς και πότε
φοράω το καπέλο μου και το αντηλιακό μου» παγιώνουν συνήθειες που θα έχουν τα
παιδιά σας ως ενήλικοι. Παράλληλα, μιλήστε τους για τον μαγικό θαλάσσιο κόσμο,
για τα φυτά και τα ζώα του!! Εάν στην παρέα υπάρχουν έφηβοι ενθαρρύνετέ τους
στην ενασχόληση με θαλάσσια σπορ όπως aqua scooter, θαλάσσιο σκι, θαλάσσιο αερόστατο ή ποδήλατο (Προσοχή!
Για όλα τα παραπάνω σπορ τα οποία απευθύνονται σε ηλικίες 14-18 ετών χρειάζεται
εκτίμηση της επικινδυνότητας του θαλάσσιου παιχνιδιού, γονική συναίνεση,
έλεγχος της άδειας λειτουργίας της επιχείρησης, καλή γνώση κολύμβησης των νέων
και δεν επιτρέπεται η εκμίσθωσή τους πριν την ανατολή ή και μετά την δύση του
ηλίου). Παράλληλα, μπορείτε να παίξετε μαζί τους beach volley, ρακέτες, να τρέξετε ή
περπατήσετε στην δροσερή άμμο γυμνάζοντας το σώμα, το νου και τη σχέση σας!!
Υ.Γ: Η παραλία συχνά συνδέεται με
τον κατεξοχήν τόπο ηρεμίας και χαλάρωσης λόγω του ήχου των κυμάτων και του
αέρα. Ίσως να είναι ο πιο κατάλληλος καλοκαιρινός προορισμός για παιδιά που
τείνουν να είναι συχνά νευρικά ή καταβάλλονται ευκολότερα από το άγχος.
Σενάριο 3ο: Κατά τη διάρκεια
των διακοπών
Πολλοί
θεωρούν ότι οι απογευματινές ώρες μετά τη θάλασσα και το φαγητό είναι ως επί το
πλείστον ώρες χαλάρωσης για τους μεγάλους αλλά και ώρες νεκρές για τους
νεότερους!! Αφιερώστε λίγο από αυτό το χρόνο για ξεχωριστές εμπειρίες με τα
παιδιά. Ένας περίπατος με τα πόδια ή το ποδήλατο στην φύση μπορεί να αλλάξει
καθοριστικά τον τρόπο θέασης της ζωής από τα παιδικά-εφηβικά μάτια. Εάν στον
δρόμο σας συναντήσετε καλλιεργήσιμα χωράφια, σταματήστε και μιλήστε στα παιδιά
για τα εποχιακά φρούτα και λαχανικά, για την προέλευσή τους, τον τρόπο
καλλιέργειάς τους και την φροντίδα τους, αλλά κυρίως για τον καθημερινό μόχθο
των αγροτών και την ευλογία που προσφέρει η μάνα γη στους ανθρώπους.
Επισκεφθείτε έναν αμπελώνα, ζητήστε από τον οινοποιό να δείξει και να εξηγήσει
στα παιδιά τα στάδια παραγωγής κρασιού/ξυδιού/μούστου, εάν είναι εφικτό. Θα
εκπλαγείτε από την άμεση σύνδεση των παιδιών με τη φύση και μη διστάσετε να
παροτρύνετε τα παιδιά επιστρέφοντας στο σπίτι να φυτέψουν στον κήπο ή σε
γλάστρες λουλούδια, βότανα ή μυρωδικά. Ανάλογες εμπειρίες θα μπορούσαν να
προσφερθούν για τα παιδιά επισκεπτόμενοι κάποια φάρμα ή κτηνοτροφική μονάδα ή
ακόμα και συλλέγοντας απλώς λουλούδια, φύλλα, βότανα σε βοτανολόγια. Χρησιμοποιώντας κιάλια μπορείτε να τους μιλήσετε για τα είδη πουλιών, για τον
ουρανό και τα καιρικά φαινόμενα, ακόμα και για τα άστρα. Ξεναγηθείτε σε
παραδοσιακούς οικισμούς και δοκιμάστε τοπικά προϊόντα, δείτε μνημεία και
αξιοθέατα, ασχοληθείτε με την φωτογραφία τοπίων, κάντε πεζοπορίες, αναρρίχηση
σε μικρούς λοφίσκους, ξυπνήστε το σώμα και τις αισθήσεις των παιδιών με τον πιο
διασκεδαστικό και επιμορφωτικό τρόπο
Σενάριο 4ο: Δεν κάνω
τίποτα..είμαι σε διακοπές!
Πολύ
συχνά οι έφηβοι τείνουν να απομονώνονται στον προσωπικό τους χώρο και να
ασχολούνται παίζοντας ηλεκτρονικά παιχνίδια ή να βρίσκουν ευχαρίστηση μόνο
βγαίνοντας βόλτα με τους φίλους τους. Εάν σπεύσουν να σας υπενθυμίσουν ότι
βρίσκονται σε διακοπές και δεν χρειάζεται να κάνουν κάτι, μην απογοητευτείτε.
Σκεφτείτε πως η επίγνωση του ότι “μπορώ και δεν θέλω να κάνω τίποτα” είναι από
μόνη της σημαντικό μάθημα, καθώς τους δίνει το δικαίωμα της χαλάρωσης και της
ανάπαυλας, ενώ παράλληλα ενισχύει την αυτογνωσία τους. Άλλωστε ποιος έχασε
απολαμβάνοντας και λίγο την καλοκαιρινή ραστώνη; Δώστε τους χρόνο να
προσαρμοστούν στο νέο τους χαλαρό πρόγραμμα χωρίς να επικρίνετε τη στάση τους.
Σύντομα θα πλήξουν από τη μονοτονία και τότε θα βρείτε το πρόσφορο έδαφος για
επιμορφωτικές δραστηριότητες γεμάτες διασκέδαση αγάπη!
Καλό καλοκαίρι!
Επιμέλεια:
Χριστίνα Γιαννιώτη,
Φιλόλογος
Follow & Like: Teacher's Blog
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου